Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies freestyle, wakestyle, vågkitesurf, big-air

  • freestyle, wakestyle, vågkitesurf, big-air

    Publicerad av smaskens på 27 augusti, 2008 vid 10:19

    Tjenare,

    kan någon av guruna förklara vad som skiljer stilarna åt?
    Varför passar olika kiterna bättre för vissa stilar?

    • freestyle
    • wakestyle
    • vågkitsurf
    • big-air

    :confused:

    ohlen svarade 15 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • ohlen

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 11:32

    haha undrar samma sak, har en wakestyl bräda vad är det för positivt /negativt med den?

  • imported_lars

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 07:17

    @smaskens 494315 wrote:

    Tjenare,

    kan någon av guruna förklara vad som skiljer stilarna åt?
    Varför passar olika kiterna bättre för vissa stilar?

    • freestyle
    • wakestyle
    • vågkitsurf
    • big-air

    :confused:

    Våg och big-air vet jag inte om det behövs förklara tydligare… vet inte om det eg är några definierade stilar..

    Wakestyle: Kör med kiten lågt för att efterlikna att man dras efter en båt, hoppa utan att använda draken, alltså skicka den inte bakåt.. Man laddar istället upp och poppar med brädan för att sedan få lyft (åk fort och poppa hårt!). Sen är det bara att göra alla möjliga trick, köra på rails, kickers osv. Kör som sagt hårt och kalla de andra åkarna för fjollor 😉

    Freestyle: Lite mer “showoff”, här skulle jag lägga in big-air, handle-pass, kiteloopar osv.

    Duktiga åkare blandar ofta dessa stilar.. se på PKRA

    Freeride: Ehh.., åka runt helt fritt. Under denna kategori funkar det mesta. Kör runt och ha det gött helt enkelt.

    @ohlen 494667 wrote:

    haha undrar samma sak, har en wakestyl bräda vad är det för positivt /negativt med den?

    Brädor
    Wakestyle: Brädor med mindre flex och oftast lite tjockare än freestylebrädor. Längd/bredd 130-140cm/39-42cm är vanligast. Brädor som verkligen är till för wakestyle har mycke mer rocker, vilket gör att man kan poppa bättre, de har även inserts för bindningar..

    Freestyle: Oftast lite lättare och tunnare, mer flex.. kan vara allt från 110-150cm. Flexet gör att de tar upp chopp bättre och gör landningar mjukare (lite mer som en snowboard, fast ändå inte..=) Rockern är ofta uppdelad i tre steg och brädan är plattare mitt under, gör att man planar tidigare. Brädorna har ofta en konkav eller dubbelkonkav form. Brukar också ha större fenor än wakebrädorna (wakebrädor körs ofta utan fenor också)

    Freeride: Ehh.., lite mer som freestylebrädorna, kan dock vara tyngre men ändå med mer flex för att åkningen ska bli skönare.

  • milkman

    Medlem
    5 september, 2008 vid 19:36

    @Lärs 494972 wrote:

    Rätt bra sammanfattning på wake/frestyle/freeride. Har jag glädje av också:)

    Kan lägga till om utrustning på kitesidan som jag lärt mig:
    Wake: Bra pop, kiten en bit in i fönstret, långsam acceleration (ger bra tryck men efter poppet så fortsätter kiten inte dra, som bakom en båt mao)
    Freestyle: allroundkite som ska funka för det mesta
    Freeride: (personlig ranking är att den ska ta höjd bra, helst lite snabbare)

    Sen bräda för big air brukar känns som det skulle vara typ som Frestyle, men med mindre rocker och med samma outline som wake för att få bra fart och pop. Typ.. På kitesidan skulle jag välja en sjukt snabb kite som går att överrigga ordentligt och har typ hela depowern i ett depower-stroke.

  • ohlen

    Medlem
    15 september, 2008 vid 18:44
    Lärs;494972 wrote:
    Våg och big-air vet jag inte om det behövs förklara tydligare… vet inte om det eg är några definierade stilar..

    Wakestyle: Kör med kiten lågt för att efterlikna att man dras efter en båt, hoppa utan att använda draken, alltså skicka den inte bakåt.. Man laddar istället upp och poppar med brädan för att sedan få lyft (åk fort och poppa hårt!). Sen är det bara att göra alla möjliga trick, köra på rails, kickers osv. Kör som sagt hårt och kalla de andra åkarna för fjollor 😉

    Freestyle: Lite mer “showoff”, här skulle jag lägga in big-air, handle-pass, kiteloopar osv.

    Duktiga åkare blandar ofta dessa stilar.. se på PKRA

    Freeride: Ehh.., åka runt helt fritt. Under denna kategori funkar det mesta. Kör runt och ha det gött helt enkelt.

    Brädor
    Wakestyle: Brädor med mindre flex och oftast lite tjockare än freestylebrädor. Längd/bredd 130-140cm/39-42cm är vanligast. Brädor som verkligen är till för wakestyle har mycke mer rocker, vilket gör att man kan poppa bättre, de har även inserts för bindningar..

    Freestyle: Oftast lite lättare och tunnare, mer flex.. kan vara allt från 110-150cm. Flexet gör att de tar upp chopp bättre och gör landningar mjukare (lite mer som en snowboard, fast ändå inte..=) Rockern är ofta uppdelad i tre steg och brädan är plattare mitt under, gör att man planar tidigare. Brädorna har ofta en konkav eller dubbelkonkav form. Brukar också ha större fenor än wakebrädorna (wakebrädor körs ofta utan fenor också)

    Freeride: Ehh.., lite mer som freestylebrädorna, kan dock vara tyngre men ändå med mer flex för att åkningen ska bli skönare.

    tackar tackar sjukt bra beskrivning:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies freestyle, wakestyle, vågkitesurf, big-air

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.