Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Frågor neil pryde x9 mast

  • Frågor neil pryde x9 mast

    Publicerad av bjornen på 15 januari, 2012 vid 09:29

    Tjena, har lite funderingar angående mast till evo2 5,5. Enligt spec ska seglet ha 400 mast luff 411. Jag har fått tag i en x9 370 och nu funderar jag om det är möjligt att köra en mxt 48 förlängare ställd på typ 42-44. Har hört att vissa x9 tillverkades i italien och vissa i kina, någon skillnad? Den här är från -09 några kvalitetsproblem med den årsmodellen? Mvh Björn

    bjornen svarade 12 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • tobhed

    Medlem
    15 januari, 2012 vid 09:59

    Masterna ifrån de senare åren är alla tillverkade på samma ställe och är tjockare och mer hållbara. Masten du beskriver är nog ett gränsdall, kan du förklara hur trycket på masten ser ut samt hur mastbagen ser ut så kan du få ett bättre svar

  • bjornen

    Medlem
    15 januari, 2012 vid 18:27

    Ok ska kolla om det går att få fram bilder. Förutsatt att det är “rätt” årsmodell tror ni det fungerar med längden?

  • seve1000

    Medlem
    15 januari, 2012 vid 18:56

    Jag har fått flera rekar att köra 5.5 evoII med 370 så jag tror det funkar fint. Funkar säkert bra även med äldre mast. Går dom av gör dom det nog tidigt i sin karriär;-)

  • bjornen

    Medlem
    15 januari, 2012 vid 19:25

    Här är bilder

  • tobhed

    Medlem
    15 januari, 2012 vid 19:50

    Det är den tunnare äldre modellen. Körde sönder 2 sådana i somras som jag köpte nya för nåt år sedan (2008?), den ena gick mitt av när jag seglade rakt fram i 7-8 m/s. Kan givetvis också hålla i evigheter och en 370 mast använde man ju knappast varje dag så det blir nog bra ska du se trots allt. Har för mig att mina gick av där cambern just ovanför bommen sitter

  • bjornen

    Medlem
    15 januari, 2012 vid 20:25
    tobhed;679742 wrote:
    Det är den tunnare äldre modellen. Körde sönder 2 sådana i somras som jag köpte nya för nåt år sedan (2008?), den ena gick mitt av när jag seglade rakt fram i 7-8 m/s. Kan givetvis också hålla i evigheter och en 370 mast använde man ju knappast varje dag så det blir nog bra ska du se trots allt. Har för mig att mina gick av där cambern just ovanför bommen sitter

    Låter inte tryggt speciellt när det är dessa rekorddagar man inte vill ha mastbrott. Kanske ska gå på en x6 i stället…Såg att NP nu kör med en som heter X65 där alla längder har 65% kol. Den borde väl också fungera? Synd att masterna är så dyra annars hade jag köpt en ny X100

  • tobhed

    Medlem
    15 januari, 2012 vid 21:12

    Tror du kan vara lugn. Hade det varit fel på den så hade den gått av från början, annars är det vanligt slitage som till sist knäcker den.
    Sen 2010 är masterna likadana oavsett namn etc så en x9 430 från 2010 är likadan som en ny från 2012

  • hankloose

    Medlem
    16 januari, 2012 vid 13:02

    Masterna har väl varit likadana sen NP började göra masterna
    i Kina? Det va väl typ 2008?

  • marden

    Medlem
    16 januari, 2012 vid 13:49

    kom ihåg att jag läste detta vad lökträt skrev om dom på gp3s i våras http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=1&val=29375
    och som sagt dom tidigare står det made in italy på längst ner och dom senare inget ?…

  • tobhed

    Medlem
    16 januari, 2012 vid 15:02

    Stämmer Henrik, men det var ju det jag skrev “Det är den tunnare äldre modellen. Körde sönder 2 sådana i somras som jag köpte nya för nåt år sedan (2008?) ” Det nyare kommer säkerligen från Kina, NP köpte ju bla Powerex-fabriken för nåt år sedan

  • bjornen

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 09:49
    tobhed;679798 wrote:
    Stämmer Henrik, men det var ju det jag skrev “Det är den tunnare äldre modellen. Körde sönder 2 sådana i somras som jag köpte nya för nåt år sedan (2008?) ” Det nyare kommer säkerligen från Kina, NP köpte ju bla Powerex-fabriken för nåt år sedan

    Tobias du har ett PM av mig…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Frågor neil pryde x9 mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.