Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtlopen

  • davo

    Medlem
    4 september, 2006 vid 21:18
    Skywalker wrote:
    Åker mest i onshore-förhållanden. Går det ändå ?!

    Japp, men lurigare. Svårt att få till ett bra upphopp utan att vrida brädan upp mot vinden.
    Sedan är det bra att vara lite överriggad när man gör framåt har jag märkt, blir ett sjujävla häng då. Överroterade en imorse i Apelviken. Aptryck med 4,0, jag körde 4,7, så det blev ingen finsegling direkt.
    Kör hårt, skön känsla att svinga runt.
    /David

  • skywalker

    Medlem
    5 september, 2006 vid 11:31

    Gjorde en satsning igår, överrigad, men när man väl kommer till verket så glömmer man bort allt. Tittar inte bak utan bara börjar luta mig framåt, och då kommer jag i det läget då jag bara skjuter iväg prylarna…tyckte det var värre när det blåste så mycket, för man orkar inte riktigt skota in.

  • filipl

    Medlem
    6 september, 2006 vid 09:14

    Jag har förutsatt mig att jag skall börja loopa (plattvattenloopar) och har vissa funderingar:

    Jag har börjat träna på att göra kontrollerade “katapultkast” i lättvind, där jag håller i bommen och gör en rotation med riggen och kroppen, dock utan att ta med mig brädan. Jag landar på rygg i vattnet med händerna kvar på bommen någonsans i lä om brädans akter.

    1) Är det en bra träning att göra samma övning i högre och högre farter, alltså så småningom även i planing och i typ 20 knops fart?, eller finns det någon risk för att skada sig om man gör denna övning i högre farter? (Jag har hört att ett sätt att undvika skador från “katapultkast” i höga farter är just att INTE släppa bommen, men har aldrig provat detta).

    2) Hur är det med hjälm? Jag köpte en “Gath-hjälm”. Skyddar denna tillräckligt mot öronskador och andra risker? I Boardsseker mags september nummer påstod en som intervjuades att hon fått hjärnskakning just till följd av att ha använt hjälm, som en följd av den ökade ytan som träffar vattnet, vad tror ni om detta?, och skyddar den tillräckligt mot öronskador?

    3) När det gäller segelstorlek seglar jag sällan med mindre segel än 6.5 (ett Sailworks Retro) och jag inser att mitt 5.6 segel vore bättre för loopträning, men problemet är att det sällan blåser tillräckligt för det. Är det ändå värt att “träna” plattvattenloopar med 6.5-seglet?

    Filip

  • davo

    Medlem
    6 september, 2006 vid 13:27

    1. Nej, högst olämligt, du kommer slå dig förbannat mycket. Fortsätt med lättvindskänslan och tvista riggen liksom. Jag övade också in känslan att slänga mig i en framåtliknande rörelse med fast grepp i bommen, i början.
    Men steget att hoppa upp nån eller eller ett par meter o sedan falla ner i en loop är större. Men särskilt svårt är det inte, se mkt film, föreställ dig rörelsen. Sedan löser ett jävlar anamma rätt mkt.

    2. Hjälm är säkert bra oavsett modell eller utförande. Själv kör jag utan hjälm. I framåtloopen slår du inte lätt i huvudet är min uppfattning, men överroterar du, vilket du sannolikt inte gör i början, så kan du smasha fejset i masten eller bommen. Öronskador är svårt att skydda sig mot. Pröva med öronproppar och det känns säkrare, dämpar ju trycket i örongången om du landar med örat mot ytan.

    3. Att öva loopar med 6,5 är rätt o slätt grymt svårt och inget bra sätt att lära sig. Försök köra i vindar omkring 5,0 segel eller mindre. Då får du extra skjuts i rotationen. Känslan att katapultslänga sig är värd med större segel, skall du sedan satsa ordentligt skall du helst ha mkt mer vind o då mindre segel. För övrigt måste man i regel twista loopen när man seglar plattvatten, att det inte riktigt känns som en loop. Åk till havet, kör 4,5, leta ramper, sparka in fötterna fast i stropparna, ladda o gör rotationen.

    Kör hårt!
    /D

    filipl wrote:
    Jag har förutsatt mig att jag skall börja loopa (plattvattenloopar) och har vissa funderingar:

    Jag har börjat träna på att göra kontrollerade “katapultkast” i lättvind, där jag håller i bommen och gör en rotation med riggen och kroppen, dock utan att ta med mig brädan. Jag landar på rygg i vattnet med händerna kvar på bommen någonsans i lä om brädans akter.

    1) Är det en bra träning att göra samma övning i högre och högre farter, alltså så småningom även i planing och i typ 20 knops fart?, eller finns det någon risk för att skada sig om man gör denna övning i högre farter? (Jag har hört att ett sätt att undvika skador från “katapultkast” i höga farter är just att INTE släppa bommen, men har aldrig provat detta).

    2) Hur är det med hjälm? Jag köpte en “Gath-hjälm”. Skyddar denna tillräckligt mot öronskador och andra risker? I Boardsseker mags september nummer påstod en som intervjuades att hon fått hjärnskakning just till följd av att ha använt hjälm, som en följd av den ökade ytan som träffar vattnet, vad tror ni om detta?, och skyddar den tillräckligt mot öronskador?

    3) När det gäller segelstorlek seglar jag sällan med mindre segel än 6.5 (ett Sailworks Retro) och jag inser att mitt 5.6 segel vore bättre för loopträning, men problemet är att det sällan blåser tillräckligt för det. Är det ändå värt att “träna” plattvattenloopar med 6.5-seglet?

    Filip

  • pinotti

    Medlem
    7 september, 2006 vid 17:19

    hej , undrar bara varför man måste titta bakott,lope borde ju funka endå !! eller???

  • highflyer

    Medlem
    7 september, 2006 vid 19:49

    för att då ser du landningen och kan tajma bättre så att du tex inte överoterar

  • _alexander

    Medlem
    9 september, 2006 vid 11:17
    pinotti wrote:
    hej , undrar bara varför man måste titta bakott,lope borde ju funka endå !! eller???
    ja men då upplever jag att det blir näst intill vertikal rotation som gör att du chrashar hårt om du inte valt mastodont vågen att hoppa på, men om du tittar mer bakåt mer horizontell
  • enlight

    Medlem
    10 september, 2006 vid 11:40

    Yeeeyy! Har läst den här tråden så man kan den nästan utan och innan. Har länge velat lära mig loopen, men varje gång jag ska försöka så komer dom där jä¤#a gula fjädrarna och täcker en (*chicken, chicken, chicken*). Men så i förrgår så blåste det 5.0. Eftersom man har våndats och halft plågats över att man har fegat ur hela tiden så tog jag ett beslut när jag lastade på grejerna. -Om jag inte testar idag, så lovar jag att aldrig mer gnälla, fundera eller försöka ge mig på loopen. Riggade 5.0, Satte på mig hjälmen ifall att man nu skulle få ett ryck. Surfade någon timma och det gick riktigt bra. Var på väg in och plötsligt hände det. Kom ikapp en våg snett bakifrån med bra fart. Laddade på och tryckte ifrån samt skotade in JÄRNET. En brutal kraft slungade mig med full styrka rätt ner i vattnet!!! Var inte ens nära. Brädan lättade väll från vattnet, men inte mycket mer. Landade snett på sidan/ryggen i vattnet med ett härligt tryck!:crazy:
    MEN GRYMT SKÖNT ATT HA FÖRSÖKT!:laugh: (Trotts en “stukad” nacke och kännslan av att blivit påkörd av en buss på sidan av kroppen :smirk: )

    I det här läget så instämmer jag med Skywalker. Försöket jag gjorde hade inte ett rätt!!! Allt jag läst om var som bortblåst. Jag hade fortfarande hängselen ikrokad, jag flyttade inte bak handen, jag tittade inte bakåt, jag kurade inte ihop benen m.m, m.m.

    Hur som helst så nu när väl spärren hade släppt så gjorde jag ett till försök, om änn sämre. Åter tänkte jag inte alls på hur jag skulle göra utan var så upptagen av att bara göra ett försök.

    Är detta en fas man måste igenom?
    Att göra helt värdelösa försök för att bara få bort spärren och förrns då kunna tänka igenom vad man faktiskt ska göra?

    Längtar grymt till nästa vind med nya försök och hoppas att få in tänket i ryggmärgen till dess.

    Skam den som ger sig…

  • oaxen

    Medlem
    11 september, 2006 vid 07:03

    Någon som har bra steg-för-steg-tips på hur man går till väga när man ska ställa en loop i ren onshore. Här på Roxen måste man hoppa snett upp mot vinden.

    Tips mottages tacksamt.

    / Patrik

  • enlight

    Medlem
    11 september, 2006 vid 07:45

    Med mina totalt katastrofala försök i bagaget är väll jag egentligen inte rätt man att uttala sig, men jag har läst om att man kan köra med vågororna. Mina försök utspelade sig på storsjön (vilket mig veterligen aldrig har gett en tillstymmelse till sideshore). Jag föll neråt i vind så att jag kom ikapp en hyffsad våg snett bakifrån för att ge ett försök på en chop-hopp loop.
    Om detta bara var vansinne eller en bra strategi kan jag inte uttala mig om. Får återkomma med utvärdering när jag satt den! :tongue:

  • ola_p

    Medlem
    11 september, 2006 vid 09:57

    Slöra av och gör en spinloop från baksidan av en våg. att ställa en upp i vind är inte det lättaste…

  • oaxen

    Medlem
    11 september, 2006 vid 11:09

    Har jobbat på spinloopen bakifrån på choppet sen 1988. Jag gör något fel. Därför vill jag nu testa på “riktigt”.

    / Patrik

  • ola_p

    Medlem
    11 september, 2006 vid 11:18

    Ta en tripp till varberg eller nått annat trevligt bryt där du kan få lite vinkel på hoppen…

    Att ställa en loop på chop är inte helt enkelt (jag jobbar på det själv för tillfället). Det krävs fetingtryck i grejerna, att man håller långt bak och inte fegar med skotningen. Och sedan måste man sträcka på kroppen ordentligt i upphoppet för att sedan dra ihop sig så man sätter extra snurr på rotationen.

    Nu har jag laddat med 5.7, med 5.0 bör det vara betydligt enklare, jag hoppas ställa första riktigt rena plattvattenloopen nästa gång det är plattvatten och 5.0. Har satt planande på invägen med en våg till hjälp (med 5.0), då smäller det bra i landningen.. 😀

  • oaxen

    Medlem
    11 september, 2006 vid 14:23

    Jo, visst blir det vågtripper så snart prognoserna ser bra ut.
    Senast var G-hammar, men där är det ju inte optimala hoppförhållanden. Innan det var vi i Vilshärad, G-hammar, Lejet, Apelviken, Åsa, Rullsand…

    De flesta seglingstillfällena blir ju hemmavid på Roxen. Det börjar kännas lite tjatigt att inte få runt den efter att ha tränat i 19 år. Slow learner, jag vet. Det mesta sitter nog i huvudet – jag har mycket svårt att titta bakåt efter upphoppet.

    / Patrik

  • highflyer

    Medlem
    11 september, 2006 vid 14:51

    hoppa upp i vind som du brukar men innan du skotar så dra bakbenet under rumpan och tryck nosen på brädan ner i vind genom att sträcka frambenet. luta dig framåt / upp i vind och kolla bakåt samtidigt som du skotar så blir det ganska horisintell rotation.
    så har iallafall jag lärt mig.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtlopen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.