Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FSW/Wave/Freestyle-bräda? (tyngre seglare)

  • FSW/Wave/Freestyle-bräda? (tyngre seglare)

    Publicerad av yomoooo på 19 februari, 2011 vid 23:09

    Innan ni säger det själva, ja det börjar bli en hel del brädvalstrådar men de flesta börjar bli lite till åren. (Och på det här forumet är ju ändå brädvalsdiskussion en av favoritsysselsättningarna under vinterhalvåret 🙂 )

    Ok, jag letar alltså efter en wave/FSW/freestylebräda (det som blir roligast att köra på av dom) som passar i typ 8-9 m/s och uppåt. De flesta av trådarna här behandlar ju seglare på 70-80 kg men efter en del gymhäng i vinter ligger jag nu på bastanta 92 kg.

    Vilken volym kan man tänka sig passar?
    Några rekommendationer på brädor? (både nytt och begagnat)

    Grejorna jag har för den lite lättare vinden är en AHD SL1 125l och ett mauisails titan 7.0 men vågar mig inte riktigt på slalomsaker för hårdvinden 😉 har även ett NP freestylesegel 5.0 som skulle funka till denna brädan, men diskuterar hellst brädor.

    booman svarade 13 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • oscar

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 06:58

    Ca 105 liter om du vill kunna guppa hem och mellan byarna. Ren freestyle om verkligen vill lära dig vulcans, spocks etc, det är så mkt lättare på en ren freestyle, jag kör en Naish FS 115, den planar upp som en miniformula och har ett väldigt bra pop. Om du vill åka mer och hoppa svänga mm så är fsw bättre. Jag har kört på RRD fsw och de är grymt lättseglade och gippar som på räls.

  • rrd

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 08:31

    I FW-segmentet skiljer sig brädorna väldigt mycket åt. RRDs är mer åt våghållet. Att byta fena kan förändra egenskaperna radikalt. Mindre fena o mer våg så får du mycket mer vågbräda. Min åsikt är att man ska inte gå upp för mycket i volym då man vinner för lite på det i form av tidig planing och får ett mer begränsat område innan den känns för stor bla.

  • ola-h

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 09:20

    Hmm. Jag skulle snarare säga de flesta “mainstream” fsw:s är extremt lika (jämfört med t ex hur olika vågbrädor är). Däremot verkar det just i fsw-segmentet vara så att de som seglar på brädorna är extremt känsliga för ytterst små skillnader i känsla, vilket också är vad som kommer fram i tester av just dessa brädor. Skillnader som jag själv tycker är ytterst marginella lyfts fram som helt avgörande. Jag tror det beror på att kategorin i sig är så smal och väldefinierad. Lite ironiskt eftersom (som RRD skriver) fenvalet gör extremt stor skillnad. Så bland t ex Starbord, JP, RRD och Fanatic tycker jag man kan välja vilken som helst (som man får bra pris på…) och sedan istället lägga pengar på att hitta ett par fenor som passar det man vill göra med brädan samt helt enkelt segla in sig på den.

    Annars håller jag med om att fsw:s inte blir så bra om man väljer dem för stora. Så om man inte absolut MÅSTE sätta på megastora segel eller nå’t så tror jag inte man skall gå över kroppsvikt + 10-15 liter. Seglar man främst i hårdvind kan man välja lite mindre än så.

    Men som Oscar skriver, vill man plana så tidigt som möjligt och lära sig freestyletrick så är en freestylebräda klart bättre. En fsw går givetvis att göra freestyeltrick på också, med är egentligen mer en vågbräda som “freerideifierats”. SÅ i vågor r en fsw helt överlägsen är freestyle. Och gillar man mer att bränna runt och göra lite enklare trick typ gippar och så så är också en fsw bättre.

  • rrd

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 09:53

    Kanske ska man också titta på dom olika storlekarna och att dom mindre tenderar att vara mer våg och dom större mer freeride?

    Inom våg-segmentet finns det (omdebatterade) underkategorier, som vad jag vet, inte finns lika uttalat inom FW.

  • ola-h

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 10:04

    Ja, så är det också (dvs att olika storlekar kan vara lite olika). Och ja, när det gäller vågbrädor förväntar sig alla att olika brädor har väldigt olika känsla/prestanda, så till den milda grad att olika underkategorier måste uppfinnas. Men för fsw verkar det finnas en slags outtalad idealbild av hur brädan skall vara (och det finns som sagt en hel hög som väldigt nära denna idealbild).

  • john1

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 11:13

    Tweak 103;
    Ta en titt på Lorchboards; http://www.lorchboards.com

    http://www.lorch-boards.de/Peter-Garzke-South-A.446.0.html

    Har sjelv haft Lorch i flera år, lette och starka bredor (full-karbon). Har nu køpt en ny; Offroad 102, fullkarbon 5,8 kg.

    Jag kan tenka mig att Lorch Tweak 103 passar dina ønskmål bra.
    Günter Lorch (tyskland).
    Der Name hat einen goldenen Klang unter den Eingeweihten der Branche, er ist der “Enzo Ferrari des Surfsports”.

    Har shapad bredor under mycket lång tid och er bra kend ute i verlden, men inte så mkt. her hemma i Scandinavia.
    Det kan också vara trevligt att ha en breda som er udda her i Norden, men som er hellt på topp med tanke på prestanda/kvalitet.
    Jag skriver inte detta som reklam, har inga økonomiske intresser i detta,
    Tweak 103:
    238 cm 64 cm, ca. 103 l, ca. 6,7 kg, 4,0 – 7,0 qm, 22 cm (PB) (POWERBOX och inte den jævla US-boxen).

    JJ.

  • rrd

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 17:44

    Ja och sen var det ju det här med antalet fenor. RRD kör för övrigt konceptet med samma shape till både S1ngel o Qu4d på vågisarna Wave Cult o Hardcore Wave.

    Jag har bara kört S1ngel på FSW och tror att det funkar bäst på denna typ av bräda, men vem vet…
    Egenskapen att hålla farten så bra som möjligt i gippen/svängen o stabilitet är den bättre med S1ngel jämfört med Qu4d? Svårt att säga när jag inte testat samma bräda med S1ngel-Qu4d men jag tror på S1ngel.

  • pgvirtual

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 20:09

    För 92 kg, 8-9 m/s och UPPÅT, för användning som minsta bräda, some ett komplement till en 125 liters slalom. Jag tycker att du skall sätta 100 liter som en övre gräns i storlek. Jag tror att du kommer att få svårigheter att hålla en 105 liters bräda på vattnet när det blåset litet mera.

    Men de flesta FSW bräderna finns att få i ungefär 95 liters storlek, så att nästa är ungefär 105 liter. Då skulle jag nästan luta åt att rekommendera en 95 liters bräda. Den har ett par plusliter som gör den rätt bekväm att stå på i vindhålen, men den är nog rätt besvärlig att dra rigg på. För 5.0 segling är 95 liter definitivt bättre för dig än 105 liter.

    För mig som oftast väger ungefär 103 så är en 106 liters bräda perfekt i vindregistret 10 – 16 m/s, den kan seglas med 4.7 i nödfall, men är jättebra ännu med en 5.3.

  • jocke-g

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 09:48
    yomoooo;647324 wrote:
    Innan ni säger det själva, ja det börjar bli en hel del brädvalstrådar men de flesta börjar bli lite till åren. (Och på det här forumet är ju ändå brädvalsdiskussion en av favoritsysselsättningarna under vinterhalvåret 🙂 )

    Ok, jag letar alltså efter en wave/FSW/freestylebräda (det som blir roligast att köra på av dom) som passar i typ 8-9 m/s och uppåt. De flesta av trådarna här behandlar ju seglare på 70-80 kg men efter en del gymhäng i vinter ligger jag nu på bastanta 92 kg.

    Vilken volym kan man tänka sig passar?
    Några rekommendationer på brädor? (både nytt och begagnat)

    Grejorna jag har för den lite lättare vinden är en AHD SL1 125l och ett mauisails titan 7.0 men vågar mig inte riktigt på slalomsaker för hårdvinden 😉 har även ett NP freestylesegel 5.0 som skulle funka till denna brädan, men diskuterar hellst brädor.

    DU har PM.

  • bicless

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 21:36

    Om du är tung så kika närmare på AHD rebound 103 eller 113. (den finns i 83 och 93 också).
    Jag kör själv både 93:an och 103:an. 103:an är inga problem hålla nere även blåsiga dagar så 93:an är egentligen onödig för mig, har den mest för att testa skillnader. Jag väger mindre än dig så du borde nog satsa på 103 eller 113.
    I vindar +15m/s så bör du nog ha mindre. Men annars är storlekarna ovan lagom. Man kan ju tänja lite på registret med fler fenor.

    Har ett antal stamkunder som är tungviktare som kör brädan som du kan snacka med om du vill. Bara maila så skickar jag kontaktuppgifter.
    Jag har även lånebräda, dock i sth om du nu råkar befinna dig här ibland.

  • george

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 13:59

    Väger som du och kör på en Rebound 113 och är galet nöjd med den!
    Gick från en 100l freestyle som jag var nöjd med men det saknade lite volym, speciellt när det var byigt.

    Var lite orolig att en bräda på 113 skulle kännas för stor, framför allt när man är lite överriggad och att det skulle vara svårt att hoppa med den. Men jag upplever Rebound 113 som mindre än min tidigare bräda, lite bredare och kortare.
    Den planar igång riktigt fort men toppfarten är inte den högsta, men det är iof. inte det man letar efter om man vill ha en FSW.

  • yomoooo

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 21:55

    Det här forumet är fan bäst. Tack för alla svar, börjar nu få lite på fötterna inför den näst intill erotiska delen av brädköp dvs. fönstershopping 😀

  • booman

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 11:50

    Du kan ju titta på den här också:

    http://www.surfspot.se/exocet-cross-ii-2009-freestyle-wave-freeride.html

    Himla nöjd med min, 118L, men kör mest freeride på insjö… ca90kg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FSW/Wave/Freestyle-bräda? (tyngre seglare)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.