Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frakt hem utrustning från Maui

  • Frakt hem utrustning från Maui

    Publicerad av jeppepeppe på 26 november, 2012 vid 20:05

    Ska till Maui i februari och tänka köpa lite prylar där och plocka hem. Hade tänkt mig vindsurfbräda, 1xsegel, 1xmast, 1xbom samt ev en vågsurfbräda (ca 7’5). Vågar man packa det i en större boardbag med tanke på Uniteds bagagbestämmelser (“råkar” ju bli en extra vågsurfbräda…):

    “United Airlines accepts one piece of windsurfing equipment not exceeding 99.9 pounds per ticked customer as checked baggage. Windsurfing equipment is not a part of the free baggage allowance. Windsurfing equipment is not a part of the free baggage allowance. Windsurfing equipment is subject to a $100.00 service charge (each way) per item for travel between the U.S., Canada, Puerto Rico and the U.S. Virgin Islands and a $200 service charge for all other travel. This charge is in addition to any excess baggage charges that may apply. An item of windsurfing equipment consists of:

    One windsurfing board not to exceed 115 inches in length
    One boom
    One mast
    One sail
    Necessary hardware
    Windsurfing equipment must be padded and enclosed in a suitable package sufficient to protect from scratches or dents or other damage during normal handling. United Airlines shall not be liable for damage to windsurfing equipment.”

    par svarade 11 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • dude

    Medlem
    26 november, 2012 vid 21:19

    Låter ju jobbigt det där med att flyga United. Hoppas du får tag i någon som har erfarenhet av att flyga med United…

    Själv vet jag inte, har bara flugit med American. Själv har jag problemet att jag vill flyga med prylar både till och från Maui, men det går inte om första benet till London är med British Airways, utan det gäller att hitta flyg där platser finns kvar på SAS till London, vilket verkar vara lite knapert när vi bokar så när inpå..

  • svenne

    Medlem
    27 november, 2012 vid 01:24

    De går stenhårt på vikt, dra ihop två bagar med spännband funkar inte. Och vägrar man skära isär dem så får man likförbannat betala två avgifter och sen drar tullen ändå upp dem ändå för att leta knark.
    Det går att fippla lite, typ stoppa fler segel i samma bag om det inte blir jättetungt. Utöver det är United ingen höjdare med extra vikt.

    Om jag vore dig, kolla med butikerna eller tillverkarna om du inte kan få dra med grejerna i en planerad frakt eller om du kan få betala för att få skicka på deras fraktavtal. Du slipper släpa och grejerna kommer förmodligen hem säkrare och billigare. Jag kollade på att skicka hem med frakt men fick inte tag i någon bra carrier (letade inte heller överdrivet mycket) men exempelvis märkena i Haiku har garanterat koll. Det kostar liksom inte att fråga… 🙂

  • jonteasu

    Medlem
    27 november, 2012 vid 15:34

    Flög hem för knappt ett år sedan med United/SAS. Lyckades få det för endast 100 dollar, och jag hade två bagar som vägde ca 50kg tillsammans. Men jag hade väl tur, borde gått på mer egentligen.

    Men viktigt när du flyger är att se till så de checkar in prylarna hela vägen. På vägen dit åkte vi på en avgift först av SAS i köpenhamn och sedan en av United i Chicago. Men på vägen hem, stod vi på oss att prylarna måste checkas in hela vägen. Vilket tyldigen var ett jäkla problem, men snubben i kassan löste det tillslut och sen behövde vi bara betala inrikes för vars ett “vindsurfing paket”. Fastän jag hade mycket mer prylar än 1 bom, 1 mast etc..

  • svenne

    Medlem
    27 november, 2012 vid 16:53

    @jonteasu 703961 wrote:

    Flög hem för knappt ett år sedan med United/SAS. Lyckades få det för endast 100 dollar, och jag hade två bagar som vägde ca 50kg tillsammans. Men jag hade väl tur, borde gått på mer egentligen.

    Jag betalade 300 för samma. Trots två timmars jiddrande i incheckningen. De tänkte nämligen debitera ännu mera.

    @jonteasu 703961 wrote:

    Men viktigt när du flyger är att se till så de checkar in prylarna hela vägen. På vägen dit åkte vi på en avgift först av SAS i köpenhamn och sedan en av United i Chicago. Men på vägen hem, stod vi på oss att prylarna måste checkas in hela vägen. Vilket tyldigen var ett jäkla problem, men snubben i kassan löste det tillslut och sen behövde vi bara betala inrikes för vars ett “vindsurfing paket”. Fastän jag hade mycket mer prylar än 1 bom, 1 mast etc..

    Just det, checka in hela vägen! 🙂

  • jeppepeppe

    Medlem
    27 november, 2012 vid 18:16

    Det låter ju bra, då hoppas jag bara på att det är till att tuta och köra och checka in hela vägen. Tack för hjälpen!

  • oaxen

    Medlem
    27 november, 2012 vid 18:52

    Flög med United till och från Oahu i somras.
    Lufthansa första benet: segelbagen gick med gratis som resväska. Hade inte någon vanlig resväska utan chansade på att det skulle funka – det gjorde det.
    Hem packade jag två segel, 2 1/2 mast, bom och simfenor plus en Starboard-vågis i min board bag. Ingen resväska, delade med sonen. Först skulle jag få betela 200 USD. En schysst incheckare, helt plötsligt säger han att det var betalt.

    : )

  • steffo

    Medlem
    28 november, 2012 vid 15:47

    Är det inte med United du är tvungen att betala både för övervikt, överstorlek och att det är vindsurfing? Kan ha fel där men united verkar inte så vindssurfing vänliga.
    Numera gäller MSC (Most Significant Carrier) vilket betyder att det är det flygbolag som flyger den mest betydelsefulla sträckan baggagereglerna gäller för.
    Sen är det som alltid andra regler när man väl står vid incheckningen :smirk:

  • jeppepeppe

    Medlem
    28 november, 2012 vid 18:14

    Tog citatet från Uniteds hemsida, kan ha helt fel men hoppas inte…

    https://www.united.com/web/en-US/content/travel/baggage/sports.aspx

  • svenne

    Medlem
    28 november, 2012 vid 19:48

    @Steffo 703998 wrote:

    Är det inte med United du är tvungen att betala både för övervikt, överstorlek och att det är vindsurfing? Kan ha fel där men united verkar inte så vindssurfing vänliga.
    Numera gäller MSC (Most Significant Carrier) vilket betyder att det är det flygbolag som flyger den mest betydelsefulla sträckan baggagereglerna gäller för.
    Sen är det som alltid andra regler när man väl står vid incheckningen :smirk:

    Jo, och när vi skulle flyga hem från Maui hade reglerna ändrats under vår vistelse. Vi visste om det så vi skrev ut alla paragrafer som gällde när vi beställde biljetterna. Utan dem hade vi fått betala typ en biljett till i bara frakt. United tar betalt för extrabagage (de är som Ryanair fast med större flygplan…) så om ni kommer undan billigt så är det bara att gratulera och lyfta hatten.

  • oaxen

    Medlem
    28 november, 2012 vid 20:43

    200 USD för 44 kg(99 pounds) windsurfingprylar är generösare än nu i somras.

  • dude

    Medlem
    28 november, 2012 vid 21:16

    @Oåxen 704011 wrote:

    200 USD för 44 kg(99 pounds) windsurfingprylar är generösare än nu i somras.

    Himla tungt paket de vill att man lägger allt i! Låter som de e lätt att en bräda går sönder med den vikten på! Annars måste jag hålla med om att 44 kg är gott och väl nog…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    29 november, 2012 vid 15:11

    Vilket är bästa bolaget att flyga med och vilka ska man undvika? Vi kommer att åka till Maui om ca 1år och ska börja titta på biljetter(vill vara ute i god tid). Har inte riktigt bestämt än men förmodligen kommer jag att ha segel/bom/mast med mig på något av hållen. Dock ingen bräda.

  • steffo

    Medlem
    1 december, 2012 vid 20:30

    @Björn Daniels 704054 wrote:

    Vilket är bästa bolaget att flyga med och vilka ska man undvika? Vi kommer att åka till Maui om ca 1år och ska börja titta på biljetter(vill vara ute i god tid). Har inte riktigt bestämt än men förmodligen kommer jag att ha segel/bom/mast med mig på något av hållen. Dock ingen bräda.

    Delta, KLM och AmericanAirlines har bra baggageregler.
    Undvik alltid BA. Undvik även flyg som passerar Heathrow då den nya terminalen som BA använder sig av inte klarar av för stora kollin.

  • svenne

    Medlem
    1 december, 2012 vid 20:51

    Och glöm inte att om du åker från en svensk flygplats (speciellt Arlanda) och packar mer än 32 kilo i samma väska kan flygpersonalen vägra att ta emot kollit redan vid incheckningen på grund av arbetsmiljöregler.

  • superkassen

    Medlem
    1 december, 2012 vid 21:47

    Delta, American Airlines, KLM är väl ofast inte dem som man checkar in med hemma. Eller är det med tanke på MSC (Most Significant Carrier) och hur funkar det?

    Hur är det med checka in skidfodral med segel/mast. Kommer man undan med det som vanlig bagage?
    Typ som kite och golfbag?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frakt hem utrustning från Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.