Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeride/Freerace/Slalom

  • Freeride/Freerace/Slalom

    Publicerad av hottuna72 på 10 april, 2021 vid 22:51

    Kan någon vänlig själ kort berätta vad som skiljer dessa brädtyper åt. Jag surfade mycket på 80- och 90-talet. Körde mest s.k slalombrädor på 90-105 l och segel mellan 4.0-7.5. Vilken typ av bräda ska jag välja nu när jag ska börja surfa igen? Tidig planing, stabila gippar och fart är det jag är ute efter. Seglar Östersjön, 6-15 m/s oftast långa vågor.

    john1 svarade 3 år sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • robertj

    Medlem
    12 april, 2021 vid 17:18

    Freeride är mer allround, enklare och mer förlåtande. Brädan är kortare och bredare. Slalom är mer “extrem”. Längre och smalare. Snabbare men svårare och mindre förlåtande. Freerace är någonstans mittemellan.

  • john1

    Medlem
    12 april, 2021 vid 18:22

    Fox brädorna från Severnesails.com är något längre och smalare än dom flesta freeride/freeracebrädor.
    mycket V-form/dubbelkonkav i botten och spec. bra i choppigt vatten, lika snabb tror jag i choppigt vatten när slalombrädan blir svårkontrollerad, normalt sätt är slalombrädan snabbare utan vågor. Fox finns som 95-195-120 och 140 liter. 95 blir för liten med 7,5 segel, tror 105an kan bli bra, 120 litern är för stor till 15 m/s, jag seglar bra med 95 och 4,7-6,5 segel, 120 litern med 6,5 och uppåt.Kan absolut anbefala foxbrådorna
    JJ

  • robertj

    Medlem
    12 april, 2021 vid 21:22

    Jag skulle kolla på starboard isonic eller futura.

  • hottuna72

    Medlem
    12 april, 2021 vid 21:25

    Det märket ska jag kolla upp. Tack!

    Fox brädorna från Severnesails.com är något längre och smalare än dom flesta freeride/freeracebrädor.

    mycket V-form/dubbelkonkav i botten och spec. bra i choppigt vatten, lika snabb tror jag i choppigt vatten när slalombrädan blir svårkontrollerad, normalt sätt är slalombrädan snabbare utan vågor. Fox finns som 95-195-120 och 140 liter. 95 blir för liten med 7,5 segel, tror 105an kan bli bra, 120 litern är för stor till 15 m/s, jag seglar bra med 95 och 4,7-6,5 segel, 120 litern med 6,5 och uppåt.Kan absolut anbefala foxbrådorna

    JJ

  • hottuna72

    Medlem
    12 april, 2021 vid 22:14

    Spännande! De verkar ruskigt snabba. Är även äldre modeller av Isonic och Futura något att ha?

    Jag skulle kolla på starboard isonic eller futura.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    13 april, 2021 vid 18:10

    Fundera lite på vilka segel du ska använda. Slalom är snabba tävlingsbrädor och är gjorda för lite mer tryck i seglet så behövs stabilare segel med cambers. Kan även funka med enklare segel givetvis men inte helt idealiskt. De har också skarpare kanter så kräver lite mer i gipparna men moderna breda slalombrädor svänger riktigt bra. Freeride funkar bättre med lite minde segeltryck och är lättare att gippa och så. freerace är något mittemellan, tex Severne fox. För ditt windrange är nog ca 105-115 liter och ca 70-75cm bredd lagom.

  • john1

    Medlem
    14 april, 2021 vid 11:32

    Instämmer med Stefan.
    Fox 120 liter: 244lång 70 bred (har denna själv). Icke under 6.5 tycker jag.
    Fox 95 liter: 236 lång 61 bred (har denna själv), seglar faktiskt mycket bra med Ezzy 6,5

    • Detta svar ändrades 3 år sedan av  john1.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeride/Freerace/Slalom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.