Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Freerace vs Freeride

  • Freerace vs Freeride

    Publicerad av waterman på 20 mars, 2010 vid 21:55

    Dags att dra igång en tråd om freerace vs freeride.

    Fundera på att köpa en freeracebräda typ Fanatic Ray i sft Hawk eller någon annan freeridebräda.

    Vilka är dom stora skillnaderna, för och nackdelar?

    //Waterman

    macedu svarade 14 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • mahi

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 22:43

    Har inte testat ray men har en Hawk och lite fullslalom.

    Freeride: Mer lättkörd/lättare att gippa, oftare mer hållbar men i tyngre material.
    Freerace: Mellanting. Snabbare, roligare att köra rakt fram.
    Slalom: Ännu snabbare, mer svårkörd, ännu lättare (dyrare) mer ömtålig. Kräver en raketrigg för att göras rättvisa.

  • kapten-k

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 22:56

    kan du segla hyfsat, så är slalom/race mycket roligare, särskilt när det är lite vind, för du får mycket bättre prestanda.
    kör själv hellre på 5år gamla slalom prylar än nytt freeride. men smaken är olika.

  • mahi

    Medlem
    21 mars, 2010 vid 12:11

    Finns rätt mycket slalombrädor till salu här på konfen.
    Teamåkare som byter varje år, finns ju inga teamåkare på freerideprylar.

    Priserna på en säsong gamla slalomprylar understiger rejält nya freerideprylar och som kaptenen antyder har du mycket roligare på slalomprylar om du kan segla hyffsat.

    Om du föredrar manövrar och segelsnurr bör du titta på freestyleprylar istället.

  • macedu

    Medlem
    21 mars, 2010 vid 13:54

    Har en Mistral Explosion på 130l, 250,68 och väger 93kg och är 188lång.

    Har en 2-cambers på 8,5(-09) sen 7,8(-03) och sen 7,2(-09)

    Antar att om man vill ner i liter och har insjöstuk”urrk” inklusive byiga förhållanden så torde en slalom runt 110 kunna funka maybe.
    Jag vill ju säkra riggdragning då vinden ibland dör eller vrider sig… eller är det dumt att gå ner till 110l om det rör sig om slalombräda??
    Eller ligger volymen så bra så det är safe för riggdragning och “guppning”…

    Har en vågis på 90 liter och en bra segellinje under 6,6 men den utrustningen används INTE på hemmaplan(snyft).

    Gippar och vattenstartar sitter. Är dock oerfaren på de nyare materialen inom slalom…… Är det bara en burn and turnbräda….går det att “carva” lite på långa svall eller bör man ändå hålla sig till freeride etc på 116 och uppåt….. Mistralen är ju rätt bred tycker jag nog, MEN inget “as”…. Mistralen kommer att vara kvar,,, så mer brädor, hehe…

    BRA TRÅD BY THE WAY!

    /mac

  • kapten-k

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 12:14

    Tänk på att du planar på bredden, inte volymen. min manta 68 är lika bred som din explosion men 30liter mindre. Det kan vara svårt att guppa hem på en liten slalom, även om den planar väldigt tidigt med lite teknik och några pumptag.
    Går utmärkt att rida vågor och hoppa med en slalom, det är bara lite jobbigt att stropparna sitter väldigt långt ut på kanten då.

  • macedu

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 15:17
    Kapten K;602842 wrote:
    Tänk på att du planar på bredden, inte volymen. min manta 68 är lika bred som din explosion men 30liter mindre. Det kan vara svårt att guppa hem på en liten slalom, även om den planar väldigt tidigt med lite teknik och några pumptag.
    Går utmärkt att rida vågor och hoppa med en slalom, det är bara lite jobbigt att stropparna sitter väldigt långt ut på kanten då.

    Snyggt!
    Det är ju inga vågor att prata om här utan snarare risken av att ha ett 7,ngt uppåt plus våtdräkt mm och mina 93 som gör att paddling med rigg inte är lockande….. hmm så en slalom kan ändå vara grejen då….. kikat mkt på naishs SP…..men hur lågt vågar man gå ner på en sån…. 110l klarar man dragning med ett 8,5camber, ifall……….

    /mac

  • mick

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 21:23

    Tja Mac.

    Tveksamt kombo: SP110 och 8.5m2. Enligt Naish spec.guide så rekommenderas 5.8-7.6m2 till SP110an.

    Din segelrange passar nog bättre på en SP 128. (6.4-8.2 enl. Naish spec.) Jag kör 8.8 och 7.0 Stealth på min SP128. Jag älskar den brädan! Inte minst för att den ger mig så många fler timmar på vattnet än min SP95a.

    Jag har problem att dra camber-rigg på min 95a och jag väger 87 så när det blåser mellan ca 7 och 11m/s så kör jag 128an. Och här i Stockholm får vi sällan mer.. 🙁

    // Mick

  • booman

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 22:24
    MacEdu;602871 wrote:
    Snyggt!
    Det är ju inga vågor att prata om här utan snarare risken av att ha ett 7,ngt uppåt plus våtdräkt mm och mina 93 som gör att paddling med rigg inte är lockande….. hmm så en slalom kan ändå vara grejen då….. kikat mkt på naishs SP…..men hur lågt vågar man gå ner på en sån…. 110l klarar man dragning med ett 8,5camber, ifall……….

    /mac

    Tjena Mac! Har du kikat på denna:
    Riktigt trevlig bräda…

    http://www.a-h-d.com/boards/windsurf/2010/fury/?ahdid=undefined

    120L tar ju segel upp till 9,0.

    Har en 110L -07 själv, väger 85kg och det är ju inte det lättaste att dra rigg på den men det går. Blir ju ungefär samma förhållande för dig på en 120… och “guppa hem” går det med… Bra insjöbräda, har Runn, Falun som hemmaspot, som är riktigt byig…

  • imported_macts

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 22:36
    Mick;602938 wrote:
    Tja Mac.

    Tveksamt kombo: SP110 och 8.5m2. Enligt Naish spec.guide så rekommenderas 5.8-7.6m2 till SP110an.

    Din segelrange passar nog bättre på en SP 128. (6.4-8.2 enl. Naish spec.) Jag kör 8.8 och 7.0 Stealth på min SP128. Jag älskar den brädan! Inte minst för att den ger mig så många fler timmar på vattnet än min SP95a.

    Jag har problem att dra camber-rigg på min 95a och jag väger 87 så när det blåser mellan ca 7 och 11m/s så kör jag 128an. Och här i Stockholm får vi sällan mer.. 🙁

    // Mick

    Håller med Mick. SP 110 kan ta 8,5, men jag tycker inte att det är särskilt skönt att segla så stort på den (har testat med V8 8,5). 128:an är klockren för 8,5. 110:an gillar 7,8 -7,0 allra bäst

  • macedu

    Medlem
    24 mars, 2010 vid 06:38

    Ciao Sufrvänner!

    Jag jämför Mistralen med slalombräda men det är väl det att jag med 128 då kommer fasligt nära den jag har i just storlek.
    Kankse jag tänker fel med att BARA använda 8,5, jag hade förra året INNAN 8,5 seglet använt mitt 7,8 80% av segeltiden på Mistralen mälaren (får jag tillägga). Jag vill väl egentligen ha ngt livigare när det brallar mer. SÅ när det blåser mindre får det bli 8,5 och Mistral och sen “en ny”(vad det nu blir) till mer vind. I och med köpet av 8,5 så torde jag ha ökat segeltimmarna på mistralen generellt. Men jag vill väl ha en modell mindre vid mer blåst helt enkelt…. Och då är frågan kanske mer…..är en slalom rätt väg OM jag nu skall gå ner i liter???
    Det verkar oxå som att 110 är gränsfall för att dra rigg……förvisso har jag inte än varit med om att all vind dött där än när det brallat ordenligt, man ser ju vart det bär.
    Furun så onekligen nice ut…. bred och uppfyller oxå under 250 (det har bara att göra med flygtransporter och mina brädfodral).
    Freestyle är inget att tänka på… inget för medelvågor antar jag….såg en naish på Fahlen…..ingen rocker……
    Och jag tanker om så att jag vid en mindre brädas användning stryker 8,5 segelt!

    Orkar ni kommentera mer så gör det men STORT TACK till nya tankar.

  • mick

    Medlem
    24 mars, 2010 vid 09:11

    Ahh, trodde du skulle fimpa Mistralen till förmån för en renodlad slalombest. Men om du skall klämma in en storlek mellan 90 och 130 så är ju 110 matematiskt helt rätt 🙂

    Jag har som sagt SP128 och 95. Tycker inte det behövs något däremellan. 128an funkar ju så långt upp i vindregistret. Ska istället fylla på neråt i volym så jag har köpt en Fanatic Speed (68liter). Kolla in min premiär på den lille rackarn så lovar jag er ett gott skratt.

    // Mick

  • macedu

    Medlem
    24 mars, 2010 vid 12:26
    Mick;602987 wrote:
    Ahh, trodde du skulle fimpa Mistralen till förmån för en renodlad slalombest. Men om du skall klämma in en storlek mellan 90 och 130 så är ju 110 matematiskt helt rätt 🙂

    Jag har som sagt SP128 och 95. Tycker inte det behövs något däremellan. 128an funkar ju så långt upp i vindregistret. Ska istället fylla på neråt i volym så jag har köpt en Fanatic Speed (68liter). Kolla in min premiär på den lille rackarn så lovar jag er ett gott skratt.

    // Mick

    Nee behåller aset, skall lura på damen detta intresse oxå :laugh:, så jag är väl mer ute att ha ngt “fränare” när det blåser på och man kan vara säker på att den “håller”…. men som sagt är 110 på gränsen till tuff om vinden dör….. jag är inte orolig för vattenstarter med 7,8(ej camb) utan att vara en bit ut och pffffffffffffff……… guppa in mao….
    Det slutar nog med att jag måste prova en ren slalom(naish) och en ren freestyle innan köp.
    HUr skulle tex nuvarande Explosion stå sig i jämförelsen med en freestyle på 120mer finns väl inte….. om man ser till fart och manöverbarhet…… jag misstänker att en slalom är ngt HELT annat.

    /mac

    PS Tack igen alla. DS

  • getwet

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 08:11

    Halloj Macedu!

    Vi har skrivit till varandra en hel del tidigare så det är väl lika bra att vi fortsätter, eller hur?

    SP110 är ingen bra kombo med din 8.5a, 110 är egentligen om jag inte minns helt fel på 104 eller 105 liter. Den går som bäst med 7.0 och 7.8 precis som macTS påpekar.

    En 128 eller 135 är den absolut bästa kombon med din 8.5. 128an är oerhört trevlig att segla (en av mina absoluta favoriter i Naish SP linje) och är en i mina ögon ultimat skärgårds och insjö bräda. Skillnaden här mellan 128 och 135 är naturligtvis smidigheten, självklart är 128a smidigare på vattnet tar choppen bättre men istället planar man ännu tidigare med en 135a.
    Så, vill man plana ubertidigt, kika på 135, vill man ha en lite större range uppåt i vindarna men torska en aning i tidig planing kika på 128. Glöm 110 till din 8.5a.

    Jag kan också bara påpeka att skillnaden är mycket stor på en sådan här slalombräda kontra din nuvarande Mistral. Dom här släpper ordentligt och upplevelsen är helt annorlunda, det bästa är egentligen att du provar men problemet är att man då efter redan en resa är fast, det kan jag lova dig. Och tillsammans med din 8.5, som är freerace om jag inte minns helt fel så är kombon mycket bra.

    Har du möjlighet och tid så är du välkommen till vårt surfmecka i Sthlm, Fituna för ett test av både 128 och 135 om du så önskar när brisen kommit igång. Jag kan passa på att fota dig också på vattnet om du vill, fast med en Sony om det duger:wink:

  • macedu

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 08:35

    The Dominator!

    Jo jag har förstått att 110 och 8,5 inte är en bra kombo och att den också ligger alldeles för nära att inte få använda den alls. Min vikt 93 med utrustning och rigg tar då över litrarna….

    Och 128 känns ju mkt trevlig sett till nojjan av att vinden dör och riggdragning vid missad gipp(händer aldrig :smirk:, ngn annans fel alltid) mitt ute i insjöträsket.

    Frågan är då om man skall vända på kutten och droppa Mistralen och inhandla en mindre freeerace eller freestyle på 110-115 så att man inte får stå och välja mellan mistral och naish…..antar då att mistralen bara blir liggande…
    Eller så åker mistralen ner till Mallis för gott så är valet löst.
    Jag kommer absolut att anta testen i meckat jag tror att det är bäst så, stort tack!!!
    Sen är det ju bara att hänga av 8,5;an till min egen mistral och må dåligt….
    128:an ligger nog närmare än 135:an… får kolla specen på naish sida.

    Danke Schön igen!

    /mac

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Freerace vs Freeride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.