Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra GTX/GTR

  • surfman-gbg

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 08:56

    Hej.
    Här kommer test bedömning på Gaastra GTR från kommande(Mars) nummer av WINDSURF.

    GAASTRA GTR
    The more we used this sail, the more we were hugely impressed by exactly
    what it could do, being quite different to many of the sails in the test.
    The first thing that hits you about this sail though is its incredibly
    smooth and easy handling, being more akin to that of a wave sail than a race
    sail, which initially leads you to think that it is just too comfort
    orientated to out-perform anything, but how wrong we were! The fact is that
    we just could not find a sail that would go past it, and in most cases it
    just gradually pulled away requiring very little effort. … with a
    slightly longer than average boom, it is necessary to shift the back hand
    back a bit in a gust to sheet it in, but it seems to be this action that
    allows the GTR to instantly accelerate in a gust and raise its speed that
    slight extra notch. In this respect it is perhaps slightly more technical
    and physical to sail than some, but it almost makes it more rewarding for
    any reasonable level short boarder to be able to feel they’re giving some
    input. The tight and springy feel also gives it heaps of power to pump
    against for low end planing, although it certainly isn’t solid like a race
    sail, which combined with its flat foil and effortless rotation also makes
    it probably the easiest of the slalom sails to manoeuvre.

    Overall- Being light with soft and easy handling already makes the GTR a
    real joy to use, but add to this the fact that it is devastatingly fast
    makes it almost unbelievable. Furthermore, it also has effortless
    manoeuvrability and excellent range at both the top and bottom end. “

    March issue Windsurf UK

    Mvh:
    Surfman GBG

  • robin

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 10:21

    Vad för sorts segel är GTX och GTR? Camberlöst verkar det väl som, men vad har de för inriktning?

    /Robin

  • wisco

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 11:07

    varför hittar jag inte dom på deras hemsida?

  • dr-masse

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 11:21

    Därför att Gaastra har för vana att uppdatera sin sajt lagom till säsongsavslutningen. Finns inga som är så slöa på de fronten (jo, de är värre än SBF). På Gaastras sajt kan du just nu avnjuta inte fjolårets utan fjolfjolårets heta nyheter…

    Kasstrull, säger jag bara. Här finns lite info om Gaastra 2000:

    http://www.surfstore.co.uk/freesail.html

    Surfa På (på andra sajter än gaastra.com, vilket är extra pinsamt med tanke på att de använt lite “nätbegrepp” i sin marknadsföring…)

  • jillde

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 12:54

    Den nya siten är online 15 Februari.
    Då får vi se…

  • jillde

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 12:57

    GTX är tvåcambrat segel, ett racesegel i samma kategori som Pryde V8, fast bättre förstås.. GTR är ett segel utan cambrar fast också åt racinghållet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 14:53

    Hjärtligt tack Surfman GBG för testen.
    Jag hade 100% bestämt mig för NP Diablo i år vilket framgått av ett tidigare inlägg om diverse vågor, men kanske måste man nu göra helt om.
    Är det Bary Spanier som designar denna segelserie också? Den verkar ju grym av det jag hört hittills från flera håll. Ett supersegel helt enkelt (GTR)
    Jag har hittills bara seglat NP och Simmer under många år, så jag är tacksam för ett ärligt svar:
    Håller Gaastra samma kvalitet i utförandet som NP generellt?
    För i så fall får jag klara problem nu.

  • linsurfer

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 15:59

    Glöm inte bort att det finns ett segelmärke som heter Naishsails. Får toppbetyg i varje test. Själv har jag Koa 6.0 -99 (togs ut av boards till sailquiver -99) och ett Noa III 7.0 -99. Helgrymma segel med helt outstanding kvalité. Nya 2000 Noa IV kommer nog vara det grymmaste nocamslalom på marknaden, tyvärr har jag inte sett nåt test än men kolla i förra årets Amerikanska Windsurfingmag för test av -99. Förra året krossade dessutom Stealth allt motstånd i surfs multicamtest. Bara synd att Megascene inte har några schyssta master så att man kan köpa kompletta riggpaket av dom. Vad jag vet har ju Naish egna master men tror inte megascen tar in dom.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 16:04

    Barry Spanier tillsammans med Phil McGain och The Team ansvarar för alla segellinjer på Gaastra.
    Kvalitén på ett Gaastra segel är av högsta klass, de flesta mylar material i seglet är kraftigare än på ett NP.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 16:55

    Jag håller helt med om Naish dom får alltid högsta betyg för “verarbeitung”
    Så nu är mitt läge detta:
    – Noa IV 9.0
    – Diablo 9.2
    – GTR 9.2
    och helt avgörande blir:
    Var i Sverige säljs dessa segel, i vår, inkluderande matchande riggar och verkligt bra personlig service.
    S.P./Varberg. och Bromma S./Sthlm är suveräna både vad gäller NP prylar, Simmer mfl och bemötande. Men trots att NP håller bra kvalitet har jag fått stå med sandpapper för att få ihop en helt sprillans NP490 99-Freeride mast som inte var helt OK och som fastnat radikalt tidigare. För det priset skall man inte behöva det. Så lättillgänglig service är A & O i dom här sammanhangen
    Mao var hittar man en bra w-shop i Sverige som säljer NOA iV och GTR inklusive bra riggar i vår?
    Mvh//B

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 18:04

    Du har helt rätt, dom har varit en smärre katastrof med sin site, liksom färger på segel m.m. Dock är stora delar av Gaastra folket utbytt mot “gammalt” Pryde folk som följt med Barry och The Team till Gaastra.
    Angående seglena så vet ju dom flesta vad Barry kan och den 15:de feb så kommer “Nya Gaastras” hemsida får väl hoppas att den håller Barry klass……
    Mvh:
    Jonas-Surfman GBG

  • nemo

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 18:47

    http://www.megascene.nu De kommer att satsa hårt i år, med en kille som bara har hand om surfbiten. De var de enda winsurfföretaget på båtmässan tyvärr satsar de hårdare till Allt för sjön i sth. i mars.Anars är det väl Surfman som har Gastra har bara handlat skor där än men de har bra service.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 19:15

    Tack för tipset
    Mvh//B

  • paddy

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 21:14

    Vi säljer både GAASTRA och NAISH

    Mvh

    Paddy

    Surfers Workshop Malmö

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 februari, 2000 vid 19:42

    Toppen, då är detta nu en helt öppen fråga för mig.
    Nu blir det många sömnlösa nätter med Kvinnofängelset och VHS-repriser på Bingolotto från 98( Loket) framöver.

    Själv tycker jag att det finns en gräns vid ca 6.5 för rolig surfing, men 9.0:orna gör ju att man får otroligt många fler surfdagar/år och pallar man med i hårdare vindar så får man den där underbara X2000/Kompressor känslan med en race eller raceliknande bräda.

    I det här läget inväntar man som vanligt en väl genomarbetad test i tyska Surf och den blir rätt så styrande. Så har det varit för mig länge ->(NP & Simmer)
    Jag är säker på att North, Simmer, Tushingham, Ezzy, Arrows, Aerotech, Sailworks mfl kommer att eller har camberfria 9.0 segel som matchar.

    Men håll med om att det vore rätt roligt att för en gångs skull göra en stor svensk segeltest motsvarande de tester som görs i tyska Surf.
    En stor tabell med ett större antal tex 9.0-segel/kolumn och mängder av rader med olika värderingar där sen var och en får summera efter egna önskemål och värderingar. Det skulle ju faktisk räcka med de tre 9.0 segel som är aktuella nu.
    Vilken genomslagskraft en sån test skulle få och vilka grymma protester det skulle bli.

    Det här är faktiskt lite mer än vilda ideer, för bakom hörnet finns bla “en känd pryl för hastighetsövervakning” på gång. I alla fall en första rad i den svenska windsurfingtabellen (som inte finns i Surfs tabeller ; ännu.)
    Håll tummarna
    Mvh//B

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra GTX/GTR

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.