Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fuerteventura, vilken kite? mm

  • Fuerteventura, vilken kite? mm

    Publicerad av serotonin på 17 januari, 2011 vid 20:10

    Ska till fuerteventura i Februari. Är det någon som har koll på vilken storlek av kite man ska ha med sig eller inte. Hur varmt är de i vattnet? Vilken våtdräkt ska man ha med sig. Funkar en shorty? Vilka sports är gryma? plattvatten? Sotavento? Flagbeach? annat?

    Vart hittar jag bra och snälla vågor om vinden inte finns? Rena bryt! Ja, jag känner till wannasurf och globalsurfers. Men ändå.

    danger svarade 13 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • nundy

    Medlem
    17 januari, 2011 vid 21:46

    winduru har vindarkiv.. 🙂

  • jonasm

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 13:05

    kolla kitebeaches.com för info.

    Tyvärr är både flagbeach och sotovento mediokra spottar för kite:

    Flagbeach: risk för sideoffshore och inte så stabil vind (min uppfattning, var där 1 vecka endast). Nudister till vänster och vågsurfare downwind som hotar dig om du kommer i närheten av “deras” vågor. Kite: 9-14 (om du väger runt 80 kg). Där man kunde kita utan hot om misshandel är det varken bra bryt eller plattvatten.

    Sotovento blåser det sjukt mycket vid pga bergen som skapar extra tryck. Detta är främst ett vindsurf-ställe. Inget plattvatten, chopp på 30-50 cm…extremt jobbigt att åka i. Ojämn vind även här. Kite: 5-9 (enda stället jag fått gå in med en 7:a pga för mycket vind).

    Så kolla detta istället: det finns ett bra vågställe vid en bukt på andra sidan Corralejo (dvs mittemot Flagbeach, andra sidan öns spets vid Corralejo, går en väg dit från hamnen, följ kustlinjen i cirka 5-10 min med bil så hittar du det). Vet inte vad det heter, det var det bästa stället vi hittade på Fuerte.

    Nattlivet var inte heller ngn höjdare…vi kommer inte att åka tillbaka.

    Sorry…men detta var min uppfattning

  • nundy

    Medlem
    22 januari, 2011 vid 11:03

    Stället på nordvästkusten heter El Cotillo. Det är helt ok men vinden kan bli lite gusty där när det är för östligt, finns även lite små snälla vågor om det inte blåser. Annars om du vill ha plattvatten finns ett par laguner man kan köra i om tidvattnet är rätt, på nordvästra sidan av ön.. Om du vill köra i vågor skulle jag valt El Cotillo eller Majanicho på nordkusten. Glöm inte revskorna på Majanicho och gå inte ut om det är för stort såvida du inte är väldigt erfaren!
    Hela nordkusten är full av surfspots om det inte blåser, en del snällare än andra. Men revskor rekomenderas då det är lavarev överallt 🙂

    I Betancuria finns en restaurang som heter Casa Santa Maria (en michelin stjärna), rekommenderas också om det inte blåser! OBS! Har endast öppet till ca 17..

    Bild 1-3 + 5 är El Cotillo, 4 Flagbeach (rekomenderas ej)

  • isac94

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 10:38

    Ska också till fuerteventura vecka 6. Ska bo söder om Sotavento och vet inte riktigt hur stränderna är för kitesurfing där men planerar att åka och surfa en del vid sotavento. Då jag endast har en 12kvm kite så kanske det kommer bli så att man blir tvungen till att hyra en mindre drake vid ett av surfcentrerna 🙂

  • danger

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 17:21

    Har varit lite dåligt med vind i Fuerteventura, men lite åka har det blivit under mars månad!

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=iYYL8QVGYEQ”]YouTube – Fuerteventura 2011[/ame]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fuerteventura, vilken kite? mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.