Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerteventura – var åka?

  • Fuerteventura – var åka?

    Publicerad av kronaldo på 26 april, 2011 vid 14:21

    Finally!

    Blev fuerteventura för mig och tjejen med avresa torsdag 28/4. Frågan är var man beger sig när man väl är framme. Är det söderut eller norrut på ön som gäller? Tips på bra häng välkomnas.

    Tack på förhand,

    hang loose

    _frippe_ svarade 13 år sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mr-jibe

    Medlem
    26 april, 2011 vid 14:41

    Har själv vart där, höll till på norra delen vid flag beach, alltså “orten” corralejo, iofs var det till absolut största del kite:are där, men en schyst shoppinggata med restauranger o surfshoppar (vågsurf). Tror det är “öns huvudstad” 😀

  • local

    Medlem
    26 april, 2011 vid 15:29

    Var där en gång i slutet av -90 talet när jag var ung 🙂 Norra delen är vad jag känner till bäst om man vill ha vågor men är inte så vindsäkert. I mitten på öns östkust ligger Sotavento som är känt som ett blåshål och ett stopp i PWA touren varje sommar. Jag var där under Juli och det blåste varje dag allt mellan 5.5-4.0. Dock är det frånlandsvind som gäller. Kolla in länken: http://www.rene-egli.com/ Grymt bra hyrcenter. Har väl hänt en del sen jag var där men då fanns det bara ett enda hotell intill surfstranden, skrapan som syns intill stranden som ligger lite avsides, och det var riktigt bra med grym matbuffe. Finns en by intill som hade lite bungalows och prylar om man inte vill bo i skrapan och vill ha lite restauranger/Shopping. Då är det inte lika nära till stranden. Tror hyrcentret körde Shuttle. Vore kul att höra en spotrapport när du varit där!

  • mrswedish12

    Medlem
    26 april, 2011 vid 15:56

    någon som vet hur det är under vintern? (svensk vinter)

  • surfslusken

    Medlem
    26 april, 2011 vid 18:28

    Känns som ja skrivit mina metrar om Fuerte. Orkar ni inte söka så orkar ja inte skriva mer!
    Läs igenom de som redan finns här på konfen, SEN lovar ja svara på eventuella sprösmål ni fortfarande har.

  • vigla

    Medlem
    26 april, 2011 vid 19:33
    kronaldo;653553 wrote:
    Finally!

    Blev fuerteventura för mig och tjejen med avresa torsdag 28/4. Frågan är var man beger sig när man väl är framme. Är det söderut eller norrut på ön som gäller? Tips på bra häng välkomnas.

    Tack på förhand,

    hang loose

    Nyss hemkommen från Fuerte. Störst vindgaranti nere i sydöst, Sotavento. Bra surfcenter hos Rene Eglí. Vi bodde på ett kanonhotell med lägenhet med två rum för 429 €/vecka på Playa Paraiso 400 meter från centret, hyrbil är billigt 186 €. Närmaste by är Costa Calma med några bra häng, pröva Brasado las tapas de la abuela, självaste herr Dunkerbeck tittade in en kväll när vi satt och tankade inför morgondagen. Hör av dig om du vill ha fler tips.

  • douglas-l

    Medlem
    26 april, 2011 vid 19:33
    kronaldo;653553 wrote:
    Finally!

    Blev fuerteventura för mig och tjejen med avresa torsdag 28/4. Frågan är var man beger sig när man väl är framme. Är det söderut eller norrut på ön som gäller? Tips på bra häng välkomnas.

    Tack på förhand,

    hang loose

    Tja, åker också dit med tjejen på torsdag 😀 Vi kommer surfa vid Rene Egli center 1 & 2, Sotavento…kom dit så kör vi några repor och tar en kall! 😉
    Samåka till Stockholm?
    //Douglas

  • kronaldo

    Medlem
    26 april, 2011 vid 21:44

    Stort tack för alla tips. Surfsuget är enormt. Spontanköpte en psycho2 3/2a idag av bara farten.

    Vad fasen, Douglas? Du också? Verkar som att hela linsurf ska ner. Träffade två till från gänget som sistaminutenshoppade shortys på froggys Valla idag. Visade sig att de ska på samma flyg på torsdag morgon 😉 Åker ni klockan 9 så samåker vi mer än gärna. En kall i söder är givet!

    Hursomhaver så satsade jag och tjejen på ospecificerat boende så vi får se var vi hamnar. Hela kalaset (boende, resa, transfer, försäkring) slutade på omkring 1200kr per person så det är ingen katastrof om man bestämmer sig för att byta hotell (…och ände av ön). Är självklart primärt ute efter att få så mycket vågridning som möjligt – vilket jag tror betyder att jag ska söka mig söder/västerut (?) Rätta mig om jag har fel.

    Förhoppningsvis lyckas jag och viktoria hitta nån biluthyrare som låter oss 20åringar hyra. Verkar tyvärr dock som att de större firmorna kör 21årsgräns.

    Självklart kommer det en rapport här på forumet så snart jag fått tag i internet. Hinner jag dessutom få min GoPro kamera så satan blir det åka av!

    Funderar även på att ta med mig surfbrädan (en 5,9″)

  • danne_an

    Medlem
    26 april, 2011 vid 22:47

    Kan verkligen rekommendera Sotavento! Ni kommer få det kanon! Kom hem för en och en halv veckan sen efter en 2 veckors tripp. Vind nästintill varje dag! Party livet är inte så dött som många verkar tro. Tog över en vecka innan några tyskar berättade för oss hur det funkade=P Ska ni ut o partajja så är det torsdag fredag och lördag som gäller. Stendött alla andra dagar. Gå inte ut före 12 för då är det inte en kotte ute. Finns ett schysst ställe som heter El Devino som man ska hänga på de första timmarna och sen när det stänger ska man bort till Marias. Ligger även 3 andra pubbar vid Marias som är lite lugnare. OBS ett av de är ett horhus så välj rätt=P Bästa stället att bo på är i utkanten i Costa Calma mot Surfcenterna till, så kan man promenera till Center 1(15min) eller ta shuttle bussen till valfritt center.(måste bokas dagen innan och hemresorna går på fasta tider) Vi bodde på Morasol som var helt okej. Billigt och bra och receptionisten bjöd oss totalt på 3 flaskor champagne när vi kom dit för och ställa massa dumma frågor. Fick en ny flaska varje gång!

    Ha en super trevlig resa!!!

  • mats_o

    Medlem
    27 april, 2011 vid 06:15
    kronaldo;653622 wrote:
    Förhoppningsvis lyckas jag och viktoria hitta nån biluthyrare som låter oss 20åringar hyra. Verkar tyvärr dock som att de större firmorna kör 21årsgräns.

    Douglas L hyr stor bil o har säkert plats i baksätet 😉

  • _frippe_

    Medlem
    27 april, 2011 vid 17:49
    kronaldo;653622 wrote:
    Är självklart primärt ute efter att få så mycket vågridning som möjligt – vilket jag tror betyder att jag ska söka mig söder/västerut (?) Rätta mig om jag har fel.

    Vågorna finns på norra sidan. Mer vindsäkert på södra sidan dock (Sotavento).
    Vågsurf (utan segel) funkar nog i stort sett varje dag på norra sidan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerteventura – var åka?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.