Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försvunnen, Saknad bräda!

  • Försvunnen, Saknad bräda!

    Publicerad av s19 på 4 november, 2008 vid 21:32

    Hej!
    Förra torsdagen var jag i Gislövs Hammar och surfade. Var på väg in och körde för nära udden. Vinden dog då den hade vridit mot nord och var lite frånlandsvind och jag trillade och blev spolad av nån inte alltför stor våg. Simmade ikapp riggen som såg konstig ut, det var för att brädan saknades… Såg mig omkring men såg ingen bräda överhuvudtaget. Simturen in tog minst 15 min med en sjunkande rigg… Väl på stranden såg jag inget heller. Sprang ner längs stranden utan resultat och fick sen tag i en kikare men den gav heller ingen hjälp.

    Ingen på land eller vatten verkar ha sett något heller.
    Satte mig i bilen och körde söderut via Skillinge, Borrby och Mälarhusen utan resultat.
    Den felande länken var ett trasigt gummi. Väldigt förvånande då jag kollade den för ett tag sen och är inte särskilt mycket använd. De säkerthets tampar som ska hålla ihop om det går av pajjade med… Förmodligen drev den först in en liten bit med vågen och sen ut mot Bornholm… På kvällen/natten vred det mot sydväst… så nånstans på Östersjön…

    Brädan är en GOYA Custom 78 använd för tredje gången…
    Får väl vara glad att man kunde ta sig in själv… dock surt med en ny bräda som bara är borta!
    Tänk en extra gång när du är ute och det vrider till frånlandsvind!! Det var flera ute här men ingen som såg varken mig eller min bräda! Ta det försiktigt!

    Är det någon som sett eller hört om en upphittad bräda så kanske det kan vara min!
    Tacksam för tips!
    Tack till Love som kollade stranden ner till Skillinge dagen efter!!

    Linus

    s19 svarade 15 år, 5 månader sedan 18 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    5 november, 2008 vid 08:04

    Tala om surt linus!
    Detta måste va en ny företeelse även för dig med alla dina års erfarenhet!
    Normalt brukar du ju hoppa av dom i stället!
    Tur det gick bra för dig själv.

  • badjanne

    Medlem
    5 november, 2008 vid 10:12

    Tur att allt gick bra för dig.
    Det har hänt ganska mycket sista tiden.
    Både Klang och jag hade rejäla simturer nyligen.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=62158
    Ditt problem var trasigt gummi. Vårt dålig kontroll av utrustning.
    Kan kylan vara en orsak till våra problem. Egenskaperna på
    plast, gummi och människokroppen försämras avsevärt när det är kallt.

  • s19

    Medlem
    5 november, 2008 vid 11:51

    Hej Janne!
    Tror nog att kylan hade en del med saken att göra… eller hoppas iallafall… men enligt Henrik W så när han var på väg ner visade termometern i hans bil bara 2 eller 2,5 grader… så lufttempen var inte mycket! Oftast brukar streamlined gummi hålla några år, detta höll ungefär ett dessutom lite använt…

  • kapten-k

    Medlem
    5 november, 2008 vid 12:26

    Har två streamlined fötter från -96 den ena har jag bytt gummi på -98…
    Känns som det är dags att byta, komiskt att vi diskuterade detta precis innan din gick i paj Linus!

  • tim-eriksson

    Medlem
    5 november, 2008 vid 12:27

    Har en streamlined sen 96 jag också, håller bra fortfarande men är nu min reserv mastfot. Köpte en ny, dock inga tendenser på att jointen är på väg att ge upp:)

  • rasmus_w

    Medlem
    5 november, 2008 vid 15:04

    Har en känsla av att gummit i 90-talsjointarna höll bättre än de gör nu. Jag bytte inte en enda gång mellan 1992 och 2005 men de nya gummina visar redan tecken på att behöva bytas, och jag seglar betydligt mindre nu än jag gjorde runt 93-95.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 november, 2008 vid 15:40

    Har en känsla av att gummit i 90-talsjointarna höll bättre än de gör nu. Jag bytte inte en enda gång mellan 1992 och 2005 men de nya gummina visar redan tecken på att behöva bytas, och jag seglar betydligt mindre nu än jag gjorde runt 93-95.

  • styret

    Medlem
    5 november, 2008 vid 17:17

    det var för att man gjorde gummina på Forsheda i Mörbylånga på den tiden.

  • surfslusken

    Medlem
    5 november, 2008 vid 20:39

    @Rasmus_W 513908 wrote:

    Har en känsla av att gummit i 90-talsjointarna höll bättre än de gör nu. Jag bytte inte en enda gång mellan 1992 och 2005 men de nya gummina visar redan tecken på att behöva bytas, och jag seglar betydligt mindre nu än jag gjorde runt 93-95.

    Ja körde utan gummi hela 90-talet, ja en bra bit in på 2000 t o m.
    Men då va de ifos inte så mycke köra 2an, den trenden har ju kommit först dom senaste 4-5 åren. Men min visar inte heller nåra tecken på att behöva bytas ut, o ändå köra ja ungefär lika ofta nu som då, dock inte lika hårt kanske.

  • foxsurfer

    Medlem
    5 november, 2008 vid 21:12
    surfslusken;513951 wrote:
    Ja körde utan gummi hela 90-talet, ja en bra bit in på 2000 t o m.
    Men då va de ifos inte så mycke köra 2an, den trenden har ju kommit först dom senaste 4-5 åren. Men min visar inte heller nåra tecken på att behöva bytas ut, o ändå köra ja ungefär lika ofta nu som då, dock inte lika hårt kanske.

    ajaj så d springer runt en massa små Sluskar i halva sverige nu då? och kanske några på furte…?????

  • sinclair

    Medlem
    6 november, 2008 vid 19:58

    @surfslusken 513951 wrote:

    Ja körde utan gummi hela 90-talet, ja en bra bit in på 2000 t o m.
    Men då va de ifos inte så mycke köra 2an, den trenden har ju kommit först dom senaste 4-5 åren. Men min visar inte heller nåra tecken på att behöva bytas ut, o ändå köra ja ungefär lika ofta nu som då, dock inte lika hårt kanske.

    Genialiskt Slusken!

  • tsss

    Medlem
    6 november, 2008 vid 20:39

    @surfslusken 513951 wrote:

    Ja körde utan gummi hela 90-talet, ja en bra bit in på 2000 t o m.
    Men då va de ifos inte så mycke köra 2an, den trenden har ju kommit först dom senaste 4-5 åren. Men min visar inte heller nåra tecken på att behöva bytas ut, o ändå köra ja ungefär lika ofta nu som då, dock inte lika hårt kanske.

    Ja frågan är om Slusken borde få rött kort eller guldstjärna. Innehållet är kanske värt rött kort men man blir ju imponerad av att en tråd som heter “Försvunnen, Saknad bräda” kan spåra ur så totalt. Ett tydligt abstinenstecken!

  • dude

    Medlem
    6 november, 2008 vid 20:41

    Håller också med att nytt gummi på just jointar håller sämre än på äldre – så byt inte ut era gamla bara för att få nya som håller sämre. Se bara till att när de går av så finns det någon typ av backup – för sönder kommer de att gå någon gång när det inte passar… i alla fall för någon av oss…

  • s19

    Medlem
    6 november, 2008 vid 21:33

    Håller med dig tsss… Väldigt utöver ämnet… jag har kanske lite svårt att se det roliga när min bräda är VÄCK!!Sprillans ny!
    Men slusken, inte så konstigt att du kört utan gummi… inte lätt att ha svendomen kvar… Men du kan ju alltid öva i förebyggande syfte! 😉
    Fortfarande ingen som sett eller hört något om min bräda? Om man nu får gå tillbaka till ämnet för Slasken!?… eeh Slusken menar jag..
    Vad jag vet finns det ett väldigt begränsat antal i Sverige av den modellen nu… Så ser ni når till salu.. 🙂

    Tack till Pidde som lånade mig en bräda idag så vi kunde rippa hårt i Kämpinges fina vågor idag! 🙂

  • bicless

    Medlem
    6 november, 2008 vid 23:05

    Hur fasiken kan brädan försvinna, den borde ju driva iland någon stans förr eller senare…..
    Trist.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försvunnen, Saknad bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.