Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Freerace eller slalom tips o råd

  • Freerace eller slalom tips o råd

    Publicerad av oscar på 31 oktober, 2020 vid 17:43

    Tjo
    Ska nog ge mig in i raceträsket igen. Ngn som vet ngt om Patrik Freerace vs slalom är de lika sköna? Eller NoveNove slalom (Finian Maynard shape)?
    Bra eller anus?

    swingout svarade 3 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • rickard_nr1

    Medlem
    31 oktober, 2020 vid 20:15

    Intressant fråga, följer då jag på sikt kommer skaffa något nyare än min jp slalom från 2012. De är ju lite av en djungel med alla olika fabrikat. Man skulle ju gärna vilja prova runt lite olika fabrikat men ska de funka får man ju åka mellan alla olika surfcenter som har dem hemma. Och de ligger ju inte I närheten känns de som. Vad jag hört ska simmers slalombräda vara snabb och skön. Tror Aurelio Verdi har haft fingrarna på den shapen

  • bicless

    Medlem
    1 november, 2020 vid 09:36

    Starboard och Fanatic är det många som gillar. Klart vanligast på racescenen. Starboard isonic är väldigt lättåkta (i alla fall de lite större storlekarna) och galet snabba. Vill man vara snabb i stökiga förhållanden är Severne Fox underbar. Grym komfort på den. Patriken är erkänt snabb och kända för att vara välbyggda. Lite mer teknisk än ex Severne men endå inte svåråkt. Jobbar på surfspot och vi säljer ex Patrik, Severne, Starboard, Exocet.

  • oscar

    Medlem
    2 november, 2020 vid 10:50

    Tack för svar! Fanatic och Starboard har man ju koll på IOM att de är störst. Har du seglat Patrik f-race och slalom? Stora skillnader på dem? Lutar lite åt en freerace modell då jag vill kunna segla fort länge rakt fram. En slalom är ju mer designad för korta reacher och snabba gippar med snabb acceleration efter. Men vill ändå inte känna att jag tappar toppfart 🙂

  • swingout

    Medlem
    5 november, 2020 vid 14:49

    Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dem, men känner flera hobby raceare som kör patrik slalom å är super nöjda, och känner ingen som kör patrik freerace. Minns nått inlägg av Miriam Rasmussen när hon fortfarande seglade för patrik, att freeracen kändes för tam för henne när hon seglade, och föredrog slalomen även när hon inte tävlade. Men om du vill kunna segla fort länge rakt fram låter ju freeracen perfekt i så fall.

    Jag var i samma situation som du för 2 år sedan. Velade mellan slalom och freerace. På surfers sa de att en vanlig surfare är snabbare på en freerace då den är enklare att segla fort på. Men eftersom jag oftast seglar ensam så fråga jag mej vad som var viktigare, en bräda som är snabbare än den känns, eller en bräda som känns snabbare än den är? Jag vill hellre att det känns fort!

    Fick pröva en isonic en gång och har aldrig upplevt en bräda som kändes så trygg att segla fort! Aldrig en tendens att lyfta. Fast den var inte så lätt att gippa. Funderade länge på den, eller simmer slalom.
    Till slut blev det dock en simmer monster (freerace) istället, med vass z-fins fena. Passar till mina simmer 2xc segel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Freerace eller slalom tips o råd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.