Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fyra brädor och en mast i luften på motorväg

  • Fyra brädor och en mast i luften på motorväg

    Publicerad av badjanne på 3 juli, 2012 vid 10:11

    På väg hem från Holland händer följande:
    Glider fram i 130 km/h med min Skoda på en motorväg. Plötsligt smäller det till på taket och jag ser 4 surfbrädor och en mast flyga iväg. Dom virvlar runt rejält och den ena brädan och masten stannar mitt på motorvägen. De andra tre just vid sidan om.
    Lyckligtvis är det inte rusningstrafik och både långtradare och bilar lyckas väja utan att någon eller något blir skadat. Med brädorna är det värre.

    Orsak:
    Remfästet till Thules takräck hade lossnat och helt enkelt glidit av.

    Lesson learned:
    Kolla alltid att alla skruvar är ordentligt spända till allt som finns på ett takräcke. Min box hade börjat glida lite förra året men det upptäckte jag i tid. Det räcker inte att ha färska fina remmar.

    Vem kan laga detta?

    s66 svarade 11 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • doc

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 10:25

    Svenne…

  • dr-masse

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 10:42

    Ajdå, otur. Och som sagt lite tur att inte en lastbil körde över grejorna… Känner en kille där hela takräckte blåste av på väg hem från Arlanda…

    En lärdom av det, och nu även detta, är att jag numera alltid surrar fast spännbanden i railsen (om det finns/går) istället för i enbart takräcket.

  • basse

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 18:01

    Uffe…

  • sinker

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 21:11

    Micke…

  • meeru-robban

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 22:31

    Tveklöst Micke på MIB! Han finns i Ljungby.
    Mobil: 076-237 93 48

  • dude

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 06:31

    Thules remfäste till takräcke har jag också vart med om att ha gått sönder på en polares bil med brädor flygandes omkring på motorvägen även den gången.

    Min lärdom är att specialfästen för remmar där man t ex rullar in dem eller där remfästet sitter fastspänt längst ut på takräcket inte är att lita på. Mitt tips är att använda vanliga remmar av bra kvalitet och dra dem runt insidan av takräckets fäste till bilen. Ingen rocket science faktiskt, bara tråkigt att de där remfästena från Thule, och säkert andra noname, finns 🙁

    Lite roligt den gången var att två brädor klarade sig helt oskadda. Däremot blev min lilla fina vågis överkörd och fick pensioneras. Det här var väl ungefär femton år sedan, hehe, så det är lätt för mig att skratta åt det, men för er andra som det just hänt eller kommer hända för……

  • svenne

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 06:41

    Jag kan rekommendera att fästa spännbanden i stolchassit eller i Isofix-fästena till barnstolar om bilen har sådana. Rails och takräcken håller inte för hur mycket som helst. Jag har sett avslitna rails och DET är inte snyggt…
    Det är bara att dra remmarna genom dörrarna. Det sitter tusen gånger bättre.

    Vi tar bara vindsurfingbrädor som försäkringsärenden, så jag är inte ett alternativ om inte ett F-bolag betalar.
    Om valet är mellan Uffe och någon annan så skulle jag välja någon annan. 🙂

  • s66

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 19:52

    Micke är helt klart den du bör välja!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fyra brädor och en mast i luften på motorväg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.