Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fun City vill satsa på vågsurfing

  • Fun City vill satsa på vågsurfing

    Publicerad av rrd på 5 februari, 2014 vid 10:57

    http://hn.se/nyheter/varberg/1.2804622-fun-city-vill-satsa-pa-vagsurfing

    Förstasidan på Hallands Nyheter (HN) täcks idag av denna nyhet. Här finns fokus på surf…

    – Är du grön eller vit?

    /Magnus

    Fun City vill satsa på vågsurfing

    Himle.
    Vindsurfing och kitesurfing lockar redan många till Varberg. Nu vill Fun Citys ägare att Varberg även ska bli Skandinaviens ”vågsurfingcenter”.

    Fun City

    Fun Citys ägare har ansökt om förlängning av det tillfälliga bygglovet för campingstugor till hösten 2016. Stugorna är nu uthyrda till Migrationsverket.

    Publicerad 04:06 Uppdaterad 09:26 .

    Vad sägs om att variera vindsurfingen med lite vågsurfing? Om två år kan en ny anläggning stå klar på Fun City söder om Varberg.

    Fun Surf City är planerat att invigas sommaren 2016. Enligt ansökan till byggnadsnämnden ska surfanläggningen bli 300 meter lång och 80 meter bred med en maskin som kan skapa tvåmeters-vågor.

    Förhoppningen är att upp till 20 personer ska få plats att surfa samtidigt på varje våg tack vare en typ av brygga i mitten av bassängen. Avancerade surfare kan surfa på den ”gröna” delen av vågen och nybörjare kan hålla till i den ”vita” delen.

    Fun City har ansökt om förlängning av det tidsbegränsade bygglovet för campingstugor eftersom man har planer på ”unika attraktioner som förutsätter stora investeringar”. En anläggning av det här slaget skulle kunna kosta mellan 30 och 50 miljoner kronor att bygga.

    Markus Boman som driver Surfers paradise i Varberg har själv varit i kontakt med det företag som står bakom uppfinningen Wave Garden. För honom kommer Fun Citys planer som en överraskning.

    – Det hade varit riktigt positivt med en konstgjord våg i Varberg. Det är en våg där man kommer så nära verkligheten som möjligt, eller till och med mer perfekt. Skulle det här bli verklighet så skulle jag vara där ofta, säger Markus Boman.

    Han menar att initiativet kommer i helt rätt tid. Egentligen skulle han vilja se en hel actionsport-park på området.

    – Det är ett kanonområde precis vid motorvägen, säger Markus Boman.

    Han tror att en vågsurfinganläggning skulle kunna locka surfsugna från norra Tyskland, Danmark och Norge och stärka Varbergs varumärke.

    – Det är ett mycket bra sätt för att lära sig surfa. Vågorna som skapas är identiska gång på gång, säger Markus Boman.

    Besökarna svek Fun City 2011. Året därpå minskade man utbudet och stängde djurparken och åkattraktionerna. I stället öppnade man bara vattenområdet och ett inomhuslekland. Nu hoppas ägaren att den nya satsningen ska kunna rädda nöjesparken och ta emot surfare och åskådare mellan april och december. Enligt ansökan ska anläggningen vara öppen för allmänheten men också vara bokningsbar för surfkurser och tävlingar.

    I ansökan understryker ägaren att surfanläggningen är tänkt att byggas i den befintliga nöjesparken. Det finns redan stugor, parkering, omklädningsrum, restaurang och café och stora områden för vattenlek.

    Hallands Nyheter har sökt Fun Citys ägare Pierre Heramb, men han vill i nuläget inte avslöja mer om planerna.

    Johanna Storm

    johanna.storm@hn.se

    billie svarade 10 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • rrd

    Medlem
    6 februari, 2014 vid 05:55

    Fortsättning…

    http://hn.se/nyheter/varberg/1.2808995-vill-att-varberg-blir-forst-med-vagsurfbassang

    Vill att Varberg blir först med vågsurfbassäng

    Varberg.
    Som HN tidigare berättat är en vågsurfanläggning på gång i Varberg. Mannen bakom idén är Björn Johnsson.

    – Jag vill att Varberg ska bli den första staden i Sverige med en riktig vågsurf*anläggning.

    Publicerad 04:06 .

    Björn Johnsson har länge velat starta en vågsurf*anläggning men det är först under det senaste året som funderingarna har blivit mer seriösa.

    – Det svåra har varit att hitta rätt plats, berättar Björn.

    Men så fick han en idé om att förlägga verksamheten till Fun City. Han kontaktade nöjesparken och presenterade sin idé och nu är en bygglovsansökan inlämnad till kommunen. Förhoppningen är att börja bygga 2015 och att anläggningen kan öppna 2016.

    – Den ska vara tillgänglig både för dem som vill testa på vågsurfing och för dem som är vana surfare och som vill träna, säger Björn som menar att anläggningen kommer att vara tillgänglig för folk i alla åldrar.

    Björn Johnsson jobbar off shore i Nordsjön som svetsare och mekaniker. Han har också en bakgrund som industridesigner. Och han surfar så klart. Men han har aldrig startat något liknande projekt tidigare.

    – Så det här är ganska nytt för mig, men jag har funde rat på det länge. Det här är något som jag har drömt om. Jag tror själv väldigt starkt på idén och de på Fun City har stor erfarenhet av den här sortens verksamhet.

    Björn har gjort en marknadsundersökning för att se hur intresset är för en vågsurfanläggning och han konstaterar att det är stort.

    – Varberg är en surfingstad som kanske mest är fokuserad på kite- och vindsurfing. Men det är också ett av få ställen där folk testar på vågsurfing när det går. Och är man intresserad av vindsurfing är man nog intresserad av att även testa på vågsurfing om den möjligheten finns.

    Sedan tonåren har Björn vindsurfat. För ett par år sedan, när han var på Bali, testade han vågsurfing och fastnade för det. Nu hoppas han att fler ska upptäcka sporten, fast på hemmaplan.

    – Anledningen till att jag inte har kunnat släppa idén är att den funkar året runt, även under vintern ska man kunna vågsurfa. Så länge det inte är is ska anläggningen vara öppen, säger Björn.

    De första åren planerar han att vara delaktig i stora delar av verksamheten. När verksamheten har kommit igång på riktigt tror han att han kommer att ge upp sitt nuvarande jobb och ägna sig åt vågsurfanläggningen på heltid.

    Anläggningen innebär en rejäl investering för Björn och Fun City men de har redan hittat investerare som täcker upp för 75 procent av kostnaderna. Exakt hur stor kostnaden blir vill han inte gå in på.

    – Jag är säker på att vi hittar finansiering till hela kostnaden, säger Björn.

  • dude

    Medlem
    6 februari, 2014 vid 08:34

    intressant. Hoppas de hittar en bra lösning för hur det kommer att fungera med antal personer i vågen, i vilka utföranden vågen kan “ställas upp” och så. Jag undrar vad de menar med att kunna köra tjugo personer samtidigt, visst om man gör en stor vitvattenvåg som nybörjare får träna på att ställa sig upp, men annars har jag sett en peak som man kan rida på vardera sida. Vet någon annan hur det skulle kunna vara möjligt att köra fler samtidigt så berätta gärna hur det skulle fungera 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    6 februari, 2014 vid 14:25

    Kul, hoppas de får till det där.

    Samtidigt tycker jag att den bästa idén jag, hittills, sett i Sverige kring det här ämnet är att få till en ‘stående våg’ i Slussen här i Stockholm. Hoppas politiker och beslutsfattare fattar vilket sjukt bra förslag detta är och hur snabbt det skulle bli ett landmärke för staden, både här och internationellt. Tror det jobbats vidare med detta, men har ingen aning om status.

    http://www.subsurfers.se/tag/slussen/

  • svenne

    Medlem
    6 februari, 2014 vid 23:07

    @dr Masse 720822 wrote:

    Kul, hoppas de får till det där.

    Samtidigt tycker jag att den bästa idén jag, hittills, sett i Sverige kring det här ämnet är att få till en ‘stående våg’ i Slussen här i Stockholm. Hoppas politiker och beslutsfattare fattar vilket sjukt bra förslag detta är och hur snabbt det skulle bli ett landmärke för staden, både här och internationellt. Tror det jobbats vidare med detta, men har ingen aning om status.

    http://www.subsurfers.se/tag/slussen/

    Det är högst aktuellt. “Staden” är på och det har till och med gjorts simuleringar på KTH för att bekräfta att det fungerar.

  • mikaelrexander

    Medlem
    7 februari, 2014 vid 06:48

    En wave garden är ju 100% fetare än en stående våg.
    Hoppas hoppas 🙂

  • hollister

    Medlem
    7 februari, 2014 vid 09:45

    Jag har funderat lite på varför man inte skapar konstgjora rev i havet för att hjälpa naturen att tillverka bättre vågor.? Det känns som en kompromiss mellan naturliga bryt och konstgjorda vågor på land. Borde det inte på ett ganska “enkelt” sätt gå att tillverka rev för att skapa vågor?

    En del kanske tycker att det skulle vara negativt för naturen men är det inte samma sak när man anlägger en golfbana eller skidbacke?

  • dr-masse

    Medlem
    7 februari, 2014 vid 10:57

    Det har gjorts ett försök i England till den facila kostnaden av 34 miljoner makaroner.

    Det gick sådär…

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1372879/Britains-3-2m-artificial-surf-reef-closed-2-years-unsafe.html

  • challgren

    Medlem
    7 februari, 2014 vid 12:16

    Problemet i Sverige är inte avsaknaden av “rev”, utan avsaknaden av riktigt swell!
    För att det ska bli ordentlig kvalisort krävs det att vågorna bygger under en lång tid och färdas långt så att de blir settiga och med lång period. Händer väldigt sällan i Sverige…

    @hollister 720837 wrote:

    Jag har funderat lite på varför man inte skapar konstgjora rev i havet för att hjälpa naturen att tillverka bättre vågor.? Det känns som en kompromiss mellan naturliga bryt och konstgjorda vågor på land. Borde det inte på ett ganska “enkelt” sätt gå att tillverka rev för att skapa vågor?

  • Surf4Life

    Medlem
    7 februari, 2014 vid 14:25

    Vi kanske kan ha en konstgjord måne som kan hjälpa till med lite större nivåskillnad på låg- och högvatten åxå 🙂
    Surfpark låter najs!

  • mag

    Medlem
    8 februari, 2014 vid 05:55

    Fast en prototyp är väl till för att testas, 34 miljoner är mycket men tänk om det lyckas med lite modifiering. Kunde gjort många platser till revlösa stränder till surfcentrum. Extremt tidvatten och mycket vågor sliter nog mer än de tänkt sig på konstruktionen. Blir nog inte många kronor vinst för leverantören, men grymt bra initiativ i vilket fall.

    Nog skulle enklare rev kunna byggas även här hemma, men miljötillstånden blir inte lätta att få igenom myndigheterna tror jag.

    Magnus

  • ants

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 13:30

    Riktigt kul om Varberg lyckas med Wave Garden. För er som undrar kring Slussen så kämpar vi vidare med det. Staden är på för detta, men återstår en del politisk käbbel och annat.. Vi samlar all möjligt kring artificiella vågor på http://www.subsurfers.se och försöker få ihop minst 10.000 medlemmar genom blimedlem.subsurfers.se. Söker intresserade i Stockholm som vill jobba för en surf-park på tex Årstafältet. Antingen Wave Garden eller Webber Wave Machine. Det sistnämnda gör att ca 5 ggr fler surfare samtidigt kan surfa i en session för då en bråkdel av energikostnaden. 200m diameter pool med en ö i mitten som man surfar ut från,
    http://www.subsurfers.se/2012/07/12/webber-wave-pool-hur-det-fungerar/

  • billie

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 18:47

    Äntligen

    [video=dailymotion;x102wvo]http://www.dailymotion.com/video/x102wvo_girls-surfing-with-heels_sport[/video]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fun City vill satsa på vågsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.