Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Fråga: Ventilation av surfbuss (VW T4)

  • Fråga: Ventilation av surfbuss (VW T4)

    Publicerad av texmurphy på 27 mars, 2007 vid 13:58

    Tjenare,

    Jag är helt ny här men jag har precis köpt mig en Transporter som skall bli surfbuss.

    Jag har läst lite här att SBP ställer krav på ventilation i golv och tak om man vill rega om till husbil. Tråden är något gammal så jag frågar ifall det fortfarande gäller?

    Jag vill på sikt rega om den men det blir nog mer i “fas” två av bussens omvandling då måste hitta stolar. Den har idag en soffa fram så det är 1+2 säten och om jag förstår det rätt så måste jag då ha 3 sängplatser (vilket jag inte kan få in). Altså måste jag hitta nya fram säten.

    Om jag inte har den omregad och har inner väggen kvar måste jag då ta ut inredningen innan vanliga besiktningen?

    Orsaken att jag frågar om ventilationen nu är att jag tänkt börja bygga golvet och vill inte göra om efter att golvet är lagt.

    Tänkte köra med liggunderlag och linolja som beskrevs i en annan tråd… gillar den lösningen..

    Tack på förhand
    Tex

    mattap svarade 17 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ola_p

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 14:38

    Nej, det räcker med en säng, då dina sittplatser är i förarhytten, för varje extra plats i skåpet behöver du dock en säng extra.

    Kraven har för övrigt blivit något hårdare, ventilationsprov och grejer på alla spisar som inte är el (dvs. inte bara gasol, utan även sprit, fotogen etc.).

  • texmurphy

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 14:46
    Ola_P;372786 wrote:
    Nej, det räcker med en säng, då dina sittplatser är i förarhytten, för varje extra plats i skåpet behöver du dock en säng extra.

    Kraven har för övrigt blivit något hårdare, ventilationsprov och grejer på alla spisar som inte är el (dvs. inte bara gasol, utan även sprit, fotogen etc.).

    Om jag besiktigar bilen utan någon sips i räknas den då som husbil? Jag menar rätt lätt att ta ut en sprit alt fotogen platta.

    Strålande nyhet med sätena!!!

    Tex

  • ola_p

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 16:22

    Nej, du måste ha fast monterat kök (fastskruvat alltså), el är enda alternativet om du vill slippa ventilationstestet (som kostar en hygglig slant).

  • texmurphy

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 18:50

    Tackar… hmmm det gör ju saken svårar… dags att surfa och se om det är dyrare med ett el kök än en reg besiktning så att man kan ha ett “dummy kök” för besiktningar…

    Fråga till…

    Om bilen är LB regad får det vara inredning i den??? Måste jag ta ut inredningen om väggen finns kvar??

    Tack igen för svaren.

    Tex

  • ola_p

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 19:05

    Det beror väl lite på hur din inredning ser ut… Du kan ju alltid ringa å kolla med dem vad som gäller.

  • mag

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 08:30

    Din lastbil ska ju endast vara till för att frakta saker. Du får inte ha sittplatser alltså. MEN du får ju lasta dina prylar yi hyllor och lådor och annat opraktiskt. Dock måste du ha lastsäkringsfästen men de skruvar du ju i golvet ändå. Sen kan du bygga hyllor, sängar ovanpå. Så har vi det, men vår var LB-reggad när vi köpte den.

    Enklast är nog att LBregga först med tomt skåp och lastsäkring, sedan bygger du inredning runt dessa.
    /Magnus

  • texmurphy

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 10:13

    Mag

    Bilen är idag LB regad. Tomt skåp med innervägg. Det jag vill göra är att förbereda för en omregning till husbil så att jag slipper innerväggen. Jag vill inte heller behöva plocka ut inredningen varje år.

    Du skriver att man måste ha lastsäkringsfästen. Ursäkta en kanske dum fråga men vad är lastsäkringsfästen ??

    I er LB regade bil har ni någon ventilation?

    Tex

  • mag

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 11:29

    Typ krokar/spännremfästen skruvade i golvet, läs mer på bilprovningens hemsida eller sök i detta form. De ska hålla en viss lastvikt så du få ha några stycken för att fixa det.

    I vår buss sitter en mellanvägg och den av mig byggda inredningen sitter alltid i. De brukar knappt titta in.

    Vi har en solcessfläktventil och en vanlig båtventil i taket. Samt några gamla bulthål i golvet efter gamla fästen. Ett hål sitter lägligt under den mobila 6kg gasolflaskan där gasen kan läcka ut så slipper vi dö om det händer.
    /Magnus

  • texmurphy

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 11:40

    Mag låter strålande tack så jättemycke!!

    Det hålet du har under gasol flaskan… har ni gjort något speciellt för att det inte skall bli en rost härd just där? Kan tänka mig att den våg formade plåten och ett hål måste vara väldigt rost vänligt.. eller?

    Vidare gör inte det hålet att det blir väldigt kallt i bilen under vintern?

    Än en gång jätte tack… skall bli gör spännande men lite läskigt projekt…

    Tex

  • mag

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 13:18

    Vi sover inte i den på vintern och har varma sovsäckar! :)Lite luft skadar ingen.

    Jo, det rostar lite runt de gamla 10mm hålen men fukten kommer dåligt åt under bilen så jag hinner nog sälja innan det blir ett problem. Tror jag sprutat lite olja där?!?

    Gör du hål själv kan du ju skydda enkelt runt hålet, våra hål fanns från början.

    /Magnus

  • texmurphy

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 14:02

    en fråga till… hoppas inte du tycker jag är tjötig… men som sagt aldrig gjort detta innan.. 😉

    Har ni isolering och innergolv ovan på hålet eller går hålet genom inner golvet också?

  • mattap

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 09:02

    Så här ser min ut när jag besiktigar den som lätt lastbil (senast förra veckan)

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=39478

    Inga frågor ang inredningen, man får ju ha hyllor, sen om de ser ut som en säng spelar väl ingen roll.

    Hade åxå funderingar på att husbilsregga men insåg att det är rätt gött att ha mellanväggen kvar.

    Har ett galler där bakrutan skulle sitta + en solcellsdriven fläkt på taket (skitful, men funkar bra)

    Var i Italien förra sommaren och sov i den, enda sättet var att ha bakdörren på glänt och skjutdörren på glänt för maximalt korsdrag, men det funka bra!

    Orkade aldrig bry mig i isolering, sover ändå inte i den när det är skitkallt å då måste man i vilket fall som helst ha nån slags värmare.

    Lycka till
    Mats

  • mattap

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 09:08

    dessutom är skatten den samma på husbil som lastbil. Kollade med länsförsäkringar och de sa att skillnaden i försäkring var försumbar mellan husbil å lastbil. Dvs enda anledningen till ombesiktning skulle vara för att få bort mellanväggen och jag har börjat gilla den!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Fråga: Ventilation av surfbuss (VW T4)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.