Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fuel vs rpm?!

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 21:50

    Tror att Fuel har direktare bomkänsla och vänder snabbare. RPMen är lite mer förlåtande…

  • lima-ko

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 21:56

    Menar du vad C vs. open-C gör för skillnad i prestanda och flygegenskaper?

  • tulltull

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 05:27

    Ja precis flygegenskaper och prestanda?? Vilken tycker ni som kör/ har kört dem är skönast/ bäst?

  • aka_kalle

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 11:10

    kört fuel 2år nu men bytte till rpm i år och är sjukt nöjd. rpm är lite tyngre att passa men samtidigt är den mycket stabilare vilket gör det lättare att få samma pop varje gång vilket underlättar sjukt mycket. sjukt nice med bra depower i krasherna också, fuel har depower men inte i närheten av rpm. Fuel’s loopar är det sjukaste jag testat men det är också jobbigt när den drar så satans mycket om man fångar bommen snett i ett trick och den loopar ur handen, rpms loopar är mycket snällare. depowern och stabiliteten i rpmn är också fint när man kör vågor

    såå summerat: jag älskar båda kitesen men föredrar rpm för freestyle och overall men fuel ifall man ska köra 7a o loopa.

    PZ

  • mjersen

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 14:00

    vilken e bäst att ta höjd med? Vilken har bäst AR-tal av 9a fuel vs 9 rpm?
    och vilken e bäst om man vill kunna göra vilket trick man vill när man vill?

  • skotten

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 15:08

    fook, who cares about that… whats the pump like?

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52530″]naish helix Review Habo Ljung – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • alohasurfer

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 16:31

    Finns en väldigt lång och bra tråd om detta här
    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2376007

  • tulltull

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 19:16

    Tack för svaren! Och tack för länken! Jag läste att rpm är lite mer förlåtande typ men ändå fet. Medans fuel är är lite sjukare men att i vindbyarna så straffar den dig!….
    Känns som om det lutar åt rpm just nu om inte nån annan övertygar mig till fuel?!

  • tulltull

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 19:19

    Vad menas med AR tal?

  • ursuspolaris

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 21:02

    AR står för Aspect Ratio och är väl inte ett helt enkelt begrepp, men om jag har förstått det rätt så handlar det om hur bred kiten är i förhållande till hur lång den är. Dock är det ju inte helt lätt att mäta hur bred en kite är eftersom de flesta kitear är mer eller mindre assymentriska. En enklare formel är då att räkna (längden*längden)/ytan. Att säga att det finns bättre och sämre AR är också en sanning med modifikation, det beror helt på vem du är och vad du ska ha kiten till.

    Tumregeln är att högre AR är för mer erfarna kiteare och lägra AR för mer nybörjare, men detta är en gammal sanning som inte riktigt gäller längre, vad jag har kunnat läsa mig till.

    F.Ö. är Fulen en grym kite, men då har jag inte prövat RPMen

  • alohasurfer

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 06:32

    Det snackades mycket mer om AR förr än idag, då alla kites var “C-kites” och man jämförde dem mot varandra, innan SLE, Bow, osv osv kom in i bilden. En kite med hög AR är den typiska C-kiten, smalare och längre, och en kite med låg AR är den typiska delta-kiten, bredare och kortare. Precis som Ursuspolaris skriver så kan man aldrig säga att det ena är bättre än det andra, det beror precis på vilka egenskaper du vill ha i din kite.

  • lima-ko

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 08:34

    Det mesta har ju redan nämnts men kanske ska klargöras att RPM kan fås väldigt snäll, så pass snäll att många skolor använder den, men genom att ändra till wakestyle på framlinorna och flytta in styrlinorna så kommer den sitta längre in i fönstret och få avsevärt mkt mer bomtryck.
    Ska du ha fler storlekar skulle du ju kunna blanda för att anpassa till vad du kommer köra, typ Fuel 13 (för wakestyle) samt RPM 10/9 (för wakestyle fast som fungerar lika bra för vågor) och RPM 7 (för vågor och tyskehopp/loopar (även om Fuel loopar bättre).

  • ursuspolaris

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 22:39

    Oh, @Skotten, btw, if I do get a Naish Helix Sigma Superpump, will you pump my kite then?

  • snygging

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 11:24

    Kan inte låta bli men måste säga att senaste 2011 Hadlow pro är något i hästväg! stabilt pop o slack , snurrar på en ärta om man råkar grabba fel på baren, lika snabb i alla storlekar,plastad depowerlina,bättre relaunch o stabilare än 2010 … jadda jadda men det är sant! 🙂

  • skotten

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:44
    Ursuspolaris;690458 wrote:
    Oh, @Skotten, btw, if I do get a Naish Helix Sigma Superpump, will you pump my kite then?

    faaack hell yeah.. but only if you get the DELUXE superlong one… I heard one went on ebay for “4 midgets, a discoball and a packet of Gifflar”… so they are not exactly easy to come by…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fuel vs rpm?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.