Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor videoredigering…igen

  • Frågor videoredigering…igen

    Publicerad av maca på 25 februari, 2008 vid 19:14

    Min sambo kom nyss hem från en Japanresa med en ny DV-kamera – Sony DCR-SR300E (den var ju så billig och alla andra köpte kameror). Jag har ingen större koll på det här med kameror, film, codecs och plug ins mm, vet inte ens om kameran är särsklit bra eller inte…verkar faktiskt vara lite dåligt med optisk zoom för vindsurf…men men den ska användas till lite annat oxo. Tänkte iaf det kunde vara lite kul att kunna redigera filmerna i datorn – tji fick jag.

    Kamerarackaren komprimerar filmerna i mpeg2 och det verkar tröstlöst att försöka få det att snurra i Windows Movie Maker som legat på burken från start.

    Efter att ha läst lite i trådar här på konfen verkar det som att Adobe premiere är det program som förspråkas för hemmapularen. Jag sällar mig till hemmapulare och har inga högtflygande videoambitioner. Klarar det mpeg2?

    Vad kör ni som producerar filmer “på löpande” band med för program?

    Sen är det naturligtvis en fråga om min dator (1,70GHz 480 MB RAM) är tillräckligt “krallig” för det här med videoredigering. Men man kan ju alltid vässa till den lite.

    Tacksam för tips om lättanvända program samt var de går att få tag i.

    andersbq svarade 16 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jeppo_f

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 20:19

    Ok, nu är jag också nybörjare på redigering, men min kamera spottar också ur sig mpeg-2, och jag redigerar i Premiere Pro. Inga problem! Däremot måste jag döpa om filerna från .cod till .mpg innan Premiere vill veta av dom.

    480 meg ram låter som det kan vara i minsta laget, men prova i alla fall. Det kanske funkar. Fast minne är ju iofs rätt billigt…

    /j

  • davo

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 20:19

    Optisk zoom är en förutsättning, det är den digitala zoomen i en kamera som är helt oanvändbart. Men har du en kamera med 10ggr zoom så innebär det i runda slängar drygt 500mm objektiv, vilket är ok. Min HC96 har samma, men visst hade jag gärna haft 20ggr optisk. Dock, mer zoom kräver stadigare filmande.
    Själv använder jag Pinnacle Studio 10plus vilket har ett riktigt bra gränssnitt för amatörfilmaren. Premiere är grymt som fasen med enkla möjligheter till fräna effekter, flasheffekt osv, men är mer krävande, i mitt tycke att göra enklare småfilmer. Moviemaker har jag inte ens brytt mig om att testa så det kan jag inte yttra mig om. Din dator låter seg för uppgiften. Lägg på en 1:a på processorn och gärna 2 gb ramminne. Allt för att kunna rendera smidigare och inte behöva campa vid datorn ett par dygn.
    Kan vara ett bra tips att skaffa ett stativ, gör dina filmer sjukt mkt bättre!
    Lycka till!

  • maca

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 21:27

    Tack för snabba svar. Antar att programmen finns att få tag i på “Jolly Rogers vik”.

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 februari, 2008 vid 12:02

    Leker själv runt lite, har “evaluerat” adobe premiere, pinnacle 9-10, samt cyberlink powerdirector…

    adobe: de tio minuter jag provat så var de tinte sååå intuitivt… saknade dessutom att kunna rendera direkt till dvd-format (video_ts/vob)

    pinnacle: hyfsat lätthanterligt, upplevde dock lätt instabilitet

    cyberlink: fick bäst-i-test nånstnas, ganska snarlikt pinnacle, lite stabilare kanske, men hade stora problem med att generera animerade menyer med pålaga effekter….

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 februari, 2008 vid 12:04

    …just ja, det jag gillade med pinnacle, var att när man läste över till datorn så hade den timestamp med för varje klipp, något jag verkligen saknade på cyberlink…

  • klang

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 08:41

    Har suttit oändliga timmar framför både Pinnacle och Adobe Premiere, jag tycker definitivt att Pinnacle är det givna valet för den som ska sätta igång att redigera. Du får automatiskt alla clip (fungerar nästan alltid) och programmet uppvisar “drag&drop” när det är som bäst.

    Senare, om du nu fattar tycke för det hela, så skulle jag rekommendera dig att byta till Permiere, stabilare platform och med mer finesser. Med Premiere får du detalj koll, men detta kostar i tiiiiid.

    Dock byter jag fortfarande till Pinnacle när jag skall generera DivX för att det stödet SUUUUUUGER i Premiere (efter strul i flera timmar ger man upp…)

  • klang

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 08:42

    @MacA 447332 wrote:

    Tack för snabba svar. Antar att programmen finns att få tag i på “Jolly Rogers vik”.

    Jepp, dunder och kanoner 😛

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 februari, 2008 vid 11:08

    @Klang 447701 wrote:

    Dock byter jag fortfarande till Pinnacle när jag skall generera DivX för att det stödet SUUUUUUGER i Premiere (efter strul i flera timmar ger man upp…)

    Jag har också haft problem med att komprimera till divx eller liknande från premiere. Vill inte installera pinnacle bara för detta när jag gör allt annat i premiere…. finns det något annat bra och smidigt sätt?

    eller vad kör ni för format när ni lägger upp filmer?

  • gifvars

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 12:30

    Tjena.

    Kort fråga – Jag var inne på pinnacles hemsida och vad jag begrep så finns videroedigering bara för PC. Så Macintosh har bara ett alternativ, Premiere?

    -JG

  • andersbq

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 15:24

    @gifvars 447742 wrote:

    Tjena.

    Kort fråga – Jag var inne på pinnacles hemsida och vad jag begrep så finns videroedigering bara för PC. Så Macintosh har bara ett alternativ, Premiere?

    -JG

    imovie, som redan ingår i OSX duger väldigt lång, nästan samma funktioner som Pinnacle och väldigt snabbt att komma igång med jmf med Premiere

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor videoredigering…igen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.