Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeridebräda Storlek/Typ?

  • Freeridebräda Storlek/Typ?

    Publicerad av snedsurfarn på 21 oktober, 2023 vid 20:30

    Hej
    Funderar på att köpa en ny bräda att segla med i Stockholm.
    Seglar oftast i Brevik.

    Jag kan:
    Plana
    Använder selen
    Oftast fotstroppar
    Klarar att slå
    Ibland gippa….

    Kan inte:
    Vattenstarta

    Behöver en bräda som går att dra rigg på.
    Jag väger 70 kg.

    Har segel mellan 5-7,8 kvm
    Har tänkt mig 110-130 liter.

    Funderar lite över om volymen räcker och även om bredden på brädan?
    Funkar en 15 år gammal med 65 cm bredd?
    Eller är det mycket lättare med en modernare ?
    Kom gärna med tips!😁

    Aquario svarade 4 månader, 2 veckor sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • challgren

    Medlem
    23 oktober, 2023 vid 10:50

    15 år är kanske lite väl gammalt även om utvecklingen inte längre går i rasande takt.

    Håll dig runt 70cm i bredd för 110 liter. Tror du klarar det galant med den volymen om du väger 70 kg och med det du beskriver att du klarar av.

  • snedsurfarn

    Medlem
    23 oktober, 2023 vid 16:01

    Tack för svar.😁

    Är det stor skillnaden om bredden är 65-67 eller 70?
    Ser också ut som om bredden är längre bak på nyare brädor? Eller?

  • robertj

    Medlem
    23 oktober, 2023 vid 20:58

    70 cm bör den nog vara. Lämplig bräda skulle kunna vara Fanatic gecko, finns både 110 och 122 liter. En annan är jp x-cite ride 122. Min uppfattning utifrån annonser är att äldre brädor är övervärderade. Ett par tusen till får du en betydligt nyare.

  • snedsurfarn

    Medlem
    23 oktober, 2023 vid 21:47

    “70 cm bör den nog vara. Lämplig bräda skulle kunna vara Fanatic gecko, finns både 110 och 122 liter. En annan är jp x-cite ride 122. Min uppfattning utifrån annonser är att äldre brädor är övervärderade. Ett par tusen till får du en betydligt nyare.”

    Tack Robert!
    Jag får leta lämplig när det kommer ut nåt till försäljning!

  • sailortrash

    Medlem
    24 oktober, 2023 vid 08:09

    15 år är inga som helst problem, brädorna var mycket bra kring 2008, speciellt bid brevik där det ofta är as mycket chop på SV och SO. Jag skulle dock sikta på närmre 70-75 i bredd och lite större volym. Då kan du ta lite större segel och klarar den byiga vinden lite bättre. Kring 120-130 l är många som kör även i hårdare vind, men viktigare att fokusera på bredden än volymen

    Tabou rocket, rrd firemove och ahd fast forward är bra brädor utöver de redan nämnts. Fanatic har nog shark och Ray från den tiden

  • snedsurfarn

    Medlem
    24 oktober, 2023 vid 09:36

    “15 år är inga som helst problem, brädorna var mycket bra kring 2008, speciellt bid brevik där det ofta är as mycket chop på SV och SO. Jag skulle dock sikta på närmre 70-75 i bredd och lite större volym. Då kan du ta lite större segel och klarar den byiga vinden lite bättre. Kring 120-130 l är många som kör även i hårdare vind, men viktigare att fokusera på bredden än volymen

    Tabou rocket, rrd firemove och ahd fast forward är bra brädor utöver de redan nämnts. Fanatic har nog shark och Ray från den tiden

    Tack för tipsen!
    Låter vettigt.
    Kanske det funkar med 110 också då om bredden är rätt?
    Jag är ju rätt lätt.
    Får se vad som kommer ut till försäljning under vintern….

  • Aquario

    Medlem
    10 december, 2023 vid 13:17

    Simmer Freemove är också en bra bräda, kör själv en på 100 liter och 70 cm bredd från 2017, väger in på strax under 70 kg och tycker den fungerar bra även i lite hårdare vind up till 15 m/s, hade tidigare en 110 som var bättre i lätt vind men blev obekväm tidigare i hård vind och chop.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeridebräda Storlek/Typ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.