Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fråga.. säkert dum!

  • fråga.. säkert dum!

    Publicerad av anonym-anvandare på 6 januari, 2002 vid 21:55

    Tja..

    skulle bara höra vad som händer om man på nåt sätt inte orkar hålla emot draken…. segel e ju bara att släppa och vila lite isfåall….. men om draken flyger iväg känns det rätt jobbigt!!!
    /håller mig undan med namn 🙂

    anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 1 Medlem · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 14:37

    Man ska ha en säkerhetslina i handleden som är fäst högt upp på en av styrlinorna.

    Tappar du “controllbaren” (CB den du styr draken med)så “svänger” du bort ena änden på draken så mycket att den tappar all kraft och faller till marken/vattnet sen är det bara att håva in allt via säkerhetslinan och om den inte startar själv när man återfår “CBn” så blir det till att be om hjälp eller håva in allt och åka hem.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 15:00

    Det innan va i nödfallssituation…

    Om man bara vill vila.
    Jo då krokar man i CBn, låter draken nå sitt högsta läge,där drar den inget (såvida vinden inte är byig då kan den få för sig annat) ,sen lägger man sig ner i vattnet eller var man nu befinner sig och styr draken lite hit och dit i dess neutrala läge så den inte tokfaller rakt ner.
    Inget tungt alls men det kräver ju uppmärksamhet så man bör inte vara svimfärdig eller full eller nått… …eller…
    Nu var jag nog klar …eller..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 15:29

    håller med föregående talare, men har oxå en fråga:

    om draken ständigt vill kollapsa och falla död ner i huvvet på en såfort den når neutralläget, va e fel då? måste man alltid rejsa omkring i 8-or??

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 16:35

    Kör man en drake på land och har en konstant jämn vind så ska en korrekt inställd drake inte behövas svängas men det är väldigt sällan det händer här i Sverige där vi, som någon skrev…
    “bara har frånlandsvind”
    Om det då blåser konstant byig vind hela tiden så behöver man inte köra 8or men man får räkna med att det hugger i då och då och avtar vinden plötsligt så blir det till och springa Ingen vila alltså.

    Kör du en 8a (är väl att ta i men ändå) i byig vind så är draken hela tiden påväg till sitt neutralläge utan att vara där och du reducerar rycken samtidigt som draken ev. kan köras rakt ner i kraftzonen om det nu nästan avtar helt.

    Det är inget att förvånas över om draken rasar ner i sitt neutralläge, särskilt inte om det är en powerkite den är gjord för att röra sig framåt så om det plötsligt blåser till och sen upphör då kiten når ett väldigt högt läge så kommer den att fortsätta framåt neråt, då den väl har fått fart.
    Nja! lite klurigt att förklara men man behöver säkert inte köra 8or förjämnan det är dock rätt klokt att ha den i lite rörelse.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 18:08

    Da ar det antingen valdigt byigt eller for lite vind. Eller sa ar du i Sverige. Faktiskt. Nar jag kom till Spanien forsta gangen var jag ocksa van vid att styra omkring draken daruppe far att hindra den fran att falla ner, sa jag blev lite forvanad nar gubbarna star och tjotar och inte har minsta koncentration pa draken. Men sa ar det nar man slipper skargardshelvetet m.m. Graset ar gubbgront har nere!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 18:44

    Nja nu får jag nog ge mig.
    Powerkitar och powerkitar…
    Skulle nog vilja ändra mina förhastade tekniska utlåtanden. Det mitt utlåtande gällde är endast uppblåsbara grejer med lite tyngd i som tippar fram typ eller nått.

    En foilad kite som inte har den tendensen kan å andra sidan vika sig men gör inte lika ont att få i huvudet, eller?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 12:43

    yeah får flytta med andra ord =)

    va händer om man ändrar justerknutarna (vaf_n heter dom?) på en fyralinors tex? typ kortar baklinorna nårra snäpp? borde inte anfallsvinkeln bli större då (resultat: att kiten inte vandrar lika högt i fönstret??) jamenar en sånn där drake man hade när man var snorunge tippade ju aldrig över frammåt?

    nån som är mästare på linkonfigurationer? hugo? anyone?

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 14:22

    nja, i så fall förlänga baklinorna(/korta fram), det medför en stabilare och mindre tippa-över-benägen drake. den blir så klart mindre effektiv också. det är bara ut och testa…
    /david

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 14:28

    hmmm.. fast det beror ju på vad du menar för linor, om du menar att korta bromslinorna så att det ligger lite broms på hela tiden så har du ju rätt… det jag pratade om var bridlelinorna som bestämmer attackvinkeln, antar att det finns miljarder olika sätt att knyta ihop grejerna på!
    /david

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 22:23

    fan va mycke text o läsa, orkar inte sorry grabbar…

    /hugo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fråga.. säkert dum!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.