Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppar med skor

  • Fotstroppar med skor

    Publicerad av planing på 12 augusti, 2008 vid 17:19

    Jag är nyss hemkommen från Vassiliki (i Grekland), och där körde jag utan skor.

    Här hemma blir det mest att jag kör med skor, även på sommaren. Huvudsakligen eftersom botten är så dålig i TT och i Björlanda. Jag har ett par ION 2.5 mm för sommarbruk, och en tjockare variant för vintern.

    Det slår mig att fotstropparna funkar på ett helt annat sätt när man har skor jämfört med när man inte har det. När man inte har skor så kan man trycka in foten hur hårt som helst i stroppen, och när man ska ta ut den så är det bara att röra foten en mm tillbaka så är foten helt lös. När man har skor så fjädrar neoprenet så att man kan trycka in foten en bit till innan det tar helt stopp. Dessutom så är skorna täckta av klibbigt gummi på både ovan och undersida, vilket gör att foten verkligen sitter fast i stroppen. Det är inte lätt att vrida foten i sidled i stroppen.

    Känns som att det är lätt att vrida till ett knä när man använder skor. Det känns mycket säkrare att köra utan skor, men det funkar ju inte på vintern, och på sommaren är det lätt att åka på ett skärsår på grunt vatten…

    När jag kör utan skor så har jag hela lilltån inne i stroppen. Ska man sticka in en mindre del av foten i stroppen när man kör med skor?

    PS
    Försökte söka på detta. Avancerad sökning med sökord
    fotstropp AND storlek
    men då kom det svar av typ ‘fotstropp OR storlek’. Varför då?

    planing svarade 15 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • ola_p

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 18:08

    Jag kör så stora stroppar att jag sitter lite lagom fast. Hela foten in utan att behöva kila dit den stenhårt. Funkar för mig.

  • waterman

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 18:50

    Känner igen problemet, har två lösningar som har hjälpt mig.

    En del originalstroppar som på bl a Mistral går inte att få riktigt stora och foten måste kilas in. Bytte till Dakine Primo som finns hos bl a Surfspot, de går justera till riktigt stora “bågar” och foten åker klart lättare i och ur stroppen. Det reducerar risken för ev skador, men även att gippar och annat strular mindre.

    När det gäller surfskor så brukar jag ställa dom i solen ett par dar så gummit på ovansidan får lite blank yta, det gör att skorna suger sig inte fast i stroppen.

    Lycka till!

    /Waterman

  • planing

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 19:04

    @Waterman 489584 wrote:

    När det gäller surfskor så brukar jag ställa dom i solen ett par dar så gummit på ovansidan får lite blank yta, det gör att skorna suger sig inte fast i stroppen.
    /Waterman

    Ha, ha… Underbart! Ska testa det. Skulle inte tillverkarna kunna göra det åt oss?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppar med skor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.