Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Free Formula , Formula VS Hypersonic

  • Free Formula , Formula VS Hypersonic

    Publicerad av Knatte på 29 april, 2004 vid 19:59

    Som alltid när man inte får surfa, så snurrar olika ideer runt i skallen…
    Som ett framtida projekt, så undrar jag ifall jag inte bör skall skaffa mig en lite bredare bräda smile.gif

    Då tänkte jag höra ifall någon här, har några erfarenheter av Starboard Freeformula 137/157 eller Hypersonic eller bara någon skapligt ny formula bräda.
    Nu är jag nog inte ute efter en 1 metare smirk.gif

    Utan ha en bräda som planar i 5-6 m/s och är snabb/kul. Har nog inte tänkt använda segel över 9 m2 heller.
    Har ett 7.8 kvm segel som jag vill använda som “minsta stora” segel.
    Vad förslår ni??

    Nästa steg neråt, blir RRD 271 racing och 6.0 kvm fullcamber.
    Det skulle vara bra om inte överlappet mellan brädorna blir ohanterligt stort

    jester svarade 20 år sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anders-s

    Medlem
    29 april, 2004 vid 20:52

    Tjena !
    Kan starkt rekomendera en FF 157, den funkar perfekt med en 9,3 och orginal fenan 58 cm. Har kört toköveriggat med en 7,2 och då blev fenan lite väl lång.
    Brädan var mycket stabil, och det gick att hålla samma hastighet som småbrädor på 120 liter med 38 fena.
    Så skall du köpa brädan så kan du köpa en extra fena typ 48-50 cm till din 7,8 då det blåser skjortan och du måste maxa nedhalet(7-10 m/s). Med 58 cm fenan så blir 7,8 lättvindssegel ( 4-6 m/s ) och då kommer fenan inte kännas stor.
    Jag förutsätter att har man “Knatte” som namn så väger man inte över 75 kg……
    Jag siktar nu på en Hypersonic 133 som är ännu mera slalom betonad.
    All heder åt FF men den är lite mera åt formula hållet, men mycket förlåtande!

    mvh Anders S
    100 kg klubben ( tyvärr )

  • Knatte

    Gäst
    30 april, 2004 vid 04:47

    Namnet knatte tog jag nog, när jag vägde mindre än 75 kg smirk.gif
    Så är inte fallet längre wink.gif
    Jo, jag har sett din annons några gånger, men tvekar inför ditt pris tongue.gif
    Men sedan är jag lite sugen på Hypersonic, då det verkar vara en mer slalombetonad bräda och har mer fart confused.gif

  • stinger

    Medlem
    30 april, 2004 vid 06:06

    Vill inte föreslå någonting utan bara skriva hur jag har gjort. En lågbudgetsatsning laugh.gif

    Jag köpte en oldschool slalom (F2 Sputnik 285 Thommen från 1994) och tänker mig att den borde börja plana i strax över 6 m/s med ett segel på 7-7.5 kvadrat (optimist?). Min vikt är strax under 70 kg (knatte mao grin.gif) utan våtdräkt. Inga stora pengar och blåser det 8-10 så går den iaf j****t fort med 6-noll.

    Tillägg: Hade jag haft en hög pengar som bara låg och skräpade hade jag köpt en HS111 för länge sen wink.gif

  • boman

    Medlem
    30 april, 2004 vid 06:06

    KLart du ska ha en HS! den kommer att matcha din RRD 271 perfekt. smile.gif läs denna tråd på SB.forumhttp://www.star-board.com/forum/starbulletin/read.asp?ID=3163&t=4%2F29%2F2004+9%3A14%3A45+AM.

    Annars kan ju en T75 custom vara ett alternativ…
    wink.gif

  • the_novice

    Medlem
    30 april, 2004 vid 07:22

    Är det ngn som kör HS med segel runt 9 eller upp emot 10 som det sägs att den skall klara?
    Tycker dom flesta jag har sett helst kör HS med segel under 8?

  • jeppe

    Medlem
    30 april, 2004 vid 07:45

    Kör med 9.9 som störst.

    Har inte haft möjligheten att få känna på någon planing än med ekipaget, men brädan skall ju kunna ta drygt 10 så det borde gå.

  • boman

    Medlem
    30 april, 2004 vid 08:09

    Jag har ett nitro 2 8,7 som störst och det funkar mycket bra för mig i lättare vindar.

  • Knatte

    Gäst
    30 april, 2004 vid 17:43

    Ingen som har seglat alla tre modellerna/typerna och kan berätta om för och nackdelar?? tongue.gif

  • garage

    Medlem
    30 april, 2004 vid 17:49

    Hej!

    En bräda jag själv har och stark rekommenderar är Starboards Formula 155, finns från -99 till -01 tror jag, går ofta att få tag på för nåra tusenlappar. Jag kör 8.0 på min och 9.5 som störst. Har även testa med 6.2 när vinden dött lite tillfälligt och det funka med, iaf för att plana omkring iställer för att sitta på stranden. Jag gissar att jag kommer igång vid 5m/s ungefär om man är beredd att pumpa lite. Formula är bra mycket roligare än man tror först! Kolla danska konfen, där brukar det finnas billiga formula ibland. Jag har iaf fått 100% mer tid på vattnet sen jag köpte min!

    Mvh Andreas

  • jester

    Medlem
    1 maj, 2004 vid 08:44

    Jag har en HS 125 o Gaastra GTX 8.5. Jag väger nästan 100 kg, och brädan skulle lätt klara drygt en kvadrat mera segel. Pga av min tyngd, så planar inte bräda upp i superlätta vindar (behöver större segel för det, och lite teknik), men när jag väl är uppe på planing så går brädan genom vindhålen på ett nästan magiskt sätt. Kör även brädan med ett 6.5 GTX, och det klarar brädan suveränt oxå, och då går det undan!!!

    /J

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Free Formula , Formula VS Hypersonic

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.