Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga segel7bräda/vindstyrka

  • Fråga segel7bräda/vindstyrka

    Publicerad av bazzeman på 17 september, 2010 vid 08:10

    har en 145 liters bräda och ett 6,9 segel. väger 83 kg. I vilka vindar skulle ni säga att den passar. Vad är nästa steg om man tycker sig lärt sig grunderna på denna bräda?? ska man satsa på att köpa et mindre segel till denna bräda, eller uppgradera sig och låta dessa grejer gå vidare till en nybörjare?

    zurfman svarade 13 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • kiropraktorn

    Medlem
    17 september, 2010 vid 08:46

    Tja !

    Jag tror du behöver 7-8 m/s för att komma upp i planing. Nästa steg beror lite på vad du vill. Jag antar att du har en freeridebräda nu.

    Är 145L ok och du vill segla i lättare vindar så komplettera med ett större segel, typ 8,5. Du kan komplettera neråt också om du vill till 6.0 men en sån stor bräda är inte rolig när det blåser 6.0.

    Vill du åka fort så ska du köpa en mer slalombetonad bräda, 120-130 L om du vill kunna dra rigg. Kom ihåg att slalombrädor är inte så roliga i mycket chopp och de är mindre manövervänliga vid t ex gippar. Med en sån bräda kör du 6.0-8.5 kvm segel.

    Vill du ha roligt när det blåser mer och antagligen är lite mer chopp så ska du köpa en stor Freestyle/wave bräda på minst 100L, finns gissningsvis upp till 115L.
    Då kan du ha kul när det blåser 8-15 m/s. De moderna är lite bredare än de som är äldre än ca 5 år gamla och planar relativt tidigt. De är mycket manövervänliga och kan ofta inbjuda till hopp om det finns vågor. En sån bräda kör du från 4.5-ca 7.0 beroende på volym.

    Skaffa en mindre stor freeride ca 125-130L ser jag som en dålig kompromiss. De flesta vill antingen plana tidigt (stor freeride som din) och/eller kunna segla när det blåser över 10 m/s (ca 105L crossover eller freestyle/wave). En 125L är inte rolig i nån av ovannämnda förhållanden. Den planar senare i lättvind och är fortfarande för stor för att ha roligt när det blåser mycket.

    Lösningen är att behålla din stora 145L till lättvindsdagar och ha kul då. Skaffa ett 8,5 till det.
    Komplettera med en ca 105-110L stor freestyle/wave till när det blåser så man kan köra 6.0 (ca 9m/s). Vill du segla när det blåser mer måste du ha mindre segel än ditt 6.9. Är det ett bra freeridesegel som du vill ha kvar så utgå från det och bygg neråt. Ex 6.0, 5.3 och 4.7 bör du komma långt med.

    Själv kör jag precis den ovannämnda setupen.

    115L slalombräda som jag kan dra rigg på och komma fram även om vinden dippar (jag har valt bort stor planatidigt bräda. Jag kör 6.5-8.5 på slalom.

    Blåser det 6.5 och är för mycket chopp för slalom så byter jag till 100L Freestyle/wave och kör den från 6.5 och ned till 4.5.

    Nu har jag surfat några år men kan du grunderna, dvs dra rigg, stå i stropparna, använda hängsele,vattenstarta och iaf håller på att lära dig gippa så är det värt att tänka över.

    Du får säkert fler tips och andra åsikter.

  • bazzeman

    Medlem
    17 september, 2010 vid 21:00

    Tack för ett mycket bra svar! exakt den informationen jag behövde

  • zurfman

    Medlem
    17 september, 2010 vid 21:31

    Mycket bra svar från Kiropraktorn.

    Gällande freeride skulle jag dock komplettera lämpliga storlekar i liter med lämplig bredd.
    Upp mot 80 cm för lättvind (funkar mycket bra upp till 12-13 m/s o bra till 15 m/s)
    Brädor kring 70 cm, funkar från ca 7-8 m/s med större segel (mycket bra upp till 15m/s o hyggligt till 19)
    Brädor kring 60-65 cm, funkar från 6 – 10 m/s, de kan ju vara så olika, upp till ca 20-25 m/s???
    Jag vill egentligen inte ge några exakta sifror utan lägga till att bredden är väsentlig också, kan hålla med om att en freeride kring 120-125 l (bredd ca 70) blir ett mellanting varför den också bara är riktigt bra i mellan-hårda vindar (men hyggliga våg o chop-egenskaper till skillnad från slalom-brädor).

  • gustav1980

    Medlem
    18 september, 2010 vid 08:07

    Håller med Zurfman om att bredden är relevant men har vi inte tagit till lite i överkant?

    Allt är givetvis relativt. Men medelvind på 15 M/s är trots allt ganska mycket och 5.0-5.3 är väl ett hyfsat normalt segel i dessa förhållanden, och att då påstå att en 80 cm bräda ( den har troligtvis ca 160 liter) fungerar “bra” är väl en sanning med stor modifikation?

    70 cm bredd i 19 m/s är nog också en väldigt utmanande upplevelse så länge du inte surfar bakom en vågbrytare 🙂

  • bazzeman

    Medlem
    18 september, 2010 vid 16:04

    tack för alla bra inlägg. När skulle ni säga att det blåser för mycket för min 145 L och 6,9? Vilka vindar är det? över 10-11 sekundmeter?

  • zurfman

    Medlem
    18 september, 2010 vid 20:07

    Nej jag skrev ej medelvind utan tänkte mer på byar upp till …. t ex 19.

    Det är väl i mer byiga förhållanden som brädvalet blir klurigt också…(?)
    Jag tycker att stora brädor är att föredra i extremt byiga förhållanden.

    Gällande frågan så har jag ej kört 6,9 men byter ned från 7,2 till 6,1 när medelvinden går upp till ca 9 m/s. Gissningsvis funkar din set-up till ca 11 m/s om det inte är för byigt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga segel7bräda/vindstyrka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.