Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Framhand på bom "över eller under"

  • Framhand på bom "över eller under"

    Publicerad av platon på 18 september, 2011 vid 15:26

    Hej,
    Är nyfiken på er som kör slalom och speed, hur föredrar ni att ha framhanden på bommen, undergrepp eller överhandsgrepp, och isåfall fördelar och nackdelar (tänker på mastfotstryck etc)

    //Platon

    hanko svarade 12 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jester

    Medlem
    18 september, 2011 vid 16:07

    Tror jag kör med underhandsgrepp åt babord, och överhandsgrepp åt styrbord… Eller? Hmmm.. minns inte… 😀

  • hanko

    Medlem
    18 september, 2011 vid 17:26

    Undergrepp….

  • mackee

    Medlem
    18 september, 2011 vid 18:39

    Undergrepp för att få riggen mer upprätt samt kontroll när det brallar i
    Känns mest naturligt så

  • swe117

    Medlem
    18 september, 2011 vid 18:51

    Startar med överhand men så snart man krokat i och fått fötterna i stropparna, växlar jag till främre handen med undergrepp och växlar tillbaka inför gippen. Som mackee säger får du bättre styrka och kontroll med underhandsgrepp.

  • seve1000

    Medlem
    18 september, 2011 vid 18:55
    SWE117;670223 wrote:
    Startar med överhand men så snart man krokat i och fått fötterna i stropparna, växlar jag till främre handen med undergrepp och växlar tillbaka inför gippen. Som mackee säger får du bättre styrka och kontroll med underhandsgrepp.

    Du ser resultatet på hans avatar;-)

  • jester

    Medlem
    18 september, 2011 vid 18:59
    SWE117;670223 wrote:
    Startar med överhand men så snart man krokat i och fått fötterna i stropparna, växlar jag till främre handen med undergrepp och växlar tillbaka inför gippen. Som mackee säger får du bättre styrka och kontroll med underhandsgrepp.

    Efter lite funderande gör jag detsamma… Dock sällan med resultatet i avataren… Men så har Uffe kört över 40, det har inte jag.. 🙂 (satt på stranden bredvid fotografen den dan…)

  • tobhed

    Medlem
    18 september, 2011 vid 19:03

    Samma som övriga – underhandsgrepp

  • platon

    Medlem
    18 september, 2011 vid 19:09

    Tack för era svar! Ska vänja mig vid underhandsgrepp då.

    //P

  • seve1000

    Medlem
    18 september, 2011 vid 19:14
    Jester;670226 wrote:
    Efter lite funderande gör jag detsamma… Dock sällan med resultatet i avataren… Men så har Uffe kört över 40, det har inte jag.. 🙂 (satt på stranden bredvid fotografen den dan…)

    Fotografen var jag som också kör med underhandgrepp.
    Byter med vänstern lika Uffe pga av axelskada som gör den lite svagare än högern.
    Men det känns som underhandsgrepp gör det lättare att hålla ifrån sig riggen.

    Dock så har jag sett att ubersnabba Hans Kreisel kör överhandsgrepp.

    Trar att man skall köra det man känner sig tryggast och starkast med.

  • hanko

    Medlem
    18 september, 2011 vid 19:32

    Kom på att jag nog switchar till överhandsgrepp inför gipparna….som tenderar att bli mindre planande med åren. Alltför bekväm numera….de få gånger jag kör..! Lycka till med greppen…Platon. Lyckades för övrigt med en one-handed-forward i Australien…-99… då hade jag INTE främre handen på bommen överhuvudtaget 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Framhand på bom "över eller under"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.