Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerteventura

  • Fuerteventura

    Publicerad av mackan på 18 september, 1999 vid 16:07

    Goddagens
    Jag ska till Fuerteventura en vecka i vinter och undrar om det är någon som varit där och har lite surfinfo. Hör gärna av er i så fall.
    //Mackan

    bosse svarade 24 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • kris

    Medlem
    18 september, 1999 vid 16:38

    Var i Corralejo i våras och hyrde på Flag Beach (ART & Fanatic). Bra surf men jag blev besviken på stranden faktiskt, bra mycket mer sten än vad som syns. Det är inga klippor just där utan mer plana (slipade av vattnet antar jag) stenhällar i vattenbrynet och en bit ut i vattnet. En LITEN bit av stranden är stenfri och den måste man pricka för att behålla fenan…
    Det är mer vågor på vintern, vana att strandstarta/vattenstarta i sådana förhållanden är en fördel.
    I södra delen finns en bättre strand, Sotavento. Bara sand så långt ögat når, men också frånlandsvindar (för det mesta). Mycket starka sådana på sommaren. Uthyrningen, Rene Egli, verkar lite bättre här, har otroligt mycket att välja på (Neil Pryde, F2, JP) men det är överfullt med tyskar!
    I centrala Corralejo finns en lite mindre uthyrare (Ventura nånting..) som har Mistral och AHD. Det ligger i en liten vik och ser ganska “skyddat” ut.
    Riktiga vågseglare håller mest till i norra delen, kring Corralejo och Cotillo, medans slalomfantomerna föredrar Sotavento. Men vind och vågor kan variera beroende på årstid. Sotavento har ibland onshore t ex.
    //Kris

  • bosse

    Medlem
    20 september, 1999 vid 17:38

    Om du åker till Corralejo missa inte att segla vid Sotavento också
    Men se upp om du seglar ensam vid lagunen en bit ned söder
    Frånlandsvind och inte alltid någon som ser på det går en del historier om bilar på parkeringen

    Besök också Punta del Jandia längst ned i syd väst
    Vid frånlandsvinsd och stora vågor är detta en riktig värsting speciellt om man också ser till strömmarna. Långt över mitt huvud men en rätt häftig upplevelse om man klarar segla där
    Fuerte är rigktigt bra, men du måste hyra bil med takräck för att för att få full pott
    Det är viktigt men se upp för västra sidan (strömmar)

    Bosse
    PS
    (Missa inte Norra Mallorca, nästan 7 mil W-surfing och den helt otroliga lilla Cala Mesquida i nord-östra hörnet. Osannolik W-Surfing, men du måste åka dit då det blåser)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerteventura

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.