Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Fuert vs GC

  • Fuert vs GC

    Publicerad av adde på 14 maj, 2002 vid 06:22

    Någon som kan uttala sig om vindstatistik osv på Fuerte under sommaren?

    Vet av egn erfarenhet hur det är i Pozo smile.gif, tokblåst men mycket överlevnadssurf. Jobbiga shorebreak och bara stenar… Men vindsäkert, buslätt att fixa bostad och bil.

    Offrar gärna en segelstorlek mot sand och kanske bättre vågridning(?). Vem kontaktar man för fixande av bil / boende?

    Är det okej att hyra bil på lanzarote och ta färjan äver till Fuerte, eller hyr man bättre där?

    många frågor
    /adde

    steffo svarade 21 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 maj, 2002 vid 08:21

    Jag skulle nog åka till Fuerte, jag är trött på att få mina fötter helt förstörda efter ha surfat i Pozo och Vargas. Jag vet inte hur duktig du är på att surfa men jag tycker den vinden som jag hade när jag var i Pozo var på gränsen till för mkt. Jag har hellre ett 4,2 än ett 3,4 när jag seglar. Men gillar du när riktigt små segel och tok starka vindar så åk till GC. Fördelen med GC är att det är bättre festande, själv kör jag en kompromis i år. Jag åker till Teneriffa.
    När det gäller båt från Lanzarote så är det inga problem att ta med bilen. Jag tror att rederiet som har flera turer per dag heter Ohlssen eller ngt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 01:50

    jag å bossodrilen var på fuerte 2v i slutet av april. flög charterstol till anzarote, hyrde bil genom resebyrån (fritidsresor) opel corsa 2v för 2500:- färjan kostade 35 euro enkelresa för 1 bil + 2 pers. för boende vände vi oss till flag beach centrat (http://www.flagbeach.com), deras billigaste alternativ är ett soft surfhostel för 12 euro/natt (sol y mar). standarden är mkt enkel, men
    trevlig atmosfär och bra matlagningsmöjligheter om man inte har nåt emot att bo med andra. dubbelrum är det för övrigt, ingen sovsal el dyl.

    surfet då? vindsurfade 6 dagar på 2v, både plattvatten i hårdvind (sotavento) samt mkt clean sideshore vågridning (glass beach & majanicho) samt total close-out (cotillo). knappt så en sten nuddat fötterna på hela resan om man bortser från majanicho där onda lavastenar lätt rev sönder
    kontorsfossarna. man kunde fått bra vågsurfing säkert dubbelt så många dar som vindsurfing.

    jämfört med gc erbjöd fuerte: jäkligt mkt bättre vågor, stränder och feeling i allmänhet. MEN MINDRE VIND! dock var ju detta i april och jag antar passaden är bättre på sommmaren. faktum kvarstår att det inte är många platser som slår gc när det kommer till vindstatistik, framförallt på sommaren…

    rock on
    /poppo
    surf.to/mvs

  • adde

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 06:40

    Det var precis vad jag ville höra smile.gif, jättetack.

    tydligen har fuerte 75% över 4 Bft i juni medans pozo har 72%, så det är kanske inte så stor skillnad.

    LillKläppe mfl har väl inte haft så hemskt mycket vind i Pozo nu i vår enligt rapporterna på surfers hemsida.

    Fan vad svårt det blev…

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 09:00

    när skall du åka?

  • adde

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 09:32

    siktar på två sista i juni

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 09:59

    Då är det snart dags för dig. Jag åker 1 juli till Teneriffa det skall bli så jäkla skönt. 3 veckor i sandaler, shorts och saltvatten i håret.

  • johan

    Medlem
    23 maj, 2002 vid 08:13

    Tjena.
    Fuerte brukar vara bättre än 6 dagar av 14. Jag har varit där i 4 år i rad nu och nu sist mellan 4-18 aprill. Normalt brukar man få segla mer än vad man egentligen orkar, speciellt om man har bil. Men i år var det inte sig likt vindmässigt även om vi seglade ganska många dagar, några med sideshore på Flag med 3m+ vågor och sand mellan tårna.
    Sen om man snackar vågor så är det ju så att ju längre in på sommaren man kommer
    så ökar vind styrkan och dagarna men våg storleken avtar också.

    Lycka till
    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2002 vid 12:18

    Tjena,
    Var på Fuerte förra året, två sista veckorna i juli… Fick segla 13 av 14 dar, 3.7 – 5.7m2, plattvatten till masthöga vågor… Bil är ett måste… En Corsa hyr du nästan gratis…Billigt boende fixas lätt genom Flag Beach i Corralejo…
    Flag Beach är bra när det kommer in ett swell, men förlita dig inte på denna strand… Vinden kommer inte förens på eftermiddagen… Vill du paja prylar i fett “close out” shore break ska du ta dig till Cotillo, fungerade i princip varje dag hela juli… I söder blåser det MYCKET och ofta… Cross Off Shore, fina branta små hoppvågor, men tyvärr mycket chop mellan dessa… Dessutom är hela stället som en nöjespark för (hyr-)tyskar utan “sjö-vett”…
    Du bör alltså bo i norr för att dra fördel av vågor, finns ett antal bra spots (Glass, Flag, Cotillo, Punta Blanca etc) och köra till Sotavento i söder de dagar vinden i och runt Corralejo sviker…
    Ha’re

  • steffo

    Medlem
    14 juni, 2002 vid 07:36

    Hur många av dessa 13 dagar var i Corralejo? Enligt ryktet så är 5.0 vanligast på sommaren i Corralejo, stämmer det?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Fuert vs GC

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.