Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fosil-surfing (Magnum 370) saknar centerbord

  • Fosil-surfing (Magnum 370) saknar centerbord

    Publicerad av feg på 11 augusti, 2023 vid 20:40

    Tja
    Jag har försökt hellre än bra med windsurfing, windfoil, wingfoil och nu…
    fosil-vindsurfing!

    Fick en fosil Magnum 370 komplett med rigg, minus centerbord, till skänks. Kanske nån har en sån bräda liggande och kan ta några bra bilder på centerbordet så kanske jag knåda till nåt som liknar det.

    Mastfoten verkar sitta med friktionspassning ner i ett hål i brädan bara. Tänkte dra några varv silvertejp för att minska glappet men nån kanske vet hur det ska göras rätt?

    Ballt att glida runt i ingenvinden som jag gjorde i barndomen på en Bic Junior och några gånger på en Järvinen.

    Mvh Jocke

    Attachment Image
    jlhp svarade 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • challgren

    Medlem
    12 augusti, 2023 vid 10:10

    Jäkligt coolt med retroprylar och bra glid i lättvind!

  • sailortrash

    Medlem
    12 augusti, 2023 vid 17:40

    Nice
    Kan man skippa knytbommen så…

  • feg

    Medlem
    12 augusti, 2023 vid 22:46

    Knytbommen sitter kvar på rätt höjd med rätt teknik men “vinglar” ner på den sidan mn greppar. Slängde ett bomhuvud från en local spirit kolbom (jag mördade den typ 2004) innn jag gick på semester. Hade sparat som reservdel men nu när jag skulle kunnat snott delar från den för att vässa knytbommen har jag den inte. 🙂

  • jlhp

    Medlem
    28 november, 2023 vid 11:53

    Kul, hur har det gått?

    Det är ju ingen prestandabräda så hyvla och slipa lite på en lämplig träbit och passa in i centerbordstrumman. Helst marinplywood.

    Tips 1: Om du vill segla lite mer kan det vara idé att göra som vi gjort med en gammal hinkplastbräda. Gjutit ner en rostfri M8 långmutter med epoxy och lite glasfiber i mastfotshålet – så kan man skruva i en modern mastfot och köra med vilken rigg man vill.
    Tips 2: försök hitta den där mast-bomkopplingen. Det är verkligen inte kul när bommen inte sitter fast ordentligt. Många med mig menar att snabbkopplingsbommarna är en av de främsta förbättringarna som gjorts inom vindsurfingen…
    Tips 3: försök hitta någon eller några att segla tillsammans med. Det blir så mycket roligare då med longboard. Var finns du någonstans?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fosil-surfing (Magnum 370) saknar centerbord

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.