Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga kring racemusche och fuerte!

  • getwet

    Medlem
    10 november, 2003 vid 21:05

    Jag är ju helt övertygad att det är örona som ger farten och inte själva muschen, jag har klara bevis på det!
    Men för att återgå till ditt inlägg och en mycket viktig frågeställning som du ställt till mig ska jag här nu förklara för eder oinvigde och lekmen vad som gör vissa snabbare än andra….framförallt på vattnet. Som ni ser på bifogad bild äro dessa öron de egentliga prototyperna för NP racelinje. Lägg väl märke till sheartippen med stor variation i flexen och det väl utformade twisten med maximalt effekt.
    Eftersom denna form är genetiskt utvecklat kan man med säkerhet konstatera att utvecklingen pågått i generationer och med det gett ett fulländat resultat, vilket i sig garanterar NP RS förträfflighet. Jag kan meddela att formen gör att jag kan gå väldigt högt i vind, jag kan tom gå rakt mot vinden…….toppfarten är maximal, på gränsen till omöjlig att hantera enligt min fru. Även slör och läns går utmärkt….mest slö……bra på att länsa vindunken…..
    Men det mest egendomliga är att dom blir uppmärksammde var man än kommer, liksom ett RS segel alltid blir synat och beundrat. Det måste ha med formen att göra.

  • getwet

    Medlem
    10 november, 2003 vid 21:14

    Här har jag tagit fram en bildlig rigguide för RS linjen, lägg märke till twisten och den ändrade formen i toppen på seglets form. Här är det riggat för kuling och det syns på att akterliket nu är böjt nedåt och böjkurvan är betydligt mer markerad. Det här gör att stabiliteten ökar markant framförallt i höghastighets farter.
    Tyvärr så har det ännu inte vuxit upp något genetisk betingad bom av det ultimata slaget men vi hoppas på att om sisådär 3-4 generationer så borde det vara dags……
    Det som kan tyckas vara en tunnel i formen är egentligen bara ett luftintag…….eller utblås….för det är ändå tomt där innanför.
    Värt att lägga märke till……se likheten med RAN:s logga….var tror ni dom fick den ifrån??? En het kväll på Haga kanske??? Men det tar vi en annan gång.

  • krille

    Medlem
    11 november, 2003 vid 20:34

    Jag tror helt klart att ett lantligt boende tvingar fram ett leverne baserat på en del vin….d och en del dunksprit….. grin.gif dags för en pilsner???? Johan drar till Pozo i morgon och jag till Hamburg och sen drar vi två till Sydafrika men efter det…… cool.gif cool.gif cool.gif
    //Krille

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga kring racemusche och fuerte!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.