Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga gällande strandstart och vattenstart!

• Fråga gällande strandstart och vattenstart!

Publicerad av irritation på 27 augusti, 2005 vid 22:30

Som det står! Kan väl börja att specifiera;
    84 liters freestylebräda
    5.3 och 6.0 segel
    Bom + mast blahablaha och en våtdräkt

Nu till frågorna;
    Hur mycket ska det blåsa för att det ska vara bra att träna standstart? Morsan tycker 3m/s borde vara lagom fast… då sjonker brädan är jag rädd!

Och hur tränar jag strandstart? Brukar bli så att jag står i 5-10 minuter och väntar på att brädan ska komma i bra läge och få vågor, sedan så sätter jag bakfoten mellan fotstropparna och försöker trycka på riggen så inte brädan ställer sig upp i vattnet. Kom upp någorlunda en gång men satt med bena ihopfällda och kunde inte resa mig! =( beror det på bommen?

Tacksam för svar!

irritation svarade 19 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rabbit

Medlem
    28 augusti, 2005 vid 01:23

http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Getting%20your%20Leg%20Over.pdf

Finns mer artiklar om allt annat du kan behöva veta på:
    http://www.guycribb.com/page0076v01.htm

Goda råd som ger en bra grund.
    Kom ihåg att det inte finns några absoluta sanningar.

Fred.

• tdk

Medlem
    28 augusti, 2005 vid 07:56

Se till att var på ett platt ställe i början.. Och tillräkligt med vind. Det är ju betydligt svårar om du inte har bra med vind. Beachstarten går ju visserligen att göra i princip utan vind, men det är ju inte helt lätt. Bottnar du inte, så kan du nog räkna ut själv att det behövs betydligt mer vind.. Vad jag tror många har lite svårt med, är att känna hur man har vinden i seglet. Måste liksom lära sig att kunna kontrollera draget. Att kunna släppa draget, så fort du är uppe på brädan. Annars blir det ju bara att man flyger över på andra sidan.. Sen hur man har fötterna är ju olika ifrån person till person. Dessutom startar jag olika, det beror liksom på hur gott om tid man har på sig.. Ligger man mitt i bryten på något vågställe måste man ju upp illa kvickt. grin.gif Men bak foten ca mitt imellan stropparna och framfoten långt fram. Ibld kan man behöva ha den framför masten om brädan vridgt upp mot vinden för mycket. Men ge det tid. Det tar tid att lära sig, men sen är det som att cyckla!

• irritation

Medlem
    28 augusti, 2005 vid 08:57

Tack för tipsen! =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga gällande strandstart och vattenstart!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.