Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Frakta brädor på biltaket?

Taggad: 

  • Frakta brädor på biltaket?

    Publicerad av saibot på 26 april, 2006 vid 11:20

    Hur spänner ni fast dom?
    De gamla pråmarna kunde man ju dra åt så hårt att de satt bergfast. Men de nyare brädorna är ju så ömtåliga att jag är rädd för att man inte kan spänna fast dom tillräckligt hårt för att de ska hänga med hela resan (utan att de skadas)

    Har ni några bra lösningar?

    mvh
    Tobbe

    flex svarade 18 år sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • swe-496

    Medlem
    26 april, 2006 vid 11:46

    Vanliga spännremmar använder jag… Har boardbag och vaddering på takräcket. Spänner rätt hårt runt bräda och bommar.
    Brädan tål det. Det är mer mot sten och sådana saker som brädan är mer ömtålig. Har aldrig förstört brädan när jag har fraktat den på takräcket.
    Det e bara att spänna på och köra;)

  • swe223

    Medlem
    26 april, 2006 vid 11:50

    Hej!
    En schysst boardbag och vaddering på takräcket så borde det inte vara några problem. Neilpryde har tagit fram spännband som är dubbel så breda som vanliga spännband, finns att köpa på Skidsport tror jag. Dom fördelar ju trycket ännu bättre än dom smala standard som finns på OK/Biltema. Kan ju vara värt om du vill kosta på dej lite extra.
    //Nicklas

  • swe131

    Medlem
    26 april, 2006 vid 12:39

    NPs breda remmar är kanon, bag o vaddering och dra så hårt man orkar.
    Bräda segel och bommar överst funkar kanon, har åkt halva europa på detta sätt, funkar kanon. Några mindre remmar runt hela paketet så att det inte ska låta (fladdra så mycket) board bagen kan iblan slå i taket om man har bågar nära taket.

    // Dala //

  • the_novice

    Medlem
    26 april, 2006 vid 12:43

    På en bra boardbag (och även session bags) så finns det fastsydda band men öglor som man trär spännbanden igenom. På så sätt sitter alltid brädan på plats utan att man behöver dra åt särskilt hårt.

  • saibot

    Medlem
    26 april, 2006 vid 13:38

    Tackar för svaren!

    En boardbag verkar ju bra. Har funderat på att köpa en sån.
    Men det blir nog inte riktigt än, ska börja med att köpa brädan. 😀
    Ska ner till Gbg nu på lördag och hämta en bräda nämligen. Blir dock ingen formula som det var tänkt. :blush:
    Var inne på Surfcompaniet och såg att de hade en komplett Freeride-utrustning till salu.
    Brädan var en Tabou Rocket 80, Seglet: Arrows Burner 8,5…

    Men lite bredare spännband är en bra investering alltså? Får väl försöka emballera den så gott det går även utan en boardbag.

    mvh
    Tobbe

  • johan_m

    Medlem
    26 april, 2006 vid 13:51

    vaddering för takräcket finns att köpa överallt nästan, jag köpte på clasohlsson för typ 50 spänn eller nåt. funkar finfint att använda sådan vaddering som brukar vara runt varmvattenrör, bara att skära upp på mitten och trä på och sen lite eltejp på båda ändarna så sitter det bra.
    Sen om man inte har nån boardbag så brukar liggunderlag funka ganska bra också, körde det innan jag skaffade boardbag, se bara till att inte göra missen jag gjorde en gång och tro att man kan lägga det längsmed brädan, utan det bör nog skäras till och läggas under spännbanden. kom just på att man även borde kunna ta sån vaddering som jag avänder till räckena och sätta runt spännbanden så borde problemet vara löst.

  • jesper_b

    Medlem
    26 april, 2006 vid 14:10

    Ulf,
    Vilken djädra hunk du är! Var har du fått tag på shortsen? /Jesper B

  • lars_k

    Medlem
    26 april, 2006 vid 15:09
    SWE131 wrote:
    NPs breda remmar är kanon, bag o vaddering och dra så hårt man orkar.
    Bräda segel och bommar överst funkar kanon, har åkt halva europa på detta sätt, funkar kanon. Några mindre remmar runt hela paketet så att det inte ska låta (fladdra så mycket) board bagen kan iblan slå i taket om man har bågar nära taket.

    // Dala //

    Haha. Den bilden ska jag visa för mina kollegor som dimensionerar Volvos karosser! Detta lastfall finns inte. Risk för “dent-skador” mao… =)

  • swe223

    Medlem
    26 april, 2006 vid 15:23
    Jesper_B wrote:
    Ulf,
    Vilken djädra hunk du är! Var har du fått tag på shortsen? /Jesper B
    Håller med Jesper, Uffes vita ben i dom shortsen ujujuj. Tur för Uffe att man gillar det motsatta könet mer 🙂
    //Nicklas
  • stang

    Medlem
    27 april, 2006 vid 08:51

    Rör isolering är kanon att sätta på takräcket, sen är det bara att spänna fast prylarna!

  • mr_johan

    Medlem
    28 april, 2006 vid 22:55
    Stang wrote:
    Rör isolering är kanon att sätta på takräcket, sen är det bara att spänna fast prylarna!
    Ja rörisolering är kanon.. Säljs för övrigt på biltema som just vaddering till takräcke. Biltemas lastspännare för takräcke är också riktigt smidiga, bra och billiga.
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=447&iItemId=77593
  • saibot

    Medlem
    29 april, 2006 vid 18:53

    Då var första turen med brädan på taket avklarad…
    det blev två stycken megarullar runt tackräcket och lite småbitar under spännbanden och spännena som skydd.
    sedan hade jag varit och innhandlat lite nya (bredare) spännband innan resan. Dock var de ungefär 5 meter förlånga så det var bara att ta fram kniven och kapa till dom lite… :tongue:

    surfbilen.jpg

    // Tobbe

  • flex

    Medlem
    30 april, 2006 vid 11:58
    Saibot wrote:
    Då var första turen med brädan på taket avklarad…
    det blev två stycken megarullar runt tackräcket och lite småbitar under spännbanden och spännena som skydd.
    sedan hade jag varit och innhandlat lite nya (bredare) spännband innan resan. Dock var de ungefär 5 meter förlånga så det var bara att ta fram kniven och kapa till dom lite… :tongue:

    surfbilen.jpg

    // Tobbe

    Det är lite overkill med såna spännen som du har på bilden skulle jag säga..räcker med vanliga band, såna som man drar åt själv..då är det mycket svårare att skada något och går mycket snabbare o få fast brädan också. Boardbag är inte att förakta heller. annars ser det stabilt ut..hehe

    surfa lungt
    Flex

  • saibot

    Medlem
    30 april, 2006 vid 13:52
    flex wrote:
    Saibot wrote:
    Då var första turen med brädan på taket avklarad…
    det blev två stycken megarullar runt tackräcket och lite småbitar under spännbanden och spännena som skydd.
    sedan hade jag varit och innhandlat lite nya (bredare) spännband innan resan. Dock var de ungefär 5 meter förlånga så det var bara att ta fram kniven och kapa till dom lite… :tongue:

    surfbilen.jpg

    // Tobbe

    Det är lite overkill med såna spännen som du har på bilden skulle jag säga..räcker med vanliga band, såna som man drar åt själv..då är det mycket svårare att skada något och går mycket snabbare o få fast brädan också. Boardbag är inte att förakta heller. annars ser det stabilt ut..hehe

    surfa lungt
    Flex

    Näh, de spännena är nog inte precis skapade för surfbrädor, men jag letade bara efter breda band, och då blev det såna spännen…
    Men fast satt den iaf!
    Och de e la de som är huvesaken?

    // Tobbe

  • flex

    Medlem
    30 april, 2006 vid 14:00

    Flex

    Och de e la de som är huvesaken?

    // Tobbe

    Absolut 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Frakta brädor på biltaket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.