Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåt loop

• anonym-anvandare

Medlem
    29 juli, 2005 vid 15:45

Titta mot seglets clew och försök dra bommen i huvudet. Hey presto så kommer du börja rotera med ryggen mot vattnet.

Rock on/Oscar

• ola_p

Medlem
    29 juli, 2005 vid 15:59

Jepp, kolla bakåt, och dra till utav bara helvete.. Händerna ska du ha så lång bak att det precis går å segla när du krokat ur, gärna lite längre bak.. grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 15:10

Några rader angående framåtloopen som förhoppningsvis kommer till nytta för någon.

Som vi alla vet bor vi ju i ett land där vi inte är bortskämda med bra vind varje dag, ibland blåser det mer och ibland mindre, eller inte alls (vanligtvis). Detta är ju ett problem när man skall lära sig nya manövrer, man får aldrig riktigt tillfälle att öva flera dagar i sträck, vilket kan vara mycket frustrerande. I mitt fall lärde jag mig framåtloopen på en välkänd ö i stillahavet där vinden och vågorna är betydligt mer pålitliga än här hemma. Detta gjorde att man kunde träna samma manöver, om och om igen under likartade förhållanden, vilket jag upplevde som väldigt trevligt. När sedan förhållandena ändras måste man anpassa sig efter dessa för att uppnå ett bra resultat. Utförandet av framåtloopen bör matcha de rådande vind- och vågförhållandena, det går inte alltid att göra exakt på samma sätt.

När det gäller förberedandet inför loopandet vet vi alla att det sitter mycket i huvudet, men när man väl bestämt sig måste man vare sig man vill eller inte konfrontera en del teknikaliteter.

Detta är mina erfarenheter:

Utrustning

1. Se till att utrustningen är lämpad för ändamålet. (Lär dig inte loopa med för stora prylar!).
    2. Se till att fotstropparna är stora nog så att de sitter högt uppe på vristen när du satt in fötterna i dem. Känslan skall vara att brädan i stort sätt sitter fastspänd under fötterna när du nyper åt med tårna. Du och brädan skall vara en enhet under hela rotationen. För små stroppar gör att det är lätt att tappa brädan halvvägs runt.

Utförande

Låt vinden göra största delen av jobbet! Försök inte att slita runt bräda och segel! Detta är mycket viktigt att inse innan man börjar försöka på riktigt. Om man inte lyssnar på vinden blir det bara en massa slit och ryck i bommen som till slut gör att huden i skothanden lossnar. Vinden är motorn för loopen, därför gäller det att arbeta tillsammans med den så bra som möjligt. Detta gör man genom att falla av vid rätt tillfälle. Vad som sedan är “rätt tillfälle” kan vara väldigt varierande beroende på vilken typ av loop som skall utföras. Gemensamt för de flesta framåtloopar är iallafall att brädan skall upp ur vattnet innan rotationen påbörjas. Beroende på de rådande vågförhållandena är detta mer eller mindre enkelt. Platt vatten eller små vågor kräver ett litet “chophop” för att få upp brädan till den nivå som behövs, och detta behöver inte alls vara högt om den rätta timingen infinner sig. Vid större vågor gäller det bara att hitta en lämplig ramp. Rent generellt kan man nog säga att, ju mer det blåser och ju större vågorna är destå mindre behöver man arbeta för att få igång rotationen. Man skulle nog kunna säga att storleken på rörelserna för att få igång rotationen är omvänt proportionella mot vindstyrkan och vågstorleken, det gäller bara att utnyttja vinden rätt. Timingen är mycket viktig!

Hur gör man då?

Här skulle jag vilja säga att det skiljer sig en hel del beroende på vilken loop som skall göras. En låg snabb loop kräver att allt nästan händer på en och samma gång till skillnad från en lång hög loop där man kan dra ut på tiden mellan upphopp och starten för rotationen. (I början kan det nog vara säkrast att börja med någon variant av en låg och snabb loop där masten i stort sett bara sveper förbi vattenytan utan att peka alltför mycket nedåt.)

När det gäller en kort snabb loop i ganska hård vind och små vågor funkar detta bra för mig.

1. Se till att du har bra drag i seglet. (tänk på att det är vinden som skall driva dig runt)
    2. Läs av vågorna en bit framför dig och utse en lämplig våg som start för det lilla “chophoppet”
    3. Tryck in fötterna lite extra i stropparna och känn kontakten med brädan
    4. Flytta bak skothanden ca. 2 decimeter
    5. Se till att du inte är för mycket inskotad när du kommit till platsen där du tänkt att starta loopen, det måste finnas utrymme för att skota in för att starta rotationen.
    6. “Tima” nu så att du faller av precis när du gör “chophoppet”. Detta skall göras samtidigt som du kryper ihop lite (som om du skulle göra en sit-ups), brädan dras in under rumpan så att spetsen pekar från vinden, och seglet skall skotas in ganska ordentligt. (litet hopp = mycket skot, stort hopp = mindre skot) . Jag brukar titta snett över bakre axeln, detta gör att du snabbare ser vart du kommer att landa. I början kommer det bara kännas som att det smäller till och sen ligger man i vattenstartsposition (förhoppningsvis!). Med tiden kommer känslan att arbetas upp så att man kan få mer kontroll på rotationen, och därmed också landningen. Känslan ligger mycket i skothanden och hur mycket man drar in brädan under rumpan. (Det är också här största skillnaden mellan låga och snabba och långa och höga loopar ligger). Tänk också på att släppa ut båda armarna lite innan landningen så att vinden får chans att ta tag i seglet, då blir det lättare att komma iväg direkt efter loopen. (Ett misstag som jag gjorde i början var att krampaktigt hålla kvar inskotningen vilket bara resulterade i att underliket var det första som tog i vattnet, detta ledde bara till dåliga landningar = vattenstart)
    7. Starta igen och gå till punkt 1. Öva öva och åter öva smile.gif

När det gäller långa högre loopar i stora vågor funkar detta bra för mig.

1. Se till att du har bra drag i seglet.
    2. Läs av vågorna en bit framför dig och utse en lämplig ramp.
    3. Tryck in fötterna lite extra i stropparna och känn kontakten med brädan
    4. Flytta bak skothanden ca. 2 decimeter
    5. Kör upp på rampen och gör ett vanligt högt hopp. Se till att du har kontroll på hoppet, undvik att få brädan upp mot vinden.
    6. Fall av i luften och starta rotationen på nedvägen, börja inte för tidigt (det är här det gäller att inte fega ur!). Drag in brädan under rumpan så att spetsen pekar ifrån vinden lite ned mot vattnet, kryp ihop och skota in med måtta. För mycket inskotning kommer att resultera i överrotation (ej att rekommendera!). Oftast räcker det med en lugn bestämd inskotning i början som sen övergår till en mer kontrollerande avvaktande skotposition inför landningen. Här är det också viktigt att titta över bakre axeln så att man ser när vattenytan börjar närma sig, då ser man när det är dax att släppa på inskotningen och när det är dax att räta lite på armarna och benen. Här finns det mycket plats för mycket finlir angående landningen. I början kan det vara bra att sikta på att landa på bakdelen av brädan då detta är mest skonsamt för både fötter och bräda. Plattlandningar bör undvikas smile.gif. För planande landninar krävs bra timing i isättningen av brädan.
    7. Starta igen och gå till punkt 1. Öva öva och åter öva smile.gif

Övriga kommentarer

Jag gillar att vara inkrokad hela tiden. Detta är en rent personlig inställning men jag tycker att det är skönt att känna draget i hängselen hela vägen runt.

Lycka till!

/JR

• karnan

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 08:32

Jag läste i senaste numret av Windsurf att det finns en lättvindsloop som man kan börja med för att få in tekniken. Har jag fattat det rätt är det en variant på “Geckon” (så heter den väl?!). Med fötterna i stropparna men utan att plana, vinklar man ned brädan mot lä. Samtidigt hänger man för kung och fosterland i masthanden så att nosen skjunker. Därefter skotar man in, roterar och landar på rygg. Är den någon som provat detta?

/Johan

• surfmanj

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 09:28

Kolla in filmen 7 Sons of freestyle eller vad den heter.. Remko har Loop Special i den, mycket bra för dom som skall lära sig, finns lite olika varianter av “lättvindsloopar”

Annars fungerar 4,2 vind ganska bra med, behöver man inte skota in så mycket smile.gif

• enlight

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 07:03

Krokar ni ur selen?

• jonatan

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 19:33

Svar till:

Krokar ni ur selen?

[/ QUOTE ]
    Japp.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåt loop

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.