Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebrädeval – Flare eller TwinTip

  • Freestylebrädeval – Flare eller TwinTip

    Publicerad av mangew på 12 januari, 2010 vid 15:23

    Nu är det dags för ett nytt val; ska inhandla nytt inför våren. Funderar på Starboard Flare 98 eller RRD TwinTip 100. Mycket svårt val tycker jag. Vill ha en snabb, lättvängd och lättplanande freestyle som klarar ett chopping och byigt Fiskebäck. Freestylekunskaperna är inte på topp, men i framtiden så ska jag kunna…..vill kunna volcano och sånt.

    Tacksam för tips och erfarenheter – Magnus

    simpa svarade 14 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 09:31

    Tror faktiskt inte att valet med två sådana plankor är så där himla petigt om man inte är någon fristilsfantom. Om du kikar på beggat eller fjolårsbrädor, välj den som verkar ge mest för pengarna och som smakar bäst för dina känsliga surfprylssmaklökar. Gött ska det va!

    RRD har jag tatt en sväng på och gillade. De två senaste ska ju vara lite kvickare i svängarna och lite mer “normala” i beteendet å går ju bevisligen att ladda friskt med. Flaren är ju, med freestyle mått mätt, inte någon slöhög det heller å det finns ju skapligt bra åkare som får den att skicka mms, flyga som en helikopter, deklarera via nätet och förära föraren med evig superhjältestatus. Typ. Dessväre oprövat kort från min sida.

    Viktigast är att hitta en bräda i rätt size och se till att fenbestyckningen är rätt.

    Ja, vilket pissigt svar. Inte nog med att jag är totalt obegåvad på fristil, men var dessutom lite sugen på att skriva lite i din tråd med kloka råd från en stel farbror, ha, ha!

    RRD är förresten snyggare än Flaren. Sedär, löst och klart!

  • snaffe

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 10:42

    Som nybörjare tror jag att twintipen är mer förlåtende, inte lika snabb och lite mer bredd. Brädor som snurrar för fort kan vara drygt i början speciellt när det blåser mycket. Man hänger inte med i manövrarna. Mitt tips är att hitta en bräda som slidar väldigt lätt men inte toksnabbt. Mistral joker från 2007 och 2008 är ett bra exempel. De är dock inte så värst snabba men det är inte twintipen heller. Eller ta storleken större på flare brädan. Då blir det lättare att lära sig på.

  • mangew

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 10:43

    Ha, rakt på sakt, tack!
    “RRD är förresten snyggare än Flaren. Sedär, löst och klart!”

    Nä fristil får man öva mer på, men det skiljer sig lite i måtten på dessa brädor och det vore ju intressant att höra lite input från nån som kört Flaren!

    /Magnus

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 14:08

    Hur pass mycket svårare är det att lära sig freestyle på t.ex en freewave eller dylikt?.. Testade en kompis twintip 100 i sommras och tyckte den var riktigt tråkig och låst när man bara “freeride” surfade… Visst, jag kan inte freestyle alls men den var lättare att poppa, stabilare att segelsnurra på etc men eftersom jag, som mangew, vill lära oss och inte redan kan så känns det dumt, från min sida, att köpa en renodlad freestyle?…

    En som undrar…

  • simpa

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 14:16
    Tim.Eriksson;594918 wrote:
    Hur pass mycket svårare är det att lära sig freestyle på t.ex en freewave eller dylikt?.. Testade en kompis twintip 100 i sommras och tyckte den var riktigt tråkig och låst när man bara “freeride” surfade… Visst, jag kan inte freestyle alls men den var lättare att poppa, stabilare att segelsnurra på etc men eftersom jag, som mangew, vill lära oss och inte redan kan så känns det dumt, från min sida, att köpa en renodlad freestyle?…

    En som undrar…

    Timmie dumpa freewaven, köp en renodlad freestylebräda och en 75 vågis så är det done deal till sommaren 🙂

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 14:28
    simpa;594919 wrote:
    Timmie dumpa freewaven, köp en renodlad freestylebräda och en 75 vågis så är det done deal till sommaren 🙂

    Tss… Säger killen som seglar vågor med sin 100 liters freestyle ;)?
    Jag har ju faktiskt en 73 liters Carbon Art SC vågis nu 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 14:42
    Tim.Eriksson;594918 wrote:
    Hur pass mycket svårare är det att lära sig freestyle på t.ex en freewave eller dylikt?.. Testade en kompis twintip 100 i sommras och tyckte den var riktigt tråkig och låst när man bara “freeride” surfade… Visst, jag kan inte freestyle alls men den var lättare att poppa, stabilare att segelsnurra på etc men eftersom jag, som mangew, vill lära oss och inte redan kan så känns det dumt, från min sida, att köpa en renodlad freestyle?…

    En som undrar…

    Det beror väl på hur ambitiös man är i sina fristilsambitioner. Om jag verkligen vill lära mig riktiga trick (i luften, alltså) så är ju en dedikerad maskin en klar fördel.

    Men en freewave med lite mer manöver i som man sedan petar i en freestylefena i räcker nog rätt långt.

    Annars tycker jag själv att en allround, 100-liters freestyle är en grymt kul lättvindsbräda. Jag var ärligt förundrad över hur tidigt jag planade med min 100 liters JP Pro och 6.0. Det krävs segel över 8 kvadrat och sisådär 75 breda “vanliga” brädor för att gå igång lika tidigt, typ.

    Så en nackdel kan vara att en 100-lilters freestyle planar iväg tidigare än en 100-liters freewave, ur freewavens synvinkel asså.

  • mangew

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 14:51

    Som jag har upplevt det är det att en renodlad freestyle planar tidigare än en freewave. Jag seglar idag på en riktigt utpräglad freestyle (100L, jag c:a 80kg) från -07 och det planar i väldigt lite vind med 5.9 och behåller planingen bra tycker jag i byar och tack vare volymfördelningen akteröver kan man stå kvar i stropparna längre. Det som är nackdelen enligt mig är att freestylebrädan svänger dåligt i jämförelse med en freewave, men man kan inte få allt med en 100L planka.

    /Magnus

  • mangew

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 14:54

    Det blev lite kaka på kaka där Dr Masse 🙂

    Sen brukar en freestyle planka väga c:a kilot under motsvarande freewave i storlek och det gör ju sitt till på både planing och hopp.

    /Magnus

  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 15:11
    MangeW;594925 wrote:
    Det blev lite kaka på kaka där Dr Masse 🙂

    Sen brukar en freestyle planka väga c:a kilot under motsvarande freewave i storlek och det gör ju sitt till på både planing och hopp.

    /Magnus

    Ha, ha! Så länge vi tycker likadant, alltid skönt att få bekräftat att jag inter är helt borta när det gäller surfpryttlar!

    Åsså håller jag helt med om att just den lite fetare häcken på en freestyle gör ju att även “klassiska” manövrar i stropparna går klart enklare. Typ 360, både med och mot vinden. (det enda jag behärskar, ha, ha!!)

  • simpa

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 20:03
    Tim.Eriksson;594920 wrote:
    Tss… Säger killen som seglar vågor med sin 100 liters freestyle ;)?
    Jag har ju faktiskt en 73 liters Carbon Art SC vågis nu 🙂

    Haha, jaja men det ska det bli ändring på. Hovrar in en 75a så fort jag hittar på någon jag gillar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebrädeval – Flare eller TwinTip

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.