Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Från 4 linor till 5 och tvärtom?

  • Från 4 linor till 5 och tvärtom?

    Publicerad av agozone på 11 juni, 2012 vid 00:02

    Hej! Jag är beginner och håller på att “kitta upp mig” med egen utrustning efter en 6 dagars kurs på Kap Verde i februari då jag fick smak för detta. Köpte nyligen en 12 m2 Naish Helix 2009 av en kompis som jag tror ska funka bra här hemma i Sverige i sommar.

    Jag har även bokat en resa till Tarifa senare i sommar och har förstått att jag troligtvis kan behöva ha med mig en mindre kite då, typ 8 m2. Är som sagt nybörjare och undrar om man bör hålla sig till samma märke eller kan man t ex växla mellan kitar med olika antal linor utan att det hämmar utvecklingen? Kan jag t ex växla över från 4 linor till en
    5-linors NKB Rebel? Vilken allroundkite skulle ni rekommendera av följande tre:

    – Naish Park
    – NKB Rebel
    – Cabrinha Swithblade

    Tacksam för lite bra tips!

    /Anders 🙂

    walle svarade 11 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • tobbekite

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 07:12

    Jag tror det är gynnsamt att köra samma märke och modell som nybörjare. Inte för att andra märken/modeller skulle vara dåliga, utan för att det är skönt att känna igen sig i kitens karaktär som nybörjare. Hur den svänger, teknik vid vattenstarter, osv.

    Andra fördelar med att köra samma modell är att du alltid kör samma säkerhetssystem, och om vinden pendlar mycket så räcker det med att rigga upp en bom så kan du enkelt byta kite genom att flytta linorna från ena kiten till den andra; inte säkert detta går om det är olika märken eller modeller.

    När du blivit mer erfaren kan däremot det omvända gälla, då kanske du vill ha helt olika karaktär på de olika kitestorlekarna beroende på vad du vill göra, t ex mer fokus på freestyle i lättvind och mer fokus på höga hopp eller vågor i hårdare vind.

  • blizzy

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 07:46

    När det gäller frågan om att hålla sig till samma märke/modell mellan storlekarna så handlar allt egentligen om vad det är du vill uppnå.
    Vill du ha i princip samma känsla/åkstil fast bara en mindre version så är det ju givet att du ska ha samma märke/modell fast två olika storlekar.
    Men om du känner att du vill åt olika känslor/stilar beroende på hur mycket det blåser så går det ju fint att ha olika. Exempelvis om du vill åka mer freeride och glida runt när det blåser lätt vind, men du vill köra mer freestyle, hopp, trick när det blåser hård vind. Då är det ju att föredra att ha en lugn 12 kvm kite och en mer aggressiv 8 kvm.

    Det enda som jag tror kan hämna din utveckling av att ha två olika är ju att du förmodligen kommer favorisera en av dem och tycka lite mindre om den andra. Så om du har en ny, bra 8’a men en gammal 12’a så kommer du ju alltid vilja köra 8’an framför 12’an…

    Om du inte vet vad du vill ha för 8 så kan du ju alltid testa dig fram genom demodagar o liknande eller ev hyra på plats under din resa. Så kan du ju känna vilken känsla/åkstil du är ute efter.

  • agozone

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 12:57

    Tack för att ni tar er tid att svara!

    Jag har ytterligare en fråga och den gäller hur stort spann man bör ha mellan två kites. Som sagt, jag har en 12m idag och tänkte komplettera med en 8m. Är steget däremellan för stort? Borde jag sats på en 9m i stället? Min grundplan var att ha 12:an hemma i Stockholm och att ta med mig en 8-9 m till Tarifa i början av augusti.

    /Anders

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 13:23

    Vill du köra vågor köp en våg kite vill du köra wakestyl köpen sådan kite, köp en 6a, 7a, 8a 9a osv. om du har möjligheten.
    Är man ny så vill man generellt sett bara ut och åka och då tycker jag att bästa rekomendationen är kör samma märke och model (gärna en allround) då kan du kita på samma sätt vare sig det blåser 6-9 m/s eller 10-14 m/s. Börja med en stor och en lite mindre drake, köp sedan till en liten när du åkt ett tag, kanske lagom till hösten (stor drake= 6-9 m/s lite mindre 9-13 m/s liten drake 13-16 m/s).

    Jag väger 75kg= 12a 10a 8a
    väger du 65kg= 11a 9a 7a
    Väger du 95kg= 14 12a 10a

    Sedan skiljer det mellan olika drakars vind register.

    Lycka till

  • walle

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 17:37
    AgoZone;690936 wrote:
    Tack för att ni tar er tid att svara!

    Jag har ytterligare en fråga och den gäller hur stort spann man bör ha mellan två kites. Som sagt, jag har en 12m idag och tänkte komplettera med en 8m. Är steget däremellan för stort? Borde jag sats på en 9m i stället? Min grundplan var att ha 12:an hemma i Stockholm och att ta med mig en 8-9 m till Tarifa i början av augusti.

    /Anders

    Det funkar fint med 12-8, täcker in ett stort vindspann.

    Ang olika bommar/märken går det bra att köra med en och samma bom till olika drakar bara linlängden på alla fyra linor är lika långa och ska vara det till kiten!

    Oftast är det så att den 5:e linan ska vara lika lång som de andra fyra linorna och så har man en extension kvar i kiten hela tiden, OM det inte är så kan det vara smart att ordna så att det är det eftersom din bom då alltid passar till andra kites oavsett storlekar och märken…

    Det hämmar inte utvecklingen att köra på olika märken men kör med den bommen du gillar bäst till alla kites så känner du dig mest hemma.

    Har sagt det förut… men ta en titt på http://www.switchkites.com bättre priser, snabba leveranser och riktigt bra kites!

    Finns att testa över nästan hela Sverige!

  • blizzy

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 21:04

    Ja som Walle säger så går det endast att köra samma bom till olika drakar om linlängden på alla fyra linor är lika långa mellan de två (original) bommarna. I praktiken innebär ju detta dock att det nästan bara går att köra samma bom om man håller sig inom samma märke eller inom samma modell fast olika storlekar eller årsmodeller. Då går det fint, jag kör samma bom till min Airush Varial X 9 kvm och 12 kvm. Det är praktiskt när man är ute och vill byta ner sig, då slipper man rigga nya linor o hålla på.

    Angående storlekarna så beror det ju helt på hur mycket man väger och ens nivå etc. Finns 100 trådar om det. Jag tycker dock generellt att 3kvm emellan är att föredra framför 4. Så 12-9 passar bättre än 12-8 eller 13-9.
    Jag körde själv 12-8 förra året men bytte sen till 12-9 för jag tyckte det fanns ett glapp mellan när 12’an var för stor och 8’an var för liten.
    Men toleransnivån för “vad som är för stort” och “vad som är för litet” är ju också individuell. Vissa gillar att vara under/överriggade, men vissa avskyr det och köper typ 5 olika storlekar…

  • walle

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 03:37
    Blizzy;690981 wrote:
    Ja som Walle säger så går det endast att köra samma bom till olika drakar om linlängden på alla fyra linor är lika långa mellan de två (original) bommarna. I praktiken innebär ju detta dock att det nästan bara går att köra samma bom om man håller sig inom samma märke eller inom samma modell fast olika storlekar eller årsmodeller. Då går det fint, jag kör samma bom till min Airush Varial X 9 kvm och 12 kvm. Det är praktiskt när man är ute och vill byta ner sig, då slipper man rigga nya linor o hålla på.

    Angående storlekarna så beror det ju helt på hur mycket man väger och ens nivå etc. Finns 100 trådar om det. Jag tycker dock generellt att 3kvm emellan är att föredra framför 4. Så 12-9 passar bättre än 12-8 eller 13-9.
    Jag körde själv 12-8 förra året men bytte sen till 12-9 för jag tyckte det fanns ett glapp mellan när 12’an var för stor och 8’an var för liten.
    Men toleransnivån för “vad som är för stort” och “vad som är för litet” är ju också individuell. Vissa gillar att vara under/överriggade, men vissa avskyr det och köper typ 5 olika storlekar…

    Blizzy, du har HELT FEL!

    Det går idag oftast hur bra som helst att köra med en och samma bom till olika kites och olika märken!

    95% av alla märken har bommar som använder sig av samma längd på linorna.

    OM du har köpt ett märke som motarbetar dig genom att ha olika linlängd går även det att fixa genom att mäta upp skillnaden på linorna och göra lika långa extensions och sätt dom på kiten, vipps så kan du köra med en och samma bom till den kiten också, samma sak om du gillar en bom med olika linlängd kan du sätta extensions på den…

    btw, 12-8 går fint…

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 05:57

    Är det sådan skillnad på olika bomar?
    Har själv bara kört Cabrinha, Globals och North bomar.
    Jag har inte varit missnöjd med någon av bomarna inte ens funderat på den sak utan mer hur drakarna flyger.
    Gör bomen stor skillnad?

  • lima-ko

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 09:40
    Blizzy;690981 wrote:
    I praktiken innebär ju detta dock att det nästan bara går att köra samma bom om man håller sig inom samma märke eller inom samma modell fast olika storlekar eller årsmodeller.

    Vad bygger du det påståendet på? Om nu alla linorna är lika långa på bommen (vilket, enligt min kännedom, alla märken förutom Cabrinha tillämpar) spelar det väl ingen roll vilket märke det är på bommen?

  • viktor77

    Gäst
    13 juni, 2012 vid 10:27

    När jag provat byta bom mellan olika kites (olika märken och modeller) har det funkat bra i de flesta fall. Men flygegenskaper förändrades en del, typ mindre depower, långsammare/snabbare etc. Hur linorna fästs i kiten kan också skilja, men det brukar gå bra att fästa på ett alterntivt sätt.

    Numera kör jag med samma bom till alla mina kites (6,8,9,12 x 2), vilket funkar bra och är smidigt. Jag upplever det som att jag får ungefär samma känsla i bommen oberoende av kite. Timingen i hopp och depower är rätt lika.

  • lima-ko

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 10:53

    Depower och säkerhetssystem kommer självklart variera mellan olika bommar, det får man kolla att det fungerar bra under kontrollerade former.
    Att en kite upplevs som långsammare/snabbare beror förmodligen på längden på linorna, kortare ger ju snabbare styrning men mindre power, längre ger långsammare styrning men mer power.

  • agozone

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 06:39

    Tack för alla svar!

    Kul att ni är så många som vill hjälpa en novis. Det är just i början som risken är som störst att man köper på sig fel grejer.
    Jag ska även hålla utkik efter demodagar och dylikt. Om ni känner till något sådant i Stockholmsområdet får ni gärna
    tipsa om detta.

    /Anders

  • skywalker

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 12:02
    walle;690990 wrote:
    Blizzy, du har HELT FEL!

    Det går idag oftast hur bra som helst att köra med en och samma bom till olika kites och olika märken!

    95% av alla märken har bommar som använder sig av samma längd på linorna.

    OM du har köpt ett märke som motarbetar dig genom att ha olika linlängd går även det att fixa genom att mäta upp skillnaden på linorna och göra lika långa extensions och sätt dom på kiten, vipps så kan du köra med en och samma bom till den kiten också, samma sak om du gillar en bom med olika linlängd kan du sätta extensions på den…

    btw, 12-8 går fint…

    Tveksam på att detta stämmer. Snabbt tittat på ett antal märken och där stämmer inte någon, men jag kan ju också ha fel..

    Ocean Rodeo Freeride 23M
    North Quad 19M
    Airush Smartbar 24M
    Naish Universal 20M

    Vilket märke motarbetar vilket?!?

    Edit: Nu kanske vi missuppfattat det här med linlängd. Menar du om alla linorna på bommen är samma eller att alla bommar skulle ha samma?

  • walle

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 12:12

    Ja du har helt fel!

    Nu e det ju så att vi snackar om att linlängden på alla fyra linor på bommen e lika långa, styr och mittlinor, längden på dom e HELT oviktigt i detta fall bara om styr och mittlinor har samma längd…

    längden på linorna avgör hur snabb kiten rör sig genom vindfönstret, korta linor-kortare sträcka att röra sig på= snabbare, långa linor-längre sträcka=långsammare..

    Ofta är det så att du har ex bara 20m linor men det sitter 3m extensions på dom så att du själv kan välja.
    Vid mindre vind kan det med fördel användas längre linor eftersom att du får längre tid som kiten genererar kraft…

    vid hårdare vind kortar du linorna och sår då en snabbare mer direktstyrd kite som du snabbare får ur vindfönstret om det blåser hårt…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Från 4 linor till 5 och tvärtom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.