Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Frågor om Sardinien!

  • Frågor om Sardinien!

    Publicerad av frans på 11 juli, 2006 vid 21:39

    Hej,

    Nyfiken på att ta en vindsurfingtrip till Sardinien i skiftet augusti – september.

    Någon som har några bra tips på bra spots, billigt boende etc. (länkar?)

    Mvh Frans

    judo-freddan svarade 17 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 19:50

    Det finns gott om spots runt ön men det definitivt vindsäkraste är Porto Pollo. Det beror på att vinden accelereras i sundet mot corsica och att området hemvistas av mistralen hela sommaren. Bo kan man göra i små stugor eller husvagnar som ligger ute på ett campingområde ute på en halvö, http://www.isoladeigabbiani.it/index1.html. Det är bara en smal sandrimpa som förrbinder ön med fastlandet så på vindsidan har man cross on med chopp, på andra sidan plattvatten med frånlands.

  • mag

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 19:55

    Sök på http://www.the-daily-dose.com/, jag har för mig att de har skrivt om Sardinien. Det finns både kanonfina plattvattenspots och grymma vågställen. Vågstället Capu Mannu som det skrivits en del om bryter dock väldigt sällan men har jämförts med Hookipa, experts only…

    September är nog både billigare och definitivt bättre vindmässigt, augusti är högsäsong. I oktober är det fortfarande varmt och ännu vindsäkrare. Har du buss är Sardinien ett perfekt resmål.

    /Magnus

  • mattap

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 20:17

    tänkte dra dit nästa vecka med bussen! Till er som varit där, nåt man ska tänka på? Måste man förboka nåt? Typ färjor eller campingplats? (har med mig egna surfprylar). Vartifrån går bästa färjan etc?

  • frans

    Medlem
    13 juli, 2006 vid 15:32

    Tackar!

    Nu ska budgeten spikas.

    Mvh Frans

  • judo-freddan

    Medlem
    14 juli, 2006 vid 19:47
    MattaP wrote:
    tänkte dra dit nästa vecka med bussen! Till er som varit där, nåt man ska tänka på? Måste man förboka nåt? Typ färjor eller campingplats? (har med mig egna surfprylar). Vartifrån går bästa färjan etc?

    Boka färja via http://www.ferrycenter.se Den närmaste färjestaden är Genova. Åker du 20 mil söderut till Livorno så har Moby Lines en båt med öppet bildäck. Man kan alltså bo i bussen och slippa sova på golvet/pröjsa för en hytt. Se bara till att ferrycenter bokar in dig på rätt båt för mig bokade de in på en annan båt så jag fick sova på golvet..

    På Isola dei Gabbiani (halvön med camping vid Porto Pollo) åker du ut och naturcampar, d v s ställer dig var som helst där det är ledigt. Perfekt för surfbussleverne och kan rekommenderas starkt! Vill man hålla budgeten nere kan man “parkera” utanför halvön också och saxa med att ta in på ön när behöver tillgång till lite faciliteter som dusch och toa. Det är lagligt att parkera men man får inte ta ut bord eller stolar eller ens ställa skorna utanför bussen. Det räknas som camping fick vi veta av bylingen (som ofta åker in på parkeringarna med en sjuhelvetes fart för att ta fuskcampare på bar gärning.:wink:

  • mattap

    Medlem
    14 juli, 2006 vid 22:23

    tackar för tipsen Judo-Freddan. Är det “lagligt” att sova i bussen på parkeringen? Eller kommer bylingen nattetid å skickar en i finkan? Måste man förboka? Vet nämligen inte riktigt när jag kommer dit, tänkte ta nåra dagars pit-stop vid Garda sjön innan…

  • judo-freddan

    Medlem
    15 juli, 2006 vid 10:22
    MattaP wrote:
    tackar för tipsen Judo-Freddan. Är det “lagligt” att sova i bussen på parkeringen? Eller kommer bylingen nattetid å skickar en i finkan? Måste man förboka? Vet nämligen inte riktigt när jag kommer dit, tänkte ta nåra dagars pit-stop vid Garda sjön innan…

    Ja, det är tillåtet att parkera. Det gäller som sagt bara att hålla sig i bussen. Om du åker ut på ön för att naturcampa behöver du inte förboka något. Båt går kanske att lösa på plats men kolla med ferrycenter hur det brukar funka.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Frågor om Sardinien!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.