Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frakt hem utrustning från Maui

  • bjorn-daniels

    Medlem
    2 december, 2012 vid 09:56

    Hur är det med vad man säger är i bagen? Kan man komma billigare undan om man säger att det är surf utrustning istället för vindsurf? Någon skillnad mellan olika bolag?

  • dr-masse

    Medlem
    3 december, 2012 vid 07:45

    Om det är två flygplatser i Västeuropa som man skall undvika att mellandlanda på till varje pris så är det Heathrow (som nämnts) och Challe de Gaulle i Paris. Där kan vadsomhelsthändamedbagaget…

    Förr kunde man få flyga billigare med ‘longboard’ eller ‘surfboard’ än med ‘windsurfing equipment’, men för mig verkar det som om skillnaden knappt finns längre.

    Jag har dock checkat in segel och master som ‘sports equipment’ och fått det mer som en normal väska några gånger, så det kan du ju testa.

  • mag

    Medlem
    3 december, 2012 vid 11:25

    Amsterdam är rätt bra. Undvik Stuttgart.

    100usd per väg o kolli har vi betalat de senaste gångerna.

    Ett par två småsegel o 370 mast kan gå som vanlig väska. Men max två kolli gäller per pers. Och ca 23 kg st.

  • maca

    Medlem
    3 december, 2012 vid 11:34

    @dr Masse 704194 wrote:

    Jag har dock checkat in segel och master som ‘sports equipment’ och fått det mer som en normal väska några gånger, så det kan du ju testa.

    Från Maui med United går det med största sannolikhet inte! Försökte få hem 2st HSM FL med United – tight packade i en tunn lätt Dakinebag med argumentet – “Dingy sail samples”. De kontrade med; -where is the rest of the windsurf equpiment? Sen drog $100 på kortet. Skulle egentligen ha åkt med Continental, men det bolaget gick upp i United under vår vistelse. Enligt Uniteds policy var tex “skidor” free of charge. Min bag var inte märkbart större än ett skidfodral med puderlagg i. Däremot bra mkt lättare.
    Bolagsmergen ställde till en massa andra trassel hela resan hem. Vi fick tex checka in vid varje stop, delar av biljetterna saknades, vi blev utspidda i planen, over seas flighten fanns vi inte inbokade på överhuvudtaget etc. Nästa gång blir det någon av de stora bolagen!

  • dr-masse

    Medlem
    3 december, 2012 vid 12:57

    Näe, det tror inte jag heller. Dit kanske, men inte hem. 🙂

  • svenne

    Medlem
    3 december, 2012 vid 14:46

    @MacA 704204 wrote:

    Från Maui med United går det med största sannolikhet inte! Försökte få hem 2st HSM FL med United – tight packade i en tunn lätt Dakinebag med argumentet – “Dingy sail samples”. De kontrade med; -where is the rest of the windsurf equpiment? Sen drog $100 på kortet. Skulle egentligen ha åkt med Continental, men det bolaget gick upp i United under vår vistelse. Enligt Uniteds policy var tex “skidor” free of charge. Min bag var inte märkbart större än ett skidfodral med puderlagg i. Däremot bra mkt lättare.
    Bolagsmergen ställde till en massa andra trassel hela resan hem. Vi fick tex checka in vid varje stop, delar av biljetterna saknades, vi blev utspidda i planen, over seas flighten fanns vi inte inbokade på överhuvudtaget etc. Nästa gång blir det någon av de stora bolagen!

    Åh va härligt, någon annan som också “saknades” mitt i resan… Vilken soppa det var.

  • dude

    Medlem
    4 december, 2012 vid 14:57

    @Svenne 704208 wrote:

    Åh va härligt, någon annan som också “saknades” mitt i resan… Vilken soppa det var.

    Men grabbar, det här är troligtvis bara för att Continental gick upp i United. Har de helt plötsligt tusentals extra personer att ta över att boka in på sina existerande flyg så kan man ju tänka sig att de snålar in på standarden för dessa. Så klart tänker de ju inte att det är deras eget varumärke de smutsar ner … “det var ju Continental ju”.

  • calle

    Medlem
    7 december, 2012 vid 09:04

    KLM och Airfrance har 23 kg som max vikt för vindsurfinggrejer, över det får man betala för övervikten.
    / Calle S

  • superkassen

    Medlem
    7 december, 2012 vid 15:04

    Erfarenheter av Air Canada? och Lufthansa?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 december, 2012 vid 16:04

    23 kg är antagligen inget problem för mig då jag inte kommer ha någon bräda. Har läst lite om msc och det verkar finnas en hel del undantag och valmöjligheter för inchekningspersonalen (hmm blev det rättstavat? Ursäkta en dyslexiker) . Någon som har erfarenhet, funkar det eller är det som innan, gäller att träffa rätt person?

  • jeppepeppe

    Medlem
    9 mars, 2013 vid 14:58

    Flög precis hem med United från Maui med ett kolli på ca 30kg med två brädor, två segel, bom och mast. Inga problem med incheckningen, fick betala $200 (precis enligt deras hemsida) och grejorna checkades in hela vägen.

    Tumme upp för United denna gången!

  • dude

    Medlem
    10 mars, 2013 vid 19:34

    Precis som det ska vara! 🙂

    @Jeppepeppe 707863 wrote:

    Flög precis hem med United från Maui med ett kolli på ca 30kg med två brädor, två segel, bom och mast. Inga problem med incheckningen, fick betala $200 (precis enligt deras hemsida) och grejorna checkades in hela vägen.

    Tumme upp för United denna gången!

  • ola-h

    Medlem
    11 mars, 2013 vid 08:36

    Mauipersonalen är ju hyfsat rutinerade. Jag hade bara en surfbräda och två segel och försökte få det som surfbräda. Men kanske för att det stod Starboard på baggen och den var lite väl tjock så avslöjade de antagligen “bluffen”. De brydde sig inte ens om att argumentera utan tog bara betalt för vindsurfing $160. Det var Delta.

  • steffo

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 08:24

    Jag flög med KLM och hade 28 kg och fick betala 1200:- sek. 32 kg borde kosta ca 1700:-.

    @Calle 704383 wrote:

    KLM och Airfrance har 23 kg som max vikt för vindsurfinggrejer, över det får man betala för övervikten.
    / Calle S

  • par

    Medlem
    16 mars, 2013 vid 20:22

    200 dollar med United i höstas. En polare fick pröjsa det dubbla. Lotteri som vanligt. Båda hade två kollin …

    Dom hade generös vikt. 99 pounds om jag inte minns fel.

    Pär

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frakt hem utrustning från Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.