Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebräda, lämplig volym? 95L? 110L? 115L?

  • Freestylebräda, lämplig volym? 95L? 110L? 115L?

    Publicerad av dannew på 2 januari, 2003 vid 09:45

    Hej!
    Har funderat på vad som är en lämplig volym för en freestylebräda. Väger själv 75 kg, om det spelar någon roll. Funderar på Exocett eller F2 Comp Style 248/258. De är breda 63 cm & 65 cm, korta ca 250 cm och 100L och 95L alt. 110L. Är intresserad av dem pga att de är så breda men ändå korta och inte så mkt volym, finns säkert andra bra. Bryr mig egentligen inte om vilket märke brädan har utan vilken påverkan volym/bredd/längd har vid freestyletrick.
    Har hört att för mkt volym gör det svårt att göra vissa trick som Willy Skipper, den extra volymen gör det svårt att få runt brädan sägs det.
    Jag är ute efter en lättseglad bräda. Vill lära mig slag, helikopterslag, willy skipper, vulcano, 360, hopp gipp, osv.

    Vad säger ni som har erfarenhet av freestylesegling, är volymen ivägen?
    … eller är det så att volymen gör det enklare att tricka då brädan inte sjunker?
    ….eller spelar volymen mindre roll och bredden är viktigare?

    Hjälp en okunnig med råda!!

    dannew svarade 21 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • oscar

    Medlem
    2 januari, 2003 vid 10:45

    Det har hänt mycket på freestylemarknaden de senaste åren. Jag har haft fem st freestyles i olika storlekar:
    RRD Twintip Max (265×65 110 l),
    AHD Maxxride 58 (250×58 85 l),
    AHD Maxxride 64 (250×64 110 l),
    RRD twintip wave (255×57 85L) samt
    Mistral Twister (253×67.3 117 l).

    Nu har jag i och för sig utvecklats lite själv sedan TTmax tiden men det är skillnad på hur de stora freestylebrädorna uppför sig nu för tiden. TTmax kändes alltid stor, seg och svår att få upp ur vattnet. Den funkade egentligen bara bra till segeltrick.

    Första gången jag seglade på Maxxride 64 fick jag runt den i en willyscipper på spegelblankt vatten (det var så jäkla byigt och frånlands vind) helt utan ansträngning (givetvis kraschade jag den när jag skulle flippa seglet crazy.gif)

    Twistern 117 är likadan. Den poppar ur vattnet så otroligt lätt. willscippers och vulcans är inga problem (i själva rotationen alltså, vad som händer när jag roterat runt är en annan sak blush.gif)

    Enda nackdelen med min 117 jämfört med Twister 102 är att den inte svänger lika lätt. Men 102an är gjord för 4.5 – 6.0 och då är det oftast lite mer vågor så då är svängegenskaper bra att ha.

    Så jag kan säga en sak: det är INTE volymen som avgör hur radikal en bräda är. Volymen gör även brädan mer förlåtande i trick då den inte sjunker igenom så lätt. Vill du maximera ditt freestyleseglande så gå STORT! Det är ju trots allt planing man är ute efter och då är det bredd tillsammans med volym som gäller. Tror mer att det är längden som avgör hur lätt brädan käns i luften, som på snowboards där en lång bräda känns mkt segare att rotera än en kort sk “swingweight”.

    Många av de nya brädorna har dessutom diverse konstiga tailshaper t ex compstyle, maxxride, twister. Dessa gör att släppet i tailen inte blir så bra vilket gör att det krävs lite mer för att plana tidigt. Detta kompenseras med mer volym och bredd.

    De flesta tillverkare kommer ju nu med större och större freestyles t ex Maxxride 70 DT, Exocet compact move 115.

    Att många i svenska cupen kör med 100 liters brädor beror nog mest på att de är grymt duktiga och klarar tricken på mindre brädor och så verkar de inte vara några tungviktare direkt. Kläppe och Living kan nog inte väga mer än 70 kg och då passar ju en 100 liters bräda rätt bra.

    Om du nu väger 75 kg så är det kanske lite svårare att välja volym, men jag skulle lägga till 30 på din vikt och då hamna på ca 105 liter. Comp style 248 är ju bara på 99 liter och enligt SURF passar den bäst i hårdare vind (vilket även John skye visade i Pozo då han använde den under tävlingarna där). Så i det fallet hade jag nog valt 258an.

    Avslutar med ett citat från World PWA Freestylechampion som i Bonaire vägde 81 kg:
    “My theory is go big or go home. if you have big gear, you will be able to sail more often. that is the key. time on the water.”

    SAMT:

    “The new AHD 70 is a big board and very freestyle oriented. Easy to do tricks on being as it is wide and short. the longer the board, the harder it is to do tricks on. Shorter and wider is easier for tricks.”

  • dr-masse

    Medlem
    2 januari, 2003 vid 11:34

    Jag är en grymt orutinerad freestajlare. Men köpte en ändå eftersom jag ville utveckla min segling lite. Det blev en JP FS 115 för att få mycket segling men ändå ha kul. Kör 7.0 – 5.4 på den (7.5 skulle lätt funka, 5.4 är väl litet). 6.2 fungerar helbra.

    Håller med Oscar här. En större freestyle-bräda ger mer segling och det är ju det som man utvecklas av. Själv är jag förvånad över hurpass kul jag haft med sjunoll (det segel jag använt överlägset mest). När det blåste kass i somras var jag klart nöjd att ha valt en lite större freestyle och kunde kajka ut och tricka lite i den lilla vind som var. Bättre än att sitta på stranden.

    Nu är jag LÅNGT (vi pratar Borlänge – Ulan Bator här) ifrån någon hoppåtrickkille, men för segel- och svängmanövrar har JPn funkat kanonbra. Är övertygad om att den extra volymen + bredden hjälp en obalanserad kille som mig att lära mig trick lite enklare.

    Jag har även testat Fanatic Skate 64 + 112 (en gång), AHD Maxxride 64 samt Mistral Score 111. Även här måste jag hålla med Oscar om att utvecklingen gått framåt, Skate 64an upplevde jag som klart mindre och roligare än exempelvis Score 111 (som jag iofs oxå gillade, men av andra anledningar).

    Det som i slutändan avgör valet av storlek på bräda är väl tre saker:

    1. Den egna kunskapsnivån (samt vikt). Sätter man spockar å willygrubbychachos på löpande band så lär en något mindre bräda vara intressant eftersom den är lättare att kontrollera “i luften”. Om man, som jag, befinner sig mindre “i luften” än vad som kanske skulle önskas och mer befinner sig “i vattnet” titt som tätt så är extra bredd och volym trevligt. Det går lättare att lära sig, helt enkelt.
    2. Övriga brädor och segel. Jag ville ha en så lättplanad bräda som möjligt att komplettera min lilla (85 liter) med. Den skulle dock gå att hoppa med och ha lite kul på. En så stor freestyle som möjligt kändes helt rätt. Dessutom behövde jag bara komplettera min nuvarande seglegarderob med en sjunolla för att vara “kittad”. Trevligt.
    3. Var man seglar. Vet man att det kommer att bli mycket 6.0 segling så kan man ju med fördel välja en hundraliters freestyle. Om man, som jag, seglar på de mest underliga ställen ur vindsurfingsynpunkt (byigt, dåliga vindar, kallt.. öh Sverige?) så är det trevligt att ha lite “reservvolym” i grejorna (stort segel å bräda).

    Har man en liten bräda att komplettera med så tycker i alla fall jag att en så stor freestyle som möjligt är ett helintressant alternativ.

    RRDs nya twintippar är ju mina favoriter, den där hundrafemman skulle jag vilja ha… Å skulle jag få förmånen att handla en compstyle så skulle det lätt bli 258an…

    Nu är ju som sagt min erfarenhet av “freestylesegling” begränsad, men för att ge mitt svar på dina frågor… 🙂

    Vad säger ni som har erfarenhet av freestylesegling, är volymen ivägen?
    – Nej, det är den inte.
    … eller är det så att volymen gör det enklare att tricka då brädan inte sjunker?
    – Ja, för mig har det helt klart varit så.
    ….eller spelar volymen mindre roll och bredden är viktigare?
    – Japp, det skulle jag tro. Hur lätthoppad brädan är spelar oxå in. Samt att det går att ändra karaktär ganska mycket genom att byta fena. (min JP blir rejält mycket lösare med en 25 freestylefena i boxen istället för 30 orginal).

    Nåja, hoppas detta gav någe. Jag väger oxå 75 kg, om det är av intresse. Om inte annat får jag önska lycka till och ser fram emot att få höra vad det blev för redskap i slutändan!

    Surfa På!

  • dannew

    Medlem
    2 januari, 2003 vid 20:00

    TACKAR FÖR SVAREN! Då är det kanske som jag misstänkt, mkt volym är bra, i alla fall är det nog det för mig. Har en DROPS Sean Ordonez bräda på 76L som är kort och bred. Kör 3.7-5.8 på den och tänkte ha Freestylen som kompletterande lättvindskit för 5.8-6.9. Hade 6.3 men bytte upp. Skall bli kul att testa 6.9, nu när Dr Masse berömt sitt 7.0.

    Bara isen nu släpper och vinden kommer tillbaka till oss…

    Än en gång tack och God Fortsättning!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebräda, lämplig volym? 95L? 110L? 115L?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.