Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra GTX eller NP V8

  • Gaastra GTX eller NP V8

    Publicerad av pulver på 24 maj, 2004 vid 15:11

    Hallå!

    Är ganska nybliven Hyper Sonic-ägare (105). Tycker den är underbar men känner ett behov av ett cambrat segel kring 7.0. Har funderat på Gaastra GTX eller NP V8. Vilket skulle ni rekommendera? Viket är snabbast? Tidigast i planing? Lättast att hantera? Har något grymt bred mastficka som blir vattenfylld och gör seglet svintungt vid vattenstarter? Osv.

    Hjälp mig, vilket segel skal jag köpa. Tänk gärna ännu friare, bästa seglet överhuvudtaget (kring 7.0) för en Hyper. Jag vill åka fort.

    Finns det något segel i klassen som går att rigga på 4.30 eller 4.90. Har för tillfället ingen 4.60-mast. Tacksam för tips!

    /Pulver

    stinger svarade 19 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • the_novice

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 15:36

    Jag har ett GTX 8.5 och jag tycker det är mycket race över det och det riggas ganska plant med mycket flex. Då är tex Arrows dragster mer allround (har ett 7.5) och kan riggas med mycket buk för bra botten drag om man vill men går även fint att rigga plant för högre toppfart och har alltså ett större register. Segelfickans storlek är väl inget problem, vattnet töms om man vilar bommen mot brädan och sedan är det bara att dra iväg.

  • hankloose

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 15:53

    Eftersom jag e en snäll och hjälpsam person så får du lite litteratur!!!

    MVH

    Henke

  • hankloose

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 15:53
  • hankloose

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 15:55

    bild!!

  • hankloose

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 15:57

    en till på ett snyggare segel!!!

  • oscar

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 16:06

    Rulla ut ett Gaastra och kolla alla schyssta detaljer och kvaliteten på arbetet så vet iallafall jag vilket du kommer välja…

  • jat

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 17:13

    NP V8 är ju ändå en klassiker att lita på. Ha de kul.

  • nordgren

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 17:59

    Jga tycker att NP ser ut att vara mycket mer genuint arbete…

  • pulver

    Medlem
    26 maj, 2004 vid 08:30

    Tack för alla tips och allt scannande…

    Om man läser artikeln verkar det ju som om dom trycker mer på fart i recensionen av GTX:et. “Extrem fart i mellanvindar” 7.0 borde väl användas i vad dom kallar mellanvindar eller menar dom mellanvindar just när man kör 7.0? Undrar vilket som tål mest vind?

    Det lutar nog mest mot ett GTX ändå eftersom Keppler säljer ut 03:or till bra pris. V8:at är dyrare fast lite snyggare tycker jag. Har kört mycket Gaastra och trivts men NP är ju alltid NP. Ja vi får se… Tack iallafall.

    /Pulver

  • nordgren

    Medlem
    26 maj, 2004 vid 09:16

    Ja det är mellanvind för 7,0 dom menar enligt min tolkning. Men om man sammafattar så är det ju GTX man ska ta om det endast är fart man är ute efter, och V8 om det är tidig planing och stort register. Står ju att det är bra fart i det också om man drar ut uthalet…

  • stinger

    Medlem
    26 maj, 2004 vid 12:10

    När valet står mellan Gaastra eller Nisse P får du en produkt i toppklass vad du än väljer. Skulle jag välja skulle jag välja Gaastra mest pga att jag är så helnöjd med mitt gamla Gaastrasegel (6noll Flow3x från 1998).

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra GTX eller NP V8

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.