Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freestyle/wave segel på slalom
-
Freestyle/wave segel på slalom
Publicerad av eriksson på 6 november, 2002 vid 21:47Jag vet att frågan har tagits upp förut men jag hittade inte den!
men frågan är alltså! spelar de stor roll i fall jag har ett wave/freestyle segel på en slalombräda?christian svarade 21 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Beror till stor del på vilken slalombräda det är, vad jag menar är hur extrem den är.
De äldre modellerna av slalombrädor är oftast lite mer förlåtande (läs inte lika extrema) och likaså de som kommit nu i år och kanske även förra året, dom är lite mer åt freerace hållet numera. Men de som ligger däremellan är ofta ganska extrema, jag syftar på årtalen 96-97-98-99.
Vet att på min RRD 276:a slalom racing gick det inte alls med segel som inte var fullcambrade. Segla kunde man dock men det blev aldrig fart på prylarna och spinouten kom omedelbart när man närmade sig fullvarv. Observera att det ändå var ett segel med två cambers i, och det var inte fenans fel…….att då köra med ett vågsegel skulle vara helt uteslutet eftersom man flyttar tryckpunkten och därför vill inte sakerna lira med varandra. Min RRD268 avantslalom däremot är mer förlåtande, har seglat den med en freeride rigg, visst fungerade det men långt ifrån optimalt, och än sämre med en vågrigg kan jag tänka mig.
Så vad ska man svara egentligen? Mitt svar blir iallafall följande: Vågsegel helt uteslutet, freeride kanske om brädan inte är extrem, men räkna inte med att brädan levererar maximalt. Men vill du verkligen åka slalombräda ordentligt så satsa på en riktig slalom/freerace rigg -
Hej
Skall börja med att säga att jag inte är någon slalomexpert på något vis. Min enda merit i sammanhanget är att jag råkade segla om Jimmy Hellberg (SWE 15) när han ankrat i viken förra sommaren
Jag har i alla fall provat att köra vågsegel på min slalombräda Mistral SLE 270-98 med utmärkt resultat. Har visserligen bara kört NR 5,4/5,8 98/00, dessa segel anses ju ha stabilitet som närmar sig ett slalomsegel. Har inte märkt av några som helst spinoutproblem heller, sannolikt fen-/teknikberoende.Jag tror det lönar sig att testa de vågsegel man har på slalombrädan innan det bär av till surfhandlaren för att köpa cambersegel.
Dessutom är det ju ett ekonomiskt övervägande:
Obegränsade resurser =>köp ett nytt slalomställ och ett vågställ !!
Begränsade resurser => Köp våg/Freeride segel och ta den marginella skillnaden i stabilitet, om du inte skall tävla. Vågsegel kan du däremot ha avservärt mycket roligare med i vågor än att behöva trassla omkring där med ett cambersegel.Hur det funkar för dig vet du bara själv, när du provat !
MVH
/Christian
Logga in för att svara.