Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freaky Friday på Sunset!!!

  • Freaky Friday på Sunset!!!

    Publicerad av andreas-f på 5 februari, 2007 vid 13:15

    Fotade lite på Sunset i fredags. Monsterswell och lite vind gjorde det en aning hårigt att ta sig ut men dom som lyckades fick en del goa vågor. Många kycklingar som stannade på stranden denna dag, däribland jag.

    Första bilden: Xavier Huart tajmar sin arial med perfektion
    Andra bilden: okänd seglare i bottensväng. Lägg märke till snubben vars ena ben sticker fram ur facet på vågen.
    Tredje bilden: nohand noleg arial…

    För övrigt är det skit att vara hemma igen!

    soulsurferusa svarade 17 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • lars_k

    Medlem
    5 februari, 2007 vid 13:32

    Fina bilder Andreas! Fransmän som drar aerials på Sunset får man aldrig nog av. Välkommen hem förresten, hehe. 🙂

  • imported_borje

    Medlem
    5 februari, 2007 vid 14:39

    Vackert!

  • mag

    Medlem
    5 februari, 2007 vid 15:01

    Killen som hoppar av brädan o dyker är ju störtskön!
    😀
    /M

  • gurra1978

    Medlem
    5 februari, 2007 vid 15:06

    Grymma bilder. Måste nog åka till SA nästa vinter. Var inte ledsen för att du är hemma igen. Apelviken erbjöd 2 m vågor och ren sidvind idag, 4.2 såklart. Bara att köra på.

  • jonas_l

    Medlem
    5 februari, 2007 vid 21:43

    @Andreas F 363632 wrote:

    Fotade lite på Sunset i fredags. Monsterswell och lite vind gjorde det en aning hårigt att ta sig ut men dom som lyckades fick en del goa vågor. Många kycklingar som stannade på stranden denna dag, däribland jag.

    Första bilden: Xavier Huart tajmar sin arial med perfektion
    Andra bilden: okänd seglare i bottensväng. Lägg märke till snubben vars ena ben sticker fram ur facet på vågen.
    Tredje bilden: nohand noleg arial…

    För övrigt är det skit att vara hemma igen!

    Jag hittade även den här filmsnutten på Youtube. Inte superkvalitet, men det ger en bra hint om hur brutalt det var.

    http://www.youtube.com/watch?v=MBSiszCCWko

    På Sunset denna dag tillhörde även jag kycklingskaran 🙂 Gick ut senare på Melkbos, vilket antagligen var ett sämre alternativ. Straff: Ett kvaddat segel inom loppet av någon minut. (Långt ifrån det enda vi såg denna dag….)

    //Jonas (som i likhet med Andreas tycker att det suger helfett att vara hemma igen)

  • wind-lover

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 10:02

    snygga bilder! den tredje bilden är kanon:grin:

  • andreas-f

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 14:54

    Tackar! Och Gurra, jag är ledsen men jag tror inte jag är hård nog! Måste iaf acklimatisera mig lite först….

  • robinthewater

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 18:42

    Är det inte samma olyckliga hard-core-surfare som är på både andra och tredje bilden? Kolla grafiken på brädan. Respect!

  • jeppo_f

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 19:06

    Haha! Jo, det ser inte bättre ut. Han jobbar väl enligt den gamla devisen “Det är tiden i vattnet som räknas”.

    Själv var jag iofs inte så mycket bättre. Min första våg den dan missbedömde jag totalt, och den bröt mycket tidigare än jag trodde, rakt in i seglet. Fick simma lååångt innan jag kom ikapp grejjerna som låg och skvalpade i strandbrytet.

    Nej, det är riktigt segt att vara hemma igen…

    /jeppo

  • soulsurferusa

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 23:14

    Man kan se att det är super lätt vind. De flesta slås omkull i vittnatet.

    Påminner mig om de stora dagar i Waddell och Dport här i california. Stor swell kommer oftast med lätta vindar, man har ingen chans om man möter masthögt vitvatten med underrigat 5.3 eller 5.7a, så jääävla orättvis, men börjar man väl plocka vågorna så är det PARADIS.

    Kolla även 2 filmer på min hemsida:

    http://www.pappasrock.com/Arnie_Goes_BIG_2.wmv
    och
    http://www.pappasrock.com/Californication.wmv

    lite äldre filmsnuttar men alltid roligt.

    aloha
    arnie

  • andreas-f

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 10:34

    Fina filmer. Första filmen ser ut att vara ganska likartade förhållanden.

    När jag satt på stranden i fredags gavs det gott om tid att studera strategin hos dom duktiga seglarna. Att försöka vänta ut dom stora seten på utvägen är ingen idé, i den lätta vinden tar det ändå så lång tid att ta sig ut att vad som helst kan hända. Bättre att bara köra på och hoppas på det bästa.

    Väl ute och på en våg gjorde dom ofta inte mer än 2 svängar och sen droppade dom av vågen och gippade innan den bröt. På så sätt fick dom ut det bästa av vågen och slapp eländet att återigen kämpa sig genom bryten. Kräver att man vet precis när vågen ska börja bryta och kan lämna den i tid, speciellt eftersom vågen på Sunset bryter hårt, snabbt och överallt samtidigt. Rutin…

    Själv är man istället så jäkla nöjd när man lyckats få en fin våg så man rider den hela vägen in ända tills det bara är 2 dm skum kvar.

  • soulsurferusa

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 19:51

    du har studerat rätt. Vinden på sunset verkade vara nära 0, medans den är i mina filmer ändå planingsbart med 6.2a. Lite skillnad. Beroende på swell perioden (o rikting) kan man nog ändå tima kanska bra. Dvs. swell på 10 sekonder (tiden mellan när vågtopperna passerar) är som i sverige: det bara pumpar in, swell över 15sek eller mer blir riktiga sets, så man ge sig ut precis efter den största vågen ha brutit. Vågorna blir ju oxå störe ju längre perioden är. En swell på 10ft och 10sek ger tex. lika stora vågor som en swell på t.ex. 5 ft och 17, 18 sek. Det ända skillnad är att sist nämde swellet är mycket mera clean och mera kraftfull. Här i California tittar man därför egentligen inte på själva swell storleken, men perioden och riktning i stället.

    Syd swell, är oftast super clean eftersom den kommer hela vägen från australien eller ännu längre söder ut. Swellet träffar västkusten lite sned och bryter perfekt. NW swell är oftast lite mindre clean, roare (kortare period)eftersom den inte hinner “smörja” ut sig över en riktig lång distanse, som sydswell. West swell kan däremot bli båda och. Its the quality that counts…not the quantity.

    Så någorlunda timing ska man ha. Se man ett stort swell närma sig och ge sig ut då, kan man ge faan på att man bli spolat, men väntar man efter sista set-vågen så har man mycket mera chans på att komma ut.

    Som du sa, sedan timar du vilken våg man ska plocka, och hur man rider den. Är det extrem lättvind på insidan, vilket det blir med side to side-off ska man inte mjölka ur vågen. Sen måsta man välja att antingen ta största eller minsta set-vågen. Minsta ge minsta skadan när man crashar men har man kört färdigt är det stor chans att man möter sista och största vågen på vägen ut… Största vågen kan antingen closa-out totalt (över dig…) eller så svänger den bred och få du den i nacken sedan. Smartaste är att välja vågen mitt i mellan.

    lycka till !

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freaky Friday på Sunset!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.