Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frakt med KLM

  • Frakt med KLM

    Publicerad av anonym-anvandare på 22 februari, 2000 vid 13:50

    IRRITERAD!!!
    Jag drar till Kapstaden på lördag från Götet. KLM tänker dock göra sig en hacka på mina prylar. Räkna själv 350 spänn per kilo
    över 20 – det blir ju fan mer än flygbiljetten självt ju. Inte den minsta förståelse har jag mötts av, bara surfittor som gapar “350 kr” i luren. Sen kom nån fram till att jag skulle betala 200 USD och då får inte brädan vara över 2,77 m. Visst men gäller det oavsett vikt då?. Nähä det vet ingen och då menar jag ingen…. Vem fan flyger till Kapstaden med 20 kg mitt i högsäsong. Det är ju inte mer övernattningspackning.
    HUR GÖR MAN????? Chansar? Funkar inte det, tar jag då med riggarna och fixar bräda där nere? Det handlar om två veckors vistelse.

    anonym-anvandare svarade 24 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 13:58

    Prata med dom som du bokar biljetten med eller så fixar du det direkt på flygplatsen vilket är att föredra då du KAN slippa bet. men det kan bli krångel på tillbakavägen om du inte har frakten stående på bilj. el. ngt. intyg el. kvitto!!! Stå på dig, en windsurfingutr. brukar dom inte ta mer än 800:- för !!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 18:50

    Var lite kreativ. Flog sjalv till Lissabon for tva ar sedan och fick ha med mig 23 kg. Det blev ganska exakt en vindsurfingbrada, 2 segel, 2 bommar, en mast, och en vagsurfingbrada. Dessa packades in i sovsacken tillsammans med bubbelplast da boardbagarna var for tunga. Klader far man ju ha pa sig sa mycket man vill och lyckligtvis ar det ju fortfarande kallt i Sverige. Tag garna tva jackor pa dig, jackor = fickor, och kan anvandas som vaskor utan att checkas in. I fickorna lades mastfot, fenor, shorts, kalsonger, toalettartiklar mm. Sadana dar pinsamma midjevaskor ar ocksa att rekommendera. De raknas inte som handbagage sa jag drog pa mig tva sadana och proppade dem fulla. Slutligen tog jag ett rejalt handbagage dar jag endast la min vatdrakt da det hogst fick vaga 6 kg. Efterat kan man ju alltid stoppa ner jackorna dar. Da jag skulle campa anvandes det extra utrymmet istallet till att stoppa ner talt, kastruller, campingkok, mm som gomts undan hos mamma under incheckningen. Slutligen vagde nog handbagage + jackor nastan 20 kg sa det blev ju lite att bara pa men jag overlevde och slapp bli ruinerad…

    Kanske onodigt att tillagga, men nasta gang valjer du med fordel ett annat flygbolag an KLM. De ar ganska kanda for att gnalla. Ibland vill de att man skickar allt bagage over 1.60m med fraktflyg sa det ar bara att onska lycka till.

    /Jonas Hornstein

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 22:23

    För 2 v skulle jag nästan överväga att hyra där nere. Det är rena lotteriet ibland tar det 0 kr, ibland 1000-1200.-. Helt godtyckligt.

    /johan_g

  • petter

    Medlem
    23 februari, 2000 vid 09:35

    Jag flög nyligen med KLM till Kapstaden och råkade ut för samma sak. Hade först blivit lovad att så länge man håller sina 20, möjligen 25, kilo så är det lugnt, inga extra avgifter. Hoppade över kläder, endast 2 segel, en fena osv. för att spara vikt och lyckades komma ner i 23kg för hela paketet. När jag sedan kommer till arlanda visade det sig att för brädor är det 200 usd om de är över 2.50. Detta gäller dock för en utrustning oavsett vikt så du kan i princip fylla baggen så mycket du vågar. Sedan får du ha ytterligare 20 kg i vanligt bagage. 200 dyra USD trodde man då var ToR men icke, det kostar lika mycket på vägen hem… Man ska även registrea att man ska ha bräda med i förväg för annars kan de vara griniga och hävda att det inte finns plats på planet… Boka brädplats för hemvägen direkt, för när jag sedan kom till flygplatsen i Kapstaden så konstaterade de i datasystemet att jag skulle ha med mig bräda och behövde då inte betala något på hemvägen.

    Att det blir lika för dig vet jag dock inte, tycks spela stor roll på vilket humör de är i incheckningen. Bäst är nog att ringa till KLMs incheckning på flygplatsen.

    Lycka till

  • f-g-bengtson

    Medlem
    23 februari, 2000 vid 09:58

    Nån som flugit till maui med KLM?
    med tanke på att man till USA får ta 2 x 45 kilo så borde det väl inte bli några problem…?

    Ni börjar göra mig nojjig då jag sticker med KLM till Maui på Onsdag…

    Min vana trogen spelar jag nog dum och låtsas som det regnar.

    Bästa hälsningar

    Frans. G. Bengtsson

  • rideronthestorm

    Medlem
    23 februari, 2000 vid 12:35

    Ta med din egna bräda till Kapstaden! Det går nämligen endast att hyra F2 brädor där och dessutom är det svindyrt!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 februari, 2000 vid 13:54

    …för era synpunkter. Jag har sagt till om bräda och sen gäller det bara att be en still bön, gå till den fulaste incheckningsmadammen och lägga på charmen. By the way senaste rapporten säger vind och fett swell….

  • johan

    Medlem
    23 februari, 2000 vid 22:12

    Lycka till med resan och låt oss få reda på hur det gick.

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 februari, 2000 vid 22:26

    Jag flög från Los Angeles till Honolulu för att sedan flyga från H till Maui,
    detta skulle dom ha 125USD för.
    Då trodde jag att dom svinen försökte blåsa mig och upprörd som jag blev så skällde jag ut dom bakom disken och bad att få tala med deras chef,då han
    inte fanns anträffbar och jag antagligen sågs som en vansinnig utlänning som skulle äta upp dom om jag inte fick som jag ville så fick jag med mig
    mina segel och bommar utan att betala en spänn.

    Väl på flyget så läste jag i en broschyr att det faktiskt var avgiftsbelagt
    att ta med sig den typen av sportutrustning.
    Kostnad: 125USD.

    Så jag tror nog på att “spela” ovetandes om alla regler och förordningar,
    trots allt så rippar dom oss hur vi än gör.

    Lycka till och trevlig segling.

    MVH///J.S.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 februari, 2000 vid 16:43

    Har du varit med i “ingenting är omöjligt”?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frakt med KLM

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.