Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop tips

  • oaxen

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 12:55

    Hade ungerfär samma resa. Satsade mycket på “dra-upp-hälen-till-skinkan-tricket”.

  • ola_p

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 12:57

    Masse, titta mot landningen. Då blir det lättare att ställa dem, och du kommer märka tydligare när du är påväg att överrotera. Ju nogrannare jag är med att göra det, desto bättre blir frekvensen på satta loopar.

  • dr-masse

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 18:40

    OK, titta mot landningen tror även jag på. Och dra upp bakbenet.

    Men hur tittar jag på landningen? Jag brukar inleda med att titta bakåt för att få igång rotationen för att sedan titta mer framåt igen för att försöka “se” landningen? Går la sådär…

    Tittar ni bakåt hela vägen tills det är landat och klart? Känns svårt, tycker jag.

  • oaxen

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 18:52

    På min tredje loop, i princip fullärd alltså, såg jag landningen klart och tydligt. Det gick automatiskt.

    Det är ju lite som med en 360, på t ex skidor eller sb, då tittar man ju också bakåt i rotationen inledningsvis. När huvudet hittat landningen “låser” man ju blicken, d v s då tittar man ju framåt igen. På samma sätt funkade looparna för mig.

    Som sagt bakåt-titt-hoppen är kanon för att lära in detta.

  • fnassel

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 20:08

    @dr Masse 394615 wrote:

    OK, titta mot landningen tror även jag på. Och dra upp bakbenet.

    Men hur tittar jag på landningen? Jag brukar inleda med att titta bakåt för att få igång rotationen för att sedan titta mer framåt igen för att försöka “se” landningen? Går la sådär…

    Tittar ni bakåt hela vägen tills det är landat och klart? Känns svårt, tycker jag.

    Här kommer ju mitt titta under armålan in i bilden! Där brukar man hitta landningen ganska titigt och kan kontrollera skotningen därefter.
    c. Överroterat låter inte kul! Kostade mig en bruten fotled 2003. Ett par veckor efter den fantastiskt fula utsträkta krashen som jag använder i profilen. Jag har också lärt mig sedan dess att vänta lite med att skota in när man har en sjyst våg och inte bara styra med att försöka bryta rotationen.

    /Gammelsmurfen

  • oaxen

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 06:59

    @Fnassel 394645 wrote:

    Här kommer ju mitt titta under armålan in i bilden! Där brukar man hitta landningen ganska titigt och kan kontrollera skotningen därefter.
    c. Överroterat låter inte kul! Kostade mig en bruten fotled 2003. Ett par veckor efter den fantastiskt fula utsträkta krashen som jag använder i profilen. Jag har också lärt mig sedan dess att vänta lite med att skota in när man har en sjyst våg och inte bara styra med att försöka bryta rotationen.

    /Gammelsmurfen

    Då var det du och jag som seglade vid udden(Roxen) för ett par år sedan. Ditt loopande inspirerade.

  • kristofer

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 11:10

    Kollade in lite andra manövrar på http://www.boardseekermag.com och tyckte att grubby var ganska lika framåtloopen.

    grubby:
    http://www.boardseekermag.com/technique/advanced/the_grubby/grubby-andre-paskowski.html

    Vad är lättast, framåtloop eller grubby?

    /Kristofer

  • rasmus_w

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 11:34

    Grubby är väl snarast en variant på 360? I alla fall har jag för mig att “Grubby” uppfann den när han tränade 360 och provocerade fram feta spinouts.

  • jeppo_f

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 12:43

    Framåtloopen är mycket lättare. Men visst dom påminner lite om varandra. Misslyckade grubbys, när man inte lyckas slänga runt brädan tillräckligt, känns som framåtförsök.

    Jag har iofs inte satt grubbyn, eller ens varit särskilt nära, men dom försök jag gjort har med några få undantag känts som någon sorts kamikazeframåt-into-faceplant.

    Sluta försök hitta några konstiga genvägar till att loopa utan åk ut och börja snurra istället. När framåten väl sitter är det världens skönaste move! Den är klart värd att våga ladda på.

    /jeppo

  • ola_p

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 12:48

    En grubby som sitter är långt från en lyckad framåt. En misslyckad plattvattens spinloop och en missad grubby kan dock vara ganska lika.

  • styret

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 18:46

    masse.!

    när du sättter brädan på lovartkant. gjorde det mycket förra våren. dra inte foten mot skinkan utan skicka bakre knät mot främre axeln samtidigt som du flexar foten mot knät och utåt. så att du har brädan framför dej istället för under dej.
    drar du bara hälen mot butcracken så hamnar ju lovartkanten automatiskt mot vattenytan.

    men som jeppo säjer. UT OCH ROTERA! testa massor massor massor så kommer ni sätta den snart!

  • fnassel

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 21:11

    @Oåxen 394705 wrote:

    Då var det du och jag som seglade vid udden(Roxen) för ett par år sedan. Ditt loopande inspirerade.

    Jag får försöka komma ner någon mer gång så kan vi ladda lite ihop.
    Alltid kul med lite friska takter.
    Hade en kanon session idag nere på haga med tokigt bra drag i 5,0.
    Blev dock inte så många frammåt då det knapt gick att hålla seglet i mellanåt.

    Jag säger som Styret, ut och snurra så sitter det snart som en klocka.

    /Gammelsmurfaren

  • oaxen

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 09:15

    Du är välkommen!

    Är nyss hemkommen från en liten västkustripp. Inga loopar men en hel del skön vågridning i Åsa.

    Något ledbruten idag…

  • dr-masse

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 09:17

    @styret 395492 wrote:

    masse.!

    när du sättter brädan på lovartkant. gjorde det mycket förra våren. dra inte foten mot skinkan utan skicka bakre knät mot främre axeln samtidigt som du flexar foten mot knät och utåt. så att du har brädan framför dej istället för under dej.
    drar du bara hälen mot butcracken så hamnar ju lovartkanten automatiskt mot vattenytan.

    men som jeppo säjer. UT OCH ROTERA! testa massor massor massor så kommer ni sätta den snart!

    Tror f-n du har en poäng där! Skulle vilja testa direkt, men nu har prognosen här i 08-land blivit sunkdålig för denna vecka. Snyft!

  • jeppo_f

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 09:44

    Gött att det blev åka av i Åsa! Vi undrade lite när ni lämnade Ringenäs…

    Jag hade lite problem med framåtarna i Ringenäs i lördags, och landade många liggande under seglet. Tidigare har jag aldrig tittat bakåt utan bara skickat fram grejjerna, men nu med 5.3 räckte tydligen inte det.

    Åkte runt lite frustrerad och tänkte att det i alla fall är värt ett försök att kolla bakåt. Nästa våg skickade jag fram grejjerna och slängde bak huvudet ganska aggresivt. Shit!!!! Det var som att någon tryckt på boost-knappen!! Innan jag visste ordet av var första varvet avklarat, och jag var på väg in på varv två. Lyckades inte riktigt häva snurren utan landade rätt hårt efter en och en kvarts varv. Så jäääääkla gött!!

    Har inte insett tidigare att bakåttittanden är så viktigt, men nu är jag helt övertygad!

    /jeppo

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.