Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förstärka sliten mast?

  • Förstärka sliten mast?

    Publicerad av joeithafish på 15 september, 2002 vid 19:26

    Är det möjligt att pensla på antingen polyester eller epoxi på skavmärken från cambers? och kommer det vara nån fördel?
    Börjar se riktigt dåligt ut nu….

    watertouch svarade 21 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    17 september, 2002 vid 13:35

    Visst är det möjligt.. dessutom bra. masten brukar hålla längre, men använd helst epoxi och gärna lite glasväv .. gör så här: kladda dit lite epoki och vira runt ett lager glasväv, tejpa sedan run masten med maskeringstejp så epoxin stannar kvar och väven blir genomblöt,se till att du inte får för mycket epoxi utanpå tejpen, använd inte packtejp då blir det jobbigt att få bort den.slipa sedan masten slät när epoxin har härdat.. detta är en fördel att göra vid cambers och bom på en gammal sliten mast.

  • christian

    Medlem
    17 september, 2002 vid 14:41

    Hej

    Jag delar Kapten K uppfattning, men det blir mindre kladd om du förväter väven på en plastpåse innan du lägger den på masten. Täck väven med plastfolie efteråt så blir det snyggt och bra samt att tejpen fastnar inte alls oavsett sort.
    Var försiktig med att lägga på för tjocka lager väv om det är långa stycken av masten du fixar till, exvis vid bommen. Gjorde så med 430mast och fick något helt annat än 21 de imcs jag hade från början, typ 28 🙂

    Learning by doing lots of mistakes!

    Men för cambermärken funkar det hur bra som helst.

    Värt att notera dock, en avnött fiber är en avnött fiber!

    Tips från Uffe på CLS är att dra upp temperaturen till 35 grader. Detta gör molekylkedjorna mycket längre => hårdare epoxi

    När mina master ser ut som den du beskriver brukar jag sälja dem till någon fattig student i karlskronatrakten 🙂

    Lycka till

    /Christian

  • stickan

    Medlem
    17 september, 2002 vid 16:37

    Apropå att höja tempen. Om du använder riktig laminerings epoxy kan man härda i upp till 50 grader det första dygnet och upp till 100 grader i kommande 2-5 dygn. Detta gör att bindningarna i epoxyn blir 10-15% starkare. Och att för varje 10 grader du höjer tempen så halveras också härd tiden.
    Sen kanske det inte är så bra för masten att köra den i 100 graden men det är ju en annan femma, och att det kanske finns vissa praktiska problem om man inte har en bastu eller stort torkskåp.

    bara ett inlägg….

  • getwet

    Medlem
    17 september, 2002 vid 17:28

    Problemet är att förstärkningarna borde ha gjorts från början, som någon tidigare påpekat så är brutna fibrer redan brutna och dessa går inte att återställa, framförallt i en högprocentare med kolfiber. Att försöka “renovera” en redan väldigt sliten mast kan stå en dyrt i slutänden. Inte helt ovanligt att även seglet går vid mastbrott, och för att inte tala om risken för en själv. Mast och bom är förslitningsvaror och ska bytas ut vid skador/förslitningar.

  • kungdenknege

    Medlem
    17 september, 2002 vid 18:08

    En liten fråga bara, hur satan får man in en 4 meter lång mast i en ugn??? Eller finns det nåt annat sätt att fixa 100C? Typ strykjärn =)

  • watertouch

    Medlem
    17 september, 2002 vid 21:09

    haha, den masten håller fortfarande. jag har skänkt den till min flickvän nu. smile.gif

    brädan du sålde däremot fick en bruten näsa för nån månad sen…

  • stickan

    Medlem
    18 september, 2002 vid 09:32

    Såga masten i småbitar vet ja…
    Eller så kanske det kan funka att ta ett avloppsrör och ansluta en motorvärmare i ena änden..linda in röret i några filtar så det isolerar lite också så borde det kunna bli ganska varmt.

    Mvh Stefan

  • christian

    Medlem
    19 september, 2002 vid 09:33

    Hej

    Kul att min gamla mast fortfarande lever. Den måste gå på kvalificerad övertid vid det här laget 🙂

    En sönderslagen nos kan man väl knappast lasta säljaren för va?
    Ungefär som stämma pripps för att man blir kissnödig när man dricker för mycket öl 🙂

    /christian

  • watertouch

    Medlem
    19 september, 2002 vid 10:05

    hehe, det var nog snarare kombinationen för mycket vind och för mycket segel som var boven i dramat. Föraren är naturligtvis oskyldig smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förstärka sliten mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.