Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle vid fyrtio?

  • Freestyle vid fyrtio?

    Publicerad av dr-masse på 27 januari, 2011 vid 10:05

    Har kommit på mig själv att sakna mina fruktlösa freestyleförsök mer än väntat. Som plattvattensträning är det helt överlägset, tycker jag, när vågorna och tiden inte är där.

    Så i år kommer en 100-liters freestylebräda absolut införskaffas igen. Jag kommer dessutom att i mitten av mars byta jobb och misstänker att ett pris för det är mer plattvatten och mindre Torö… :tongue:

    Däremot har min segling tokstagnerat de senaste tre-fyra åren vad gäller manövrar. Ett mål för året är därför att ta tag i detta igen. Jag sätter vanliga 360s, upwind 360s, lite segeltrix men…. inga hoppmanövrar alls. Snyft.

    En dröm vore att innan likstelheten slår till fullständigt ha flaka, grubby och framåt i bagaget. Gärna med shuve-it som bonus. Vulkanen och spock tänkte jag strunta i. Eller är det helt feltänkt? Är jag för evigt dömd till freeride larv?

    Blev lite inspirerad av en artikel i Boards där en snubbe satte flaka vid 46, typ…

    Ett par frågor:

    – Är en fsw med kort fena funkis, kanske rentav bra, för såpass basic freestyle som jag ändå ägnar mig åt? Tänker Fanatic FW 105 eller JP FSW 107, typ? Då kan den ju under vissa omständigheter funka som guppbräda i vågorna…
    – Vind är ju en ständig bristvara här… sneglar på 6.1/6.2 segel för lättaste lättvindsträningen, eller skall jag stanna vid 5.7/5.8 eftersom det bara blir knöligt i manövrarna? 5.8 som störst idag.
    – Vilken bör man börja med – flaka eller grubby? Eller annat?

    fnassel svarade 13 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • donpedro

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 10:46

    Äntligen Masse, trevligt att jag förhoppningsvis får sällskap av någon på vattnet iår 😉 Tror inte det är någon omöjlighet med spocken de e ju bara att prova, men de e inte lätt i början. Flakan var för mig och vad jag hört från ett par andra ett ganska mödomsamt trick i inlärningsperiden, men när de väl sitter är det förhållandevis lätt att få bra procent, så då kanske grubbyn e enklare plus att de iallafall för mig känns mer naturligt att snurra åt det hållet. Jag tycker absolut att en freestyle bräda är att rekomendera förenklar det mesta som har med freestyle att göra upplever iallafall jag. Tycker också att du ska stanna vid 5,8 större blir klumpigt öven om 5,8 och 6,1 är ganska liten skillnad, god teknik känns viktigare än 0,3 m2…

  • svenne

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 11:05

    Kan vi inte börja på en lägre nivå, vad sägs om att lära sig namnen på alla de där jefla snurrarna?
    Jag har i alla fall track record på ett trick som ingen annan kan – Half way back loop into Superman through 5.6. Två gånger dessutom, de trasiga seglen ligger kvar hemma som minne. 😉

  • dr-masse

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 12:06
    Svenne;645239 wrote:
    Half way back loop into Superman through 5.6

    Ah, skönt men lite dyrt trick det där! :grin::grin:

    Ja, det lutar nog åt en riktig freestyle, behöver nog all hjälp med pop som finns att få. Får se hur jag gör på segelfronten… IQ 6.1 är trotsallt lite frestande som lättvindstrasa här i krokarna.

    Det är rätt intressant att märka hur pass mycket det påverkar ens utveckling på var man lägger sitt fokus i seglingen. Har varit, och är, rätt upptagen (“helt besatt” för att citera min fru) av det här med vågridning de senaste åren och nog har väl även en hyggligt talanglös man som jag förbättrat den biten rätt mycket. Men faktum är att denna vågjakt har gjort att vissa detaljer som slipades rätt mycket genom mitt freestyleharvande – segelhantering, slag, helikoptrar, små manövrar och allmän kvickhet på brädan – faktiskt gått lite åt fel håll.

    Därför lite förnyat fristilsfokus, är tanken.

    Så jag kanske borde snegla lite mer på grubbyn, rentav? Den kan man ju gå på med lite mindre tryck i grejorna, eller hur?

  • fnassel

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 12:16

    Masse, Jag vill definitivt inte påstå att jag är någon Freestyle expert men nog kan du ladda på Vulcano, Spock och grubby. Jag blir själv 45 i år och tänker fanimej lära mig några nya trix i år med!
    Min erfarenhet är dock att en Freestylebräda är mycket lättare att lära sig på! Det skiljer även ganska mycket på årsmodeller.
    Förra året gick jag från en -05 Fanatic som jag hade fullt sjå att fa runt i Vulcanon till en -08 Tabu. Tabu’n var aldrig något problem att få med sig.
    På slutet av sässongen fick jag en -11 Goya och den är helt enkelt fantastisk. Ligger så högt i vattnet och poppar hur lätt som helst. snurrar sen på en femöring och i mina första spockförsök blev jag helt överumplad då jag hade passerat 180 grader redan innan jag landat!

    Så mitt råd är i korthet, skall du köra freestyle, köp en freestylebräda! Gärna av lite nyare snitt!

    Jag kör själv med 5,7 som största segel men har valt en 115 liter bräda då jag väger 87kg. Med den uppsättningen planar jag för det mesta samtidigt med alla andra.

  • dr-masse

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 12:42

    Kul att läsa, Fnassel! Ja, det är precis så jag tänker – det är fanimej för slappt och slött att släppa ambitionen att lära sig lite nya manövrar.

    Jo, jag tog en sväng på en JP98 i Jeri och det gav helt klart mersmak. Dock vill jag nog ha en lättare bräda än den… men annars var den grymt rolig och lättseglad. Planade i typ ingen vind alls med femtre. Det blir nog en freestyle, har spanat in en Skate 100 (2010) rätt hårt måste jag medge. Lånade även en 05(?) Skate på Torö en dag i höstas och blev helt förbluffad över hur j-a kul jag tyckte att det var. Nästan alla andra gnällde över dagen, men jag var nöjd som tusan!

    Ångrar faktiskt en hel del att jag sålde min JP FS 100 Pro, lite feltänkt där…

  • svennebanan

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 13:52

    Kan bara Ola H klämma ur sig en 125 liters FSW så ska nog jag försöka mig på att få några av fenorna ur vattnet. Jag har varit avundsjuk på de med freestyles i många år nu.

  • basse

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 14:34

    Det sköna med freestyle tycker jag är att det räcker att sticka ut och köra en timme för att stilla begäret. Kör man då lite seriöst med 2 trick eller fler på varje bog blir man även ganska trött på en timme.
    Jag kommer nog inte köpa ny freestyle igen men jag tänker heller inte sälja den jag har. Nu blir det lappa och laga om den skulle råka få sig en känga.

    Angående Doktorns fundering kring trick som skall eller inte skall skitas i så tycker jag inte du skall hoppa över vulcan och spock. Kör de trick som bygger på Vulcan och Spock åt ena hållet och de som bygger på Flaka åt andra hållet. Visst kommer du bli enbent som fan men det är man ju nästa ändå. Tex så har jag stora problem med att ens se mig själv snurra flaka medurs, det samma med framåten.

  • surfslusken

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 15:51

    Nu börjar gubben yra på gamla dar. Förmodligen blir de väl en satsning på både Vasaloppet o Vätternrundan nästa år?
    Dom där “ja e inte gammal, ja kan fortfarande” satsningarna brukar sluta me avsliten hälsena, ljumskbrock eller att nån annan slitdel i kroppen ger upp.
    Bättre o spara de man har kvar till dom roliga aktiviteterna typ knulla o ridavågor, som dessutom e skonsamma för leder o lekamen.

    I `ve made my choice and stick by it!

  • dr-masse

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 17:42

    Låt nu mig få leva i min fina fantasibubbla så låter jag dig leva i din. Yra är ju det enda jag verkligen behärskar.

    Vasaloppet är mer din grej. Glidvalla, fäbodar, kransar och blåbär. Vad mer kan du begära?

  • surfslusken

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 19:10

    Ja lever inte, ja jobbar:(

  • svenne

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 20:23
    dr Masse;645269 wrote:
    Låt nu mig få leva i min fina fantasibubbla så låter jag dig leva i din. Yra är ju det enda jag verkligen behärskar.

    Vasaloppet är mer din grej. Glidvalla, fäbodar, kransar och blåbär. Vad mer kan du begära?

    Falukorv?

  • surfslusken

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 20:28

    Falukorven e väl en krans? En jänta, eller två på fäboden som blåser i min lur så anmäler ja mej till Vasaloppet me!

  • s-1441

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 07:31

    Hej ! Jag tycker inte att du ska börja med Flaka iaf. För att det är alltid bra att börja från början med vulcano. För då får du inte “pop” stadiet. Då du får upp brädan ur vattnet genom att poppa den. INTE HOPPA ! Flaka lärde jag mig förra året och jag började med freestyle för 2 år sedan. Så att gå på Flaka direkt är ingen lätt sak. Grubby kan du lära dig direkt när du lär dig vulcano. Tror det är lättast att börja från början. Det är absolut inte omöjligt att lära sig ! Min pappa har blivit mer och mer in på freestyle nu eftersom ja kör de nästan hela tiden och han satte förra året sin första vulcano och han är 47 !
    Hoppas detta hjälpte !

  • dr-masse

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 08:34

    47! Då har jag 7 år på mig…

    Tack för tips, kanske inte skall skippa vulkanen ändå. Bräd å segelkontrollen tror jag nog är hygglig, för mig handlar det nog en hel del om att bestämma mig för att gå på lite nya grejor och våga lära mig nytt.

  • svenne

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 08:45

    Nu kan man ju tro att Masse är en 40-årig fjant som bara åker fram och tillbaka och på sin höjd drar till Haga på semestern. Men så är det liksom inte. Masse är duktig, och vågar blåsa på rätt bra.
    Sluta fjanta dig nu Masse-Passe Päronpung och ladda istället! 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle vid fyrtio?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.