Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle vid fyrtio?

  • dr-masse

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 10:15

    Det är mycket det jag vill få mer fart på för 2011, mer ladd i hopp och manövrar. Därav viljan att återuppta freestyleambitionerna, även om det inte lär bli några mirakel. Men några sköna grubbykrascher i alla fall, känns alltid bättre att rasa när man satsar på nya grejor. Vad gäller vågåkning tycker jag nog att laddet har blivit rätt bra!

    Om man är “bra” eller inte är så satans svårt att bedöma. Jämfört med en nybörjare är jag grym. Jämfört med Levi Siver eller Gollito så… “rutinerad” är nog det snällaste jag kan komma på. Bra nog att ha jävligt kul oavsett förhållanden är det klart viktigaste för mig, och där är jag ju.

    Men “Masse är duktig, och vågar blåsa på rätt bra.” är ett omdöme som jag skall bära med mig och inspireras av under 2011 (och resten av livet), ha, ha!

  • stene

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 12:19

    Fick en uppenbarelse när ni pratar om Freestyle och segelstorlek.
    Har liksom dr Masse satsat alla kort på vågor, men gjorde ett freestyle försök för ett antal år sedan.
    Införskaffade 110 l Skate och 7.0 för att få segla några av dom där 362 dagarna om året som inte Torö funkar…
    Har minst sagt haft stora problem att snurra med 7.0 och hade nog gett upp hoppet innan jag läste denna tråd.

    Är det 5.8 som gäller som minsta segel så kommer mitt misslyckande i en helt annan dager 🙂

    Vilken fenstorlek är optimal?

    Såg Goya bröderna köra Freestyle prototyper med Quads på Sprecks för några veckor sedan. Någon som vet något om hur den fenuppsättningen kan tänkas funka? Borde vara lättare att få upp fenorna ur vattnet och höjdtagningen är ju suverän på min vågis.

  • dr-masse

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 12:34

    Ja, sjunoll kan du glömma helt. Det vet till å med en fristajlare på min nivå…. 5.7 – 6.0 är lagom som störst. Jag körde Simmer XD 6.0 ett tag, och det funkade bra men då hade jag en väldigt lätt rigg. Skälet till att jag kikar på Gaastra IQ 6.1 är att det är i stort sett lika kompakt som min nuvarande 5.8a.

    För lite okänsligare teknik är väl en 20-22 fena funkis (skulle nog själv ha två fenor, en mer för cruise och allmänt larv runt 24 och en 18-20 för lite seriösare försök till trick), mer teknik så ner mot 16-18… vad jag vet. Här vet freestyle-eliten bra mycket mer, finns fler trådar om det här.

    Ett par märken (Tabou och RRD) kör ju twin i freestyle-brädor, och det verkar funka bra. Quad fattar jag inte riktigt varför man skulle köra i en freestyle, eftersom kanter och shape gör att de ändå tar bra höjd. Möjligtvis för att kunna köra ännu kortare fenor, men redan med twin i freestyle kryper det ner mot 12-14 cm…

  • s-1441

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 12:39

    Det är bara o nöta !
    Ge aldrig upp 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 12:47

    Tror jag lägger min energi på den här direkt istället. Ser ju skitenkelt ut…. 😎

    http://www.boardseekermag.com/features/technique/the-burner-gollito.html

  • gregerkj

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 21:05

    Vid 40 borde du ha råd att åka till ställen där det blåser att köra vågor på dina få ledigdagar?
    Låt dom fattiga 20 åringarna har frestyle ifred!
    Själv funderar jag på twinfin eller quadro i Sydafrika min ledig vecka.
    Hemma kör man senaste race prylarna.

  • callep

    Medlem
    29 januari, 2011 vid 08:13

    I italien är 50% av fristajlarna 40+… Det finns en dude i Malcesine (garda) som är 46 och sätter ss kono och dubbeltrick!
    Kör hååårt masse

  • surfslusken

    Medlem
    29 januari, 2011 vid 18:01

    Jo, Italienska män e ju kända för sin ödmjuka inställning till åldrandet, se bara på Berlusconi.

  • svennebanan

    Medlem
    29 januari, 2011 vid 19:03
    surfslusken;645447 wrote:
    Jo, Italienska män e ju kända för sin ödmjuka inställning till åldrandet, se bara på Berlusconi.

    Haha. Var det med eller utan rödtjut?

  • dr-masse

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 19:50
    Gregerkj;645383 wrote:
    Vid 40 borde du ha råd att åka till ställen där det blåser att köra vågor på dina få ledigdagar?
    Låt dom fattiga 20 åringarna har frestyle ifred!
    Själv funderar jag på twinfin eller quadro i Sydafrika min ledig vecka.
    Hemma kör man senaste race prylarna.

    Det är ju just exakt därför jag vill fortsätta med freestyle – för att hålla seglingsformen när det åks till riktiga vågställen. Man får bra mycket bättre “vågseglingsträning” av att köra freestyle än räjs! Tycker jag. :cool2:

    De fattiga 20-åringarna stöttar jag genom att sälja på de mina knappt färgskavda freestylebrädor till ett alldeles för lågt pris, ah!

  • fnassel

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 11:54

    Jodu Masse.
    Den där burnern skulle inte sitta fel.
    Särskillt den ca 38 sek in i filmen som han sätter planande och fortsätter switch i stropparna!
    🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle vid fyrtio?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.