Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Funderar på ny bräda

  • Funderar på ny bräda

    Publicerad av sailortrash på 15 november, 2012 vid 19:28

    Hej

    Jag ska köpa en freeride som går att dra rigg på (80kg). Tänkte köra 7.5 som enda segel och 6.5 om det blåser 10+ ms. Ngn som har förslag? Är lite sugen på F2 Xantos för den ser ut att bete sig lite old schoool men är rädd att 124 l är för lite för att dra rigg Samt att den känns lite stum pga konstruktionen (som fokuserar på stryktålighet)…

    Hej svej

    sailortrash svarade 11 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    16 november, 2012 vid 07:38

    Vad vill du ha ut för egenskaper av brädan och var kommer du att segla mest? Vilka segel har du som du tänker köra på den och vilka tänker du ev. skaffa? Andra brädor som ev. skall eller kan komplettera?

  • sailortrash

    Medlem
    16 november, 2012 vid 08:49

    hej

    jag kommer köra stormdagarna i sthlm och maj/juni på öland/haga. inte så många dagar/år så därför blir det ingen pro-model för 16.000:-. jag kan vattenstarta men litar inte på den byiga sthlmsvinden, därför är det bra att kunna dra rigg om man ger sig ut i kallt vatten på våren.
    inomskärs är det också mestadels plattvatten så att den blir stor (ca 120-130 l) ser jag inte som ngt problem. vill ha en bräda med mkt manöverförmåga som tillåter feta gippar, långa som korta, lite skutt och hopp.
    snabbhet är inte det viktigaste då jag har en manta 68 som räcker och blir över.

    tänkte köra endast 7.5, och köper eventuellt i framtiden ett fullcambrat så man kan vara ute i tokhård vind.

    tanken är: 1 bräda, 1 segel, ska användas “gulddagarna på östkusten”, men även hänga med på biltaket vart hän. inte för dyr och framförallt rolig och problemfri.

    min nivå: fullplansgippen sitter ibland, hanterar 100 l ok, vattenstartar med max 7.5 i jämn vind, ingen airtime att tala om, ca 30 dgr/år.

    övriga brädor:
    formula (används mest)
    slalom 100
    freeride 100 (fanatic triple x)
    vågis 87

    tack för lejpen…

  • bicless

    Medlem
    16 november, 2012 vid 08:52

    Just xantosen har väldigt mycket fartprägel. Första gången jag testa den på ett hyrställe utan att kolla så noga gick den som ett skott och jag drog slutsatsen att det var deras nya freerace av lyxigare modell. Blev förvånad när jag senare såg att det var en tyngre bräda med lite lägre pris. Den upplevs inte alls trög på vattnet, snarare tvärt om, väldigt snabb och lättkörd. Men den är förhållandevis smal så du kan inte pumpa igång den i planing lika tidigt som vissa andra bredare modeller. Dock tar den chopp väldigt bra och har bra allroundegenskaper, men med fartfokus som sagt.

  • dr-masse

    Medlem
    16 november, 2012 vid 09:46

    Eftersom vi verkar tala om den kanske mest genomutvecklade brädkategorin som finns, klassisk freeride runt 70 bred med 110 (nyare) – 130 liter (lite äldre) så sticker jag ut hakan lite….

    Du kan i princip köpa vilken som helst.

    Välj den med bäst kombination av pris, konstruktion, vikt och skick å läs på lite extra om just de modeller som du hittar. Sedan om det står JP, Fanatic, Tabou, RRD, AHD, Starboard, Naish, F2 eller SuperBoard på nosen spelar inte så stor roll. Ett mer etablerat märke, eller butik, kan dock vara bra om du funderar på nyare bräda med tanke på garantier, support å andrahandsvärde, såklart. En enkel uppgradering för i princip vilken freeride som helst är att skaffa ett par fina fenor.

    Testa att fråga här om specifika modeller som du har på radarn så lär det dyka upp svar. Själv har jag inte kört en modern freeride på evigheter, men kan absolut sakna den där sköna crusingen och lätta seglingen med fintryck i vinden. Närmast var väl på en Angulo planka på CV för några säsonger sedan, och det var verkligen kul.

  • pedersen

    Medlem
    17 november, 2012 vid 21:15

    Helt ok bräda till vettigt pris. Jag kör 125l väger 81kg. Tar choppet bra vid lite mer vind. Kör dock sällan över 10m/s då blir det Quatro FSW 85l.. http://www.surfspot.se/exocet-nano-2012-freeride.html

  • sailortrash

    Medlem
    23 november, 2012 vid 17:53

    Det blev en exocet med två fenor, ny för 2013. Rätt tung, men ska bli kul att prova på en twinzer. Den kommer i mars, sen när det bara att vänta på vinden.

    Den enda rwinzern i den st jag sett var hifly madds och den han jag aldrig prova

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Funderar på ny bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.