Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fulaste brädan
-
Johan och Krille har Ni någon till skön seglingsbild på Krille?
-
Vaddå fula?
Ni skulle se mitt första hembygge, som döptes till mjölkpaketet av min surfpolare första gången han fick se det.
Jag var inspirerade av Guy-lijegrens Cobror med höga, raka kanter, men ville ha en bräda med bett i gippen.
alltså gjordes brädan med 1 dem hög vinkelrät kant midskepps som avtog framåt (men forstasatte att vara vinkelrät) och bakåt, där den tunnades ut till 0 i höjd.
Fasningen mot däcket var ca 5 mm, däcket var plant förutom bakersta 70 cm som var lätt välvt.
För att kunna ta höjd och plana tidigt hade den ingen rocker utan en lätt ökande dubbelkonkav..
Men värst av allt var att jag först plastade dit mastskenan(fenkassetten) för långt bak, brädan hoppade på minsta skitvåg och tog dålig höjd samtidigt som det var svårt att komm upp i planing och täta seglet utan spinnout.
Desperat försökte jag få bort kassetten, geon att såga runt den och dra upp den, men det gick inte -skiten satt fast.
Så det var bara att sätta dit en ny framför den gamla och spackla igen såren.
Plötsligt tog brädan höjd planade och höll sig i vattnet, men det fattades något..
Utan rocker krävdes det brutal stil i gippen och brädan “släppte” liksom aldrig.
Det var bara att slipa konkaverna djupare, jag hade ju minst en mm laminat och ful vit 2komponentlack i onödan..
Sagt och gjort med en gnutta rocker blev det en ok slalombräda för mig och tro det eller ej, den var väldigt lättkontrollerad när det blåste så att inga andra brädor gick att hålla styr på -Varför, kanske ni undrar?
Utan rocker var det ingen större konst att hålla ner nosen i +25m/s, även om man luffade seglet och den sylvassa kanten runt ovansidan gav inte vinden en chans att förvandla brädan till “ofrivillig flygplansvinge”.
Brädan säldes efter ett par år när jag gjorde en trikonkav slalombräda, som var snyggare och bättre men kass i +15m/s.
Logga in för att svara.