Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtidens windsurfutrustning

  • Framtidens windsurfutrustning

    Publicerad av spray på 12 januari, 2009 vid 20:37

    Hur tror ni framtidens windsurfutrustning kommer att se ut? 5-10 år framöver.
    Fritt att spekulera, så tar vi fram denna tråd om 10år och ser vem som gissade bäst =)

    badjanne svarade 15 år, 4 månader sedan 23 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • jakobb

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:02

    Jag tror inte att den kommer att ändras så mycket, iaf inte när det gäller form på segel och brädor… Däremot tror jag att man kommer med bättre, lättare och hållbarare material. 😛

  • perrapops

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:15

    Jag tror alla kommer att köra med små speedplankor;)

  • goose

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:16

    Jag tror att det inte kommer hända något på materialen. Man kan inte göra prylarna dyrare än vad det är och rent krasst är det samma material idag som man använde för 10 år sen.

    På segelsidan inga större ändringar, på brädorna… kanske twinbrädorna kommer att fortsätta att utvecklas, annars status quo.

  • badjanne

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:35

    Var har ni visionerna?
    Krisen i världen tvingar fram nya material mm.
    Jag tror att brädorna kommer att byggas i minnesplaster som gör att man lätt kan ändra vissa former. Typ rocker, skop mm. Segel kommer att vara tredimensionella som en riktig flygplansvinge. Specialcamber gör det lätt att ändra formen. Självklart är seglen fyllda med helium för att minska vikten.
    I brädorna finns givetvis GPS, klocka och radio.
    Fenorna anpassar sig efter fart och mänden sjögräs.
    Fotstraps ersätts med en helt ny typ av spindelmansfotsko som ger fäste överallt.
    Självklart finns ett litet kylskåp för öl mm.

  • jakobb

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:46

    finns ju ingen som kommer att ha råd och surfa om det ska bana iväg sådär 😀

  • styret

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 22:12

    råd för en bräda med ölkyl är något man tar sig.

    fatta gött att plattlanda en hög framåt, känna efter så frambenets ljumske fortfarande är i ett stycke och sen knäcka en kall i väntan på att få på huvudet av nästa set.

  • trasurfarn

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 07:13

    I framtiden kommer det blåsa allt mindre i Stockholmstrakten och kring världens storstäder som är omgivna av vatten samtidigt som surfsuget finns och vägarna blir allt mer igenkorkade. Regeringarna har därför insett hur miljövänligt vindsurfing är och investerat mycket pengar för att sponsra vindsurfingindustrin att utveckla en teleskopisk och mycket effektiv batteri/solcellsdriven fläkt som sitter längs bak på brädorna. vindsurfingen kommer i framtiden att räknar till kollektivtrafiken och arbetsgivarna har skyldighet att ordna med brädförvaring och bärhjälp. Det finns kollektiva brädor som surfare kan boka samt möjlighet att planera samsurf för xx antal pers på samma bräda.
    Låt oss surfa mot framtiden!
    Träsurfarn

  • bjornen

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 08:05

    @Träsurfarn 525248 wrote:

    I framtiden kommer det blåsa allt mindre i Stockholmstrakten och kring världens storstäder som är omgivna av vatten samtidigt som surfsuget finns och vägarna blir allt mer igenkorkade. Regeringarna har därför insett hur miljövänligt vindsurfing är och investerat mycket pengar för att sponsra vindsurfingindustrin att utveckla en teleskopisk och mycket effektiv batteri/solcellsdriven fläkt som sitter längs bak på brädorna. vindsurfingen kommer i framtiden att räknar till kollektivtrafiken och arbetsgivarna har skyldighet att ordna med brädförvaring och bärhjälp. Det finns kollektiva brädor som surfare kan boka samt möjlighet att planera samsurf för xx antal pers på samma bräda.
    Låt oss surfa mot framtiden!
    Träsurfarn

    Gaah va tråkigt det där lät, i så fall låt oss inte surfa mot framtiden.

    Björn som tror att utrustningen kommer att ha ungefär samma utseende men lösningar för att förenkla transport och riggning typ vikbara brädor i bra konstruktion utbytbara partier för att ändra egenskaper, segel utan tampar, styr uthal/nedhal med stag/lattor som manövreras från hantag vid/på masten. Generellt kommer lösningar som gör att vi använder mindre antal brädor/segel för samma register.

  • kiters_se

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 10:36

    @Spray 525209 wrote:

    Hur tror ni framtidens windsurfutrustning kommer att se ut? 5-10 år framöver.
    Fritt att spekulera, så tar vi fram denna tråd om 10år och ser vem som gissade bäst =)

    Min bakgrund är att jag har vindsurfat i ca 25 år (bifogar en bild)

    Jag tror att vindsurfingen kommer att utvecklas i sin nuvarande form fast inte med några större innovationer.

    Det som jag tror att vi kommer att få se är nya kombinationer, vindsurfing / kitesurfing vindsurfing / Kitewing som vi tidigare inte har sett.

    Men den klassiska vindsurfingen tror jag kommer att minska. Jag tror också att kitesurfing kommer att växa. Kitesurfing har blivit säkrare med de nya drakarna. Och har en ny dimenssion i sig.

    På bräd fronten är det är exempelvis mycket intressant att se hur bärdorna blir mer och mer lika varandra, kite och vindsurfing:
    http://www.njsdesigns.org/CourseFish.html tyvärr börjar de bli lika dyra också (tycker inte om)

    Nya grenar som course racing börjar nu komma inom kite.

    Som sagt jag kör både vindsurfing, kite och våg men den senaste fem åren har det blivit mest …|==================)

    http://www.youtube.com/watch?v=wFza91drfyE

    Syns på vattnet

    Peter

  • rasmus_w

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 10:48

    Jag har lite svårt att se varför vindsurfingen skulle minska så himla mycket, bl.a. av ungefär samma skäl som folk inte helt slutade använda segelbåtar när motorbåtarna kom.

    Däremot har jag en känsla av att det kan bli mer diversifierat. En fördel man har som vindsurfare är att man oftast seglar på nånting som flyter och som man kan ta sig hem på. Kona, formula och andra lättvindsalternativ (ja jag vet, man kan segla Kona i 20 m/s men jag tror de flesta föredrar nån annan bräda i den vinden) kan antagligen växa en hel del, det är brädor man kan se på vattnet även när det inte blåser småspik.

    Å andra sidan visar historien att spådomar och visioner oftast visar sig helt felaktiga eftersom man i princip alltid bara gör linjärextrapolationer av det man redan ser. Ett klassiskt exempel är att den enda teknologi som Arthur C Clarke lyckades förutspå korrekt var geostationära satelliter. Ingen förutspådde att twinzers skulle komma tillbaka innan Kauli vann på Kap Verde 2007.

  • bohm

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 11:17

    Utvecklingen av nya (eller återuppstådda) produkter beror i huvudsak inte på att de nuvarande produkterna är dåliga eller att folk nödvändigtvis efterfrågar produkten, utan är många gånger skapade behov av industrin. Det kommer en ny “revolutionerande” ändring av brädor eller segel kanske var 5 eller 10 år. Därimellan är det bara små förändringar som egentligen bara är marknadsföringstricks för att vi ska köpa årets modeller. (jmf funboards, sinker, asymetriska, twinster, no-nose, breda-korta brädor, smala brädor, cambers, genomgående lattor, fatheads, Cut-away etc.. vad är inne idag?)

    Men visst är det mer hippt att köra på årets modell. Fjolårets modeller kan nybörjarna hålla sig till…

    Läs följande artiklar;
    http://www.lbwindsurfing.com/opinion/lessons-from-other-sports

    Jag tycker detta citatet är ganska pricksäkert och beskriver just hysterin att alltid ha det senaste, (som är skapad av industrin);
    “Hey guy, how many cambers do you have ? Only six ? … and your board, what size ? 2.26m ? Too bad! mine is 2.195m !”. Windsurfing is dying for this reason

    http://www.lbwindsurfing.com/opinion/a-growing-sport-the-longboard-illusion

    Här belyser han en viktig del som jag tror är (endel) av framtiden, nämligen att man anpassar utrustningen till de faktiska förhållandena som oftast råder, =fler dagar på vattnet.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 12:42

    @bohm 525282 wrote:

    Läs följande artiklar;
    http://www.lbwindsurfing.com/opinion/lessons-from-other-sports

    Jag tycker detta citatet är ganska pricksäkert och beskriver just hysterin att alltid ha det senaste, (som är skapad av industrin);
    “Hey guy, how many cambers do you have ? Only six ? … and your board, what size ? 2.26m ? Too bad! mine is 2.195m !”. Windsurfing is dying for this reason

    http://www.lbwindsurfing.com/opinion/a-growing-sport-the-longboard-illusion

    Här belyser han en viktig del som jag tror är (endel) av framtiden, nämligen att man anpassar utrustningen till de faktiska förhållandena som oftast råder, =fler dagar på vattnet.

    Problemet är bara att det du beskriver handlar rätt mycket mer om människans natur. Dels vår eviga tro att det finns nåt bättre att få om man bara skrapar ihop lite pengar till, och dels att man så gärna anpassar sig till de förhållanden man helst åker i, inte de man har tillgång till. Älskar man att åka skidor i lössnö så köper man lössnöskidor även om man nästan alltid hamnar på ställen med kanonsnö och preparerade nerfarter. Lägger du mycket pengar på din stereo är chansen stor att du köper högtalare som passar bäst i enorma vardagsrum och köper du en riktigt dyr bil så köper du kanske nåt som helst ska köras på racerbana snarare än allmän väg. Nya surfbrädan du ska använda på mälaren blir med samma tankesätt gärna en 70 liters vågbräda.

  • calle_b

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 15:13

    Självklart kommer vindsurfingbrädan följa nano-utvecklingen.
    Brädorna kommer bli skitsmå, lätta och ändå stryktåliga, samt ha en liten liten fussionsreaktor med minst 25 hk effekt för de mindre blåsiga dagarna.

    Seglena: One-size-seglena kommer redan 2020, justerbar storlek med intergrerad mast, alltifrån 210 cm (1.5 m2 segel alltså), oxå de byggda utifrån nano-utvecklingen med intelligenta kolmolekyler som kontinuerligt bygger IMCS-värdet optimalt, samt ultratunnt kevlartyg som segel, något utveckat och fruktansvärt tåligt.

    källa, illustrerad vetenskap, nr 17899, år 2018

  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 15:29

    Åh, min önskelista känns så enkel, men ändå vore det så fint med ett förverkligande. Så, detta är vad vi kommer att se:

    – Stroppar som kan flyttas, justeras och anpassas i bredd på 5 sek utan verktyg.
    – Brädor som tål stryk, är lätta och INTE är mer eller mindre totalförstörda om de tar in lite vatten (mycket listigt med tanke på var de används)
    – Fenor med perfekt passform, alltid, som kan flyttas i boxen utan verktyg
    – En standard för fenor (OK, kanske två)
    – Ett “reskit” som är 2 meter långt med en bräda, två segel, en mast och som täcker all vågsegling mellan 6 och 20 sekundemeter och väger max 32 kg som man kan flyga med utan att bli ruinerad eller ryggskadad för all framtid
    – Varma, smidiga våtdräkter som tål slitage och naglar
    – Master med böjkurva som man faktiskt begriper sig på
    – Master med justerbar böjkurva (borde ju inte vara så j-a svårt?)
    – Två segel som täcker i stort sett allt (OK, kanske tre) på en mast.
    – Mastfötter som aldrig behöver bytas
    – uthal och nedhal utan tampar och som kan justeras under segling.
    – En vågseglingstour och därmed världsmästare värd namnet
    – Segel utan sömmar
    – Mastfickor som håller för allt utan att vara stela och konstiga

  • rasmus_w

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 15:31

    2013 totalförbjuds alla surfsporter efter påtryckningar från Toröbaserade lobbyorganisationer. Polisen åker runt och gör husrannsakan hos kända surfare och beslagtar alla brädor, segel, kites, hängselar m.m., som de hittar och förstör sedan allt. Alla tillverkare lägger ner verksamheten, de som vägrar döms till långa fängelsestraff. I thailand låter myndigheterna spränga Cobrafabriken. Kustbevakningar och poliser ges världen över rätt att skjuta folk som ertappas med surfande utan föregående varningsskott.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtidens windsurfutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.