Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle vs. FSW

  • Freestyle vs. FSW

    Publicerad av kamaaina på 30 mars, 2006 vid 04:56

    Tjena infrusna svennar.
    Funderar att kopa en brada i 100L klassen att komplimentera min 68L vagis har i Vancouver. Jag undrar om ni som seglat bada, vet om en freestyle planar tidigare an en FSW i denna storleks klassen? En klassisk sommar dag pa brisen har blaser det runt 8m/s, sa en 100L o 5.5 till 6.0 for en raeka som mig borde var ok. Det e saellan ngt swell att prata om just haer, sa oftast ganska choppigt, i alla fall vid 8m/s.

    Om jag nu skulle kopa en freestyle, hur e dessa att kora med en annan fena, typ en mer klassisk FSW fena? Har forsokt jamfora JP’s FSW o FSTYL specs, typ langd vs bredd, men min skit dator “shuts down” varje gang jag forsoker “surfa” in pa JP’s hemsida, ngn vill inte att jag skall ha en JP…hmmm.

    Ha’t
    Freddie

    poppo svarade 18 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • poppo

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 06:16

    Svar ja, en renodlad freestyle planar tidigare än en FSW. Pga bredden och en rakare bottenkurva generellt sett.

    Mitt tips:
    – Ska du plana tidigt, nöta trick och inte segla vågor är valet enkelt: renodlad freestyle.
    – Vill du ha en mer allround bräda, som svänger bättre på bekostnad av tidig planing och stabilitet i plattvattenstrick: välj FSW.

    Lycka till!

  • emil_h

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 06:43

    Tänker du mest åka fram o tillbaks så är nog FSW att föredra. Freestylen kan bli lite tråkig om du mest tänker “åka”. Men ändå en upplevelse…planar iväg sjukt bra!

  • dr-masse

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 07:13

    Jag har kört freestyle som lättvinds/lekbräda i flera säsonger (JP FS 113, Skate 100, Joker 114, Skate 100 igen…), men just till i år bytte jag till en FSW, Fanatic FW98. Dels av ren och skär nyfikenhet, men även för att se om det kunde funka bättre i vågor.

    Något som förvånat mig är att skillnaden i tidig planing är såpass liten. Min erfarenhet (hittills, är bäst att lägga till, har inte kört så mycket på FW98 än) är att FW98 svarar väldigt bra på att man faller av och pumpar lite. Bättre än Skate 100 (2005 års modell), som jag mer pressade än pumpade igång. Detta kan ha att göra med att fenan är lite större i FW98, men faktiskt så har jag kört min Skate 100 med bra nära exakt samma fena (MFC Freewave 28) och tillåter mig därför att hävda att skillnaden i tidig planing är mycket liten.

    Faktiskt så föredrar jag till och med FW98 i lättvind, 6.7 för min del, eftersom jag upplever att den är lättare att bibehålla hygglig fart med. Här känner jag mig faktiskt rätt säker. Med FW98 planar jag igenom vindhål klart bättre. Jag misstänker att den längre, raka delen av bottenkurvan bidrar till detta. Jag tycker även att FW98 har ett bättre skär och kan pressas mer på kanten, vilket väl är ganska naturligt.

    Det jag saknar mest från Freestylen är att trixa i lättvind och pop. Klart bättre pop med en riktig freestyle, inget snack om det. Kan även sakna att det är så aslätt att komma i stropparna på en freestyle, och att de få trick jag behärskar var lättare att sätta på Skaten.

    Men söker man en riktig allround-maskin som är roligare att även bränna runt med, fixar vågor bra och som är skön att dra av lite hopp med så är en Freestylewave i 100-liters klassen något som jag tror många skulle gilla. Vill man däremot utveckla sina freestyle-trick, framförallt luftburna sådana, så är ju en Freestyle ett nästan självklart val, som ofta även funkar i vågor.

    Jo, en sak till. Jag upplever att FW98 har bättre kontroll än Skaten.

    Jag gillar min FW98 som fasen, men det vet väl rätt många nu… för mig personligen har denna typ av bräda varit något av en “upptäckt”, sannolikt har många känt till detta i ett par-tre år men inte jag. Freestylewave-brädor runt 100 liter är ju trotsallt en ganska “ny” företeelse (eller skall vi säga att de har kommit tillbaka igen på senare år, förr hette det viss bump and jump eller nå’t… 🙂

    Surfa På!

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 mars, 2006 vid 18:32

    Masse, Jag är intresserad av att höra vad du tyckte om JP FS113, jag är själv lite intresserad av en sådan. Har för mig att du hade liknande mått som jag (190 cm / c:a(!) 86 kg)

  • sode

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 18:42

    …och jag skulle gärna höra vad du skulle säga om jag skulle överväga en Fanatic FW (98?) istället för JP:n som vi diskuterade i andra tråden…

    Hur mycket förlorar jag i fart, jämfört med hur mycket jag vinner i vågor (=allround…?) Har du någon åsikt om vilken av dessa två som passar en nybörjare bäst…?

  • kamaaina

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 23:30

    Intressant det dar. Jag hyrde en FSW RRD 100L i Hood River i somras en dag nar brisen inte lag pa och tyckte den var sjukt fin att kora. Men samtidigt kommer jag ihag fran Lejet i somras nar jag testade en ren FS AHD 101L att jag var tusan ute o planade med 4.7 nar andra var ute med 6.0. Det var helt klart en lite annan tytp av segling med en ren freestyle, har svart att tro att den skulle vara ngt vidare att kora i vagor med dock, men det kanske inte en FSW e heller.

    Har du testat olika fenor pa en FS eller bara kort med “kort” FS-fena?

    /Freddie

  • dr-masse

    Medlem
    1 april, 2006 vid 15:40

    Jag tror man uppskattar FW98 om man är en lite mer avancerad seglare. Skjuter från höften och tror att JPn är mer lättåkt, de brukar vara kända för att de är väldigt lätta att hitta rätt på och få igång. Inget som normalt begränsar, även för riktigt duktiga seglare.

  • dr-masse

    Medlem
    1 april, 2006 vid 15:51

    Jag har testat ganska många olika fenor på freestyle, allt från renodlade FS fenor, till freemove och rena freeride-fenor, som längst en 38 fena…

    Ja, det är ganska olika segling. Men som riktiga allround-maskiner för lätt och medelvind tror jag att freestylewavebrädor i 90-100 liters klassen är klart svårslagna. Läs gärna testet i april-numret av Boards, där de kör RRD FSW94, Fanatic FW98, JP FSW93 och Tabou Rocket 95 bara för att övertyga folk om vilka vinnare denna typ av bräda är… och jag håller med!

  • poppo

    Medlem
    3 april, 2006 vid 06:22
    Kamaaina wrote:
    Det var helt klart en lite annan tytp av segling med en ren freestyle, har svart att tro att den skulle vara ngt vidare att kora i vagor med dock, men det kanske inte en FSW e heller./Freddie

    Kan bara bekräfta detta, en renodlad freestyle är inget att ha i vågor – visst funkar den att hoppa med, men vill man ens försöka rida vågen är man helt ute och cyklar. Platt rocker och 60cm bredd rimmar helt enkelt inte med vågor. Vissa FSW funkar riktigt bra tom att rida frontside med – Mistral Syncro Fish som jag kört tex är grym, men det är ju en lite mindre bräda än du efterfrågade.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle vs. FSW

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.