Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerteventura, Sotavento ??

  • Fuerteventura, Sotavento ??

    Publicerad av vigla på 5 februari, 2011 vid 22:27

    Måste snabbt hitta en ny resa istället för inställda Dahab-turen. Mina nyckeltal är max en vecka och därför relativt kort flygresa, surfcenter med bra utbud för uthyrning samt hyffsad vindstatistik för april månad runt påsk.

    Sotavento (René Egli Center) ser bäst ut men vinden verkar vara rakt offshore och byig enligt de reseskildringar jag kommit över. Kan någon rekommendera stället eller finns det bättre alternativ utan att man behöver tala flytande tyska ? :confused2:

    pgvirtual svarade 13 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • tsss

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 22:45
    vigla;646122 wrote:
    Måste snabbt hitta en ny resa istället för inställda Dahab-turen. Mina nyckeltal är max en vecka och därför relativt kort flygresa, surfcenter med bra utbud för uthyrning samt hyffsad vindstatistik för april månad runt påsk.

    Sotavento (René Egli Center) ser bäst ut men vinden verkar vara rakt offshore och byig enligt de reseskildringar jag kommit över. Kan någon rekommendera stället eller finns det bättre alternativ utan att man behöver tala flytande tyska ? :confused2:

    hej

    Använd sökfunktionen här på Surfzone. Det finns hur mycket som helst skrivet om Fuerteventura.
    T ex så har S-slusken väl bott där i flera år eller något ditåt, och han har svarat på många frågor. Många andra har varit där inkl undertecknad och min vindfattiga februarivecka.

    TSSS

  • imported_macts

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 11:25

    Har varit där några gånger i april och Sotavento har alltid levererat bra vind

  • danne_an

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 11:42
    MacTS;646158 wrote:
    Har varit där några gånger i april och Sotavento har alltid levererat bra vind

    Våran resa har med blivit inställd till Dahab. Vilka segel storlekar ska man prioritera i början av april? 100 liters freestyle planka 75 kg. 2-3 segel.

  • imported_macts

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 09:06

    Nu är ju inte jag på något vis en freestyle-seglare, men kanske typ 5,8-5,0-4,2 eller nåt sånt.

    Om det blåser mer eller mindre för dom storlekarna kan du lätt hyra en lämplig trasa hos rené Egli den dagen

  • danne_an

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 10:48

    Tackar för det! Tänkte höra lite om boende. Vi är inne på boende i Costa Calm. Om jag har fattat det rätt o kartan stämmer så ligger Rene Egli 1-2km söder om staden? Går det bussar där i mellan eller är bil ett måste? Vi har även funderat på att skippa förvaring av utrustningarna och ta en bil istället för samma pengar. Nästa fråga=)
    Läser man lite i forumen så står det att det blåser oftast/oftare i Sotavento när det inte blåser på Flag Beach eller på de andra spoten norr ut. Blåser det alltid i Sotavento när det blåser på ön eller kan man åka i norr och det är vindstilla i södern? Ön är ju rätt stor så det borde väll kunna vara så. Vad hyr man lämpligast och billigast bil med takräcken?

    TACK!!

  • imported_macts

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 12:18

    Hej igen,

    Costa Calma funkar absolut om man är där bara för surf. För några år sedan gick det shuttle bus från hotell ner till Sotavento.
    Det blåser helt klart oftare på Sotavento än i norr. Kommer inte ihåg var vi har hyrt bilar nånstans, men det finns ett antal uthyrare där.

    Alternativet är att bo i norr (Coralejjo), ha hyrbil, åka er till Sotavento de dagar det inte blåser i norr.
    På tex Corky´s (en surfbar) i Coralejjo så hade dom bra koll på prognoser och berättade gärna var man skulle åka dagen efter beroende på vilken typ av segling man vill ha.

  • tsss

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 14:12

    När jag var där 2007 bodde vi billigt mellan flyplatsen o Sotavento. Hyrde bil på Europcar som finns på flygplatsen (som ligger utanför Rosario). Tror det var en tusing för en vecka, fria mil. Bokade via webben – funkade bra. Bra att ha bil om det inte blåser, så man kan åka runt

  • danne_an

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 07:19

    Låter ju super vettigt då ju. Ska boka flyg o boende imån.
    Inga problem o få tag i tackräcken?

  • pgvirtual

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 08:11

    Tja, om man vill köra plattvatten och lite chop så finns det väl ingen orsak att lämna Sotavento. Hela iden med norra Fuerte är ju vågor (för både surf och windsurf), som kompensation for svagare vindar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerteventura, Sotavento ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.