Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppar..

  • Fotstroppar..

    Publicerad av anonym-anvandare på 8 augusti, 2000 vid 20:51

    Undrar om ni kan hjälpa en nybörjare ett steg framåt med surfingen…
    Jag har precis börjat surfa med en lite mindre bräda (130 liter) och undrar hur jag ska lära mig att segla med fötterna i fotstropparna, så fort jag ställer mig längre bak på brädan tappar jag fart och styr upp i vind.. Vad gör jag för fel? Finns det något knep?? (eller är det bara så att det har blåst för lite när jag varit ute…)

    Knatte svarade 23 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2000 vid 20:58

    Fall av lite innan du sätter i fötterna!!!! Jag antar att du seglar med sele annars måste det vara mycket tryck för att kunna sätta i fötterna överhuvudtaget.

  • wiman

    Medlem
    9 augusti, 2000 vid 07:41

    börja med främre stroppen, sätt den andra foten På den bakre stroppen. TIPS! Det underlättar att hänga/trycka ner riggen mot mastfoten, då kompenseras balansen i brädan när lyttar fötterna och du tappar inte så mycket fart

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2000 vid 08:31

    Jaha, alla gör vi olika, jag sätter alltid i bakstroppen först för att undvika kastfall, men i lättvind tar jag främre stroppen!

  • stefan-v

    Medlem
    9 augusti, 2000 vid 20:16

    Brädan är mkt sensibel för din fotplacering, det blir helt enkelt fotstyrning beroende på var du sätter/trycker med foten. Övriga inlägg medhålles!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 augusti, 2000 vid 09:36

    va har ni surfare 2 snoppar, både fram och bak, gör det inte ont att sätta fötterna på dem..

  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2000 vid 10:18

    Själv fnular jag alltid in främre foten först oavsett vindstyrka. Snabbast, säkrast och inga kastfall med rätt teknik. Tycker nog att du skall öva på främre foten först då jag är rätt säker på att du kommer att lära dig fotstroppsegling snabbare då (det är mycket lättare att få in bakre foten när främre är på plats än tvärtom).

    Surfa På!

  • linsurfer

    Medlem
    10 augusti, 2000 vid 10:27

    Ta också en koll på var du har dina hängselelinor. Sitter dom för långt fram så kan det vara svårare att komma i stropparna pga av att du dras framåt. Se också till att ha bra fart när du försöker första gångerna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 augusti, 2000 vid 10:50

    Hur mycket fart ska man ha för att kunna sätta i fötterna? Jag menar har man för mycket fart vågar man ju knappt röra på lilltån…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 augusti, 2000 vid 11:12

    Snabbast och säkrast,,,hmmm, kanske inte…enligt Nicke S-24 så sätter han alltid i bakfoten först för att inte riskera ett fall i slalom….

  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2000 vid 12:16

    Eehhh, den gamla räkan…Jo, om man tävlar i just slalom med stora segel, mycket vind och lite halvstökigt med folk till höger å vänster så skulle nog kanske rent utav händelsevis trots att det vore helt osannolikt även till och med jag börja med bakfoten först (men säg inte det till någon)…Men jag tror fortfarande på att det är lättare att lära sig med framfoten först 😉

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 augusti, 2000 vid 15:11

    Ja, just det!

  • Knatte

    Gäst
    10 augusti, 2000 vid 16:34

    Hej!
    Ju mer fart man har, desto större anledning att stoppa i fötterna fort.
    Segla fort utan fotstroppar i, känns rätt “scary”. Så fort jag planar, så blir det fotsroppar på. Jag börjar med framfoten först. Det kan vara lättare att få bakfoten i stroppen, ifall man samtidigt som man hittar stroppen med foten, nickar bakåt med huvudet. Då slinker foten lättare in i stroppen. Sätt fotstroppar så långt fram som möjligt på brädan i början och kolla inte på fötterna när du försöker få i foten. Då blir det knas i direkt…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppar..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.