Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåt loop

Taggad: ,

  • Framåt loop

    Publicerad av anonym-anvandare på 15 juli, 2002 vid 06:58

    Jag har ett problem…….När jag sitter hemma o kollar surffilmer, blir ja allt mer taggad att göra framåtloopar! Men när jag väl e ute o surfar o gör feta hopp VÅGAR jag inte rotera! Bör ja lägga av me surfing eller ska ja satsa? Jag brukar aldrig fega föruom NU när ja ska rotera!

    //Besviken surfare

    anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 1 Medlem · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 juli, 2002 vid 09:35

    Jag vet precis vilket stadium du befinner dig i, att rotera känns som en “självmords-manöver” i början. Jag satte min första cleana framåtloop förra veckan men det tog mig bra många smällar innan den satt ordentligt utan vattenstartläge (blåmärken över hela ryggen och arslet). Problemet med det tricket är ju att det inte är speciellt tekniskt svårt men kräver en stor portion dumdristighet och beslutsamhet + att du är beredd på att ta en del stryk under inlärningsfasen.

    För att ta klivet att åtminstonne lyckas försöka kan det vara bra med några små tips att ha i bakhuvet:

    *I början när man inte har så mycket teknik upplevde jag att det enda sättet att komma runt var att ha en grymt hög fart, snett ned i vind och nästan lite lätt överriggad. Hoppa sen upp och skota in järnet, samtidigt som du kollar bakåt under armhålan. Man får inte fega utan när man väl bestämt sig får man släppa all tveksamhet och bara köra plan A rakt igenom. Släpp aldrig grejerna i rotationen för då kan du landa över dem och slå dig ordentligt.

    *Mitt problem var länge att jag sumpade brädan i rotationen pga centrifugalkraften. Fick då tipset att göra stropparna grymt stora så att man fick bättre gorilla-grepp kring brädan. Stropparna ska vara så stora att du får in hela foten men inte hälen. Då kan du knipa bättre kring brädan.

    *En annan skön grej tycker jag var att ha surf-hjälm med skydd för öronen (typ Gath) så att du inte spräcker trumhinnorna när du smashar i ytan.

    Kör hårt, det är en av mina schystaste surfupplevelser när loopen väl satt 100% och jag lovar att du kommer vara tacksam mot dig själv att du gav det en chans.

    /Markus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 juli, 2002 vid 10:44

    Ja, med de goda råden är sommarens projekt utstakat.
    Bara ut och göra verklighet av det då.

    /Peter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 juli, 2002 vid 21:31

    hmmm……det låter ju fint!

    Så nästa gång de blåser bra i lomma, vilket det inte brukar göra på sommaren, drar ja väl ut o gör första loopen bland polarna….hoppas de håller ögonen öppna åt mitt håll!!

    Tack för tippsen…..=)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 juli, 2002 vid 11:52

    David har ju börjat ladda nu micke, så nu får väl inte du vara sämre. Han landade typ tredje försöket i vattenstart, så det är bara att apa efter.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 juli, 2002 vid 15:14

    vem kan de va som skriver detta! buh buh buh….ja har länge tänkt på att försöka….ville helst ha min mindre bräda när ja försöker! Ska få den imrron….söndag!

    men nästa gång de blåser! Då ska ja helt klart försöka!! LOVAR

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåt loop

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.